در حال بارگذاری ...
  • حلقه‌های میانی بین سازندگان و مالکان باعث تسریع و تسهیل در نوسازی بافت های فرسوده هستند

    مالکان برای بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی شهرسازانه و حمایت‌های مالی باید در ابتدا از واقع بودن ملک خود در محدوده بافت فرسوده شهری اطمینان حاصل‌ پیدا کنند . متقاضیان می‌توانند به سامانه تسهیلات نوسازی‌ سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران (‌udrc.ir) مراجعه و با ثبت کدپستی منزل یا کد جام سند ملکی‌ خود در این سامانه از وقوع ملک خود ‌در محدوده‌های مصوب مطلع شوند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی‌ گفت : به دلیل وجود حجم بالای بناهای ناپایدار در کشور در رابطه با مقاوم‌سازی و نوسازی محلات فرسوده‌ ، چاره‌ای جز سرعت بخشی به امر بازآفرینی شهری نداریم .

    محمد آئینی با اشاره به زلزله‌های روی داده در کشور و خارج از کشور ، گفت : در شهر خوی ۱۶ هزار بنای ناپایدارشناسایی شده است که اگر عزم و اراده جدی برای نوسازی و مقاوم‌سازی در گذشته وجودداشت امروز  شاهد خسارات‌ مالی کمتری بودیم‌ .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با ‌اشاره به مشکلات پیش‌روی‌ نوسازی بافت‌های فرسوده کشور گفت : مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به تنهایی توانایی فنی‌ ، اجرایی و مالی برای نوسازی واحدهای فرسوده خود را ندارند ، ضروریست تا سازندگان و توسعه‌گران به این محلات ورود پیدا کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، تسهیل‌گران را حلقه‌های واسط میانی بین سازندگان و مالکان اعلام کرد و گفت : ‌تا زمانیکه مشارکت مردم توسط این حلقه‌های میانی تسهیل نشود ، به موفقیت در امر بازآفرینی شهری نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه برای تشویق سازندگان و مالکان دربافت‌های فرسوده ، بسته‌ تشویقی موثری در حوزه‌های مختلف اداری ، مالی‌ و کالبدی ، طراحی و تصویب شده است .گفت : مالکان برای بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی شهرسازانه و حمایت‌های مالی باید در ابتدا از واقع بودن ملک خود در محدوده بافت فرسوده شهری اطمینان حاصل‌ پیدا کنند . متقاضیان می‌توانند به سامانه تسهیلات نوسازی‌ سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران (‌udrc.ir) مراجعه و با ثبت کدپستی منزل یا کد جام سند ملکی‌ خود در این سامانه از وقوع ملک خود ‌در محدوده‌های مصوب مطلع شوند .

    معاون وزریر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در گام دوم نوسازی واحدهای فرسوده ، مردم و سازندگان در مراجعه‌ به شهرداری‌ها جهت دریافت پروانه ساخت باید از حق و حقوق خود آگاهی پیدا کنند ، گفت : براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ، شهرداری‌ها موظف هستند پروانه ساخت واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع ندارند را صادر کنند .

    آئینی تصریح کرد ، سازندگانی که پلاک‌های فرسوده آنان به حد نصاب تجمیع و به متراژ ۱۵۰ متر می‌رسد و یا بیشتر از آن‌ ،‌ از یک طبقه تراکم به عنوان تشویق  بهره خواهند برد . سازندگانی که در مقیاس ایجاد محور اصلی محلات باعث بازگشایی گره بافت‌های فرسوده شوند علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی ، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل برای آنان در نظر گرفته شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : برای کسانی است که در مقیاس محله‎ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند ، اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب ، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل ، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز ، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری به شمار می‌رود .

    آئینی با اشاره به اینکه  وزیر راه و شهرسازی نگاه و توجه ویژه به امر بازآفرینی شهری و تولید مسکن در بافت‌های فرسوده دارد ، گفت : بسته تشویقی کالبدی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده شهری توسط وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده است .

     معاون وزیر راه  شهرسازی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها موظفند برای پروانه ساخت در بافت فرسوده از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند و مبلغ آن را از دولت بگیرند گفت : در بسیاری از شهرداری‌ها این تخفیف‌ها به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است. صدور پروانه ساختمانی در این محلات و بر اساس ضوابط قانونی و اداری باید در عرض دو هفته صادر شود . متقاضیان می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را در رابطه با عدم اعمال تخفیف یا عدم اعطای مشوق‌ها ، توسط دستگاه‌های ذیربط از طریق تارنمای شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس (www.udrc.ir) و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع دهند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان در ارتباط با نظارت بر ساخت و ساز در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری ، گفت : مهمترین آگاهی بخشی به مردم است ، اگر خود مردم اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان را به عنوان کارفرما و مالک پروژه‌های نوسازی از ناظران‌ سازمان مهندسی ساختمان مطالبه کنند ، یقینا بناهای پایداری در کشور ساخته خواهد شد که تلفات جانی با وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر هم نداشته باشیم .




    مطالب مرتبط

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    هم‌اکنون بسته‌های تشویقی در ۴۴۴ شهر اجرایی شده است که از این تعداد شهر ۱۹۴ شهر بسته بومی را تصویب و اجرایی کرده‌اند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    نظرات کاربران