در حال بارگذاری ...
  • نوسازی واحدهای کوچک نیاز به تجمیع ندارد

    در نوسازی حدنصاب تفکیک در شهرهای مختلف متفاوت است یعنی در برخی شهرها ممکن است حدنصاب تفکیک ۳۰۰ و در شهری دیگر ۲۰۰ متر باشد . اکثریت دانه‌بندی در شهرهای مختلف زیر ۱۵۰متر است که با مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی این اجازه به مالکین داده می‌شود که اگر ملک آن زیر حد نصاب باشد بتوانند ساخت و ساز را انجام دهند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه پروانه ساخت واحد مسکونی تابع ضوابط و قوانینی است که یکی از آنها متراژ زمین است ، گفت : پروانه ساخت یا نوسازی به متراژهای کوچک ارائه نمی‌شود اما طبق ضوابط جدیدی که دولت برای تسهیل ساخت و ساز در نظر گرفته ، این مانع برطرف شده است .

    محمدآیینی به ضوابط جدید که به‌عنوان مشوق برای تولید مسکن مدنظر قرار گرفته اشاره کرد و گفت : در سیاست‌های جدید ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ۶ ویژگی منحصربفرد برای تسهیل ساخت مسکن آمده است که با اجرای مشوق‌ها ، پیش‌بینی می‌کنم تا ۳ ماه آینده جهش نوسازی اتفاق بیفتد.

    وی افزایش توان فنی ، اجرایی و مالی مالکان و سازندگان بافت‌های فرسوده را از مواردی دانست که در سیاست‌های جدید نوسازی در قالب بسته تشویقی ارائه شده و موانع نوسازی را کاهش خواهد داد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی از جمله ویژگی‌های منحصربفرد بسته سیاستی تشویقی نوسازی را تدوین این بسته توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی به‌عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری شهرسازانه دانست که در سراسر کشور قابلیت اجرایی دارد و منحصر به شهرهای بزرگ یا کلانشهرها نیست و مشوق‌های نوسازی در جهت ایجاد عدالت اجتماعی است . در بسته تشویقی جدید با استفاده از تجارب گذشته نوسازی ، تلاش شده رابطه منطقی میان حلقه‌های میانی نوسازی و میان ساکنان و سازندگان ایجاد شود و برای سازندگان باعث انگیزه شود چون آنان نوسازی بافت فرسوده را در مقایسه با ساخت و ساز در مناطق دیگر ، دارای صرفه اقتصادی کافی نمی‌دانند. تخفیف در ارائه مجوزها ، کاهش زمان صدور پروانه ، پرداخت تسهیلات و... بخشی از حمایت‌های دولت از مالکان و سازندگان در این بافت‌ها است .

    آیینی ، یکی دیگر از ویژگی‌های بسته جدید تشویقی نوسازی را ، رویکرد نوسازی محله‌ای دانست بنابراین در این برنامه فقط نوسازی مسکن مطرح نیست و ارتقای سایر کارکردهای محله نیز در دستور کار است و برای دستیابی به نوسازی محله‌محور ، تجمیع و نوسازی بلوکی اجرا می‌شود که این موضوع فرصت ویژه‌ای را برای مالکان و سازندگان ایجاد کرده است .

    توانمندسازی اقتصادی ساکنان ، ویژگی دیگر بسته تشویقی جدید نوسازی است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، در این بسته اجازه داده شده تا در نوسازی اختلاط کاربری ممکن شود و طبقه همکف کاربری تجاری یا خدماتی داشته باشد . همچنین با اجازه افزایش ۲ واحد تراکم برای واحدهای تجمیعی، ارزش افزوده برای مالکان ایجاد می‌شود که تصمیم گرفته شده تا بالکن(تراس) جزو تراکم نباشد به این ترتیب زیربنا و سطح مفید ساختمان افزایش می‌یابد. آیینی گفت : در طرح جدید نوسازی برای نخستین بار برای پلاک‌های مسکونی زیر حد نصاب تفکیک گره‌گشایی شده و پروانه نوسازی برای این واحدها صادر می‌شود .

    در نوسازی حدنصاب تفکیک در شهرهای مختلف متفاوت است یعنی در برخی شهرها ممکن است حدنصاب تفکیک ۳۰۰ و در شهری دیگر ۲۰۰ متر باشد . اکثریت دانه‌بندی در شهرهای مختلف زیر ۱۵۰متر است که با مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی این اجازه به مالکین داده می‌شود که اگر ملک آن زیر حد نصاب باشد بتوانند ساخت و ساز را انجام دهند .

    به این ترتیب به گفته معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ، قطعات ریزدانه‌ای که توانایی تجمیع با پلاک‌های دیگر را ندارند می‌توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند. همچنین شهرداری‌ها موظف شده‌اند تا به قطعات کمتر از ۵۰ متر و حتی ۴۰ تا ۳۰ متر پروانه داده شود . به این ترتیب واحدهای کمتر از حد نصاب که امکان تجمیع ندارند نیز می‌توانند نوسازی شوند. البته واحدهایی که حد نصاب تجمیع را دارند (۵۰ تا ۱۵۰ متر) ۲ متر سطح اشغال طولی به آنها به‌عنوان مجوز داده می‌شود .

    آیینی افزود : نکته مهم این است که در مجتمع‌های در حال ساخت در بافت فرسوده و در طرح‌هایی چون نهضت ملی مسکن ، که متوسط متراژ ۷۰ متر است ، اجازه داده شده چند واحد کوچک متراژ (کمتر از الگوی مصرف ۵۰ تا ۴۰ متری) نیز ساخته شود . مهم‌ترین هدف این برنامه خانه‌دار شدن افراد کم درآمدی است که توانایی خرید واحدهای با الگوی مصرف را ندارند . جزئیات بسته تشویقی نوسازی نشان می‌دهد مصوبات ابلاغی دارای ویژگی‌های انعطاف‌پذیری مصوبه نسبت به شرایط ویژه هر شهر ، رویکرد نوسازی محله‌ای ، فرصت ویژه برای سازندگان و مالکان ، توانمندسازی اقتصادی ساکنان بافت فرسوده از طریق انعطاف‌پذیری در ضوابط استقرار کاربری‌ها و با رویکرد درهم تنیدگی مسکن و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روی دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت است .

    همچنین گره‌گشایی در صدور پروانه برای پلاک‌های مسکونی زیر حد نصاب تفکیک و ساخت این واحدها ، افزایش نفوذپذیری (قابلیت دسترسی) محله و مشارکت شهرداری‌ها از ویژگی‌های دیگر این مصوبات ابلاغی است . بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در چهار گروه انواع مشوق‌های پیش‌بینی شده در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری ، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای ، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع است . معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : با ابلاغ این بسته در برخی مناطق شهری تهران صدور پروانه تا ۲۰۰ درصد رشد دارد .




    مطالب مرتبط

    در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    |

    بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

    |

    نظرات کاربران