در حال بارگذاری ...
  • ضرورت نوسازی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با بهره‌مندی از تجارب مهندسان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به منظور گره‌گشایی و تحول‌آفرینی در نوسازی بافت‌های فرسوده با تلاش شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته جامع تشویقی شهرسازانه برای بافت‌های فرسوده تهیه و به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید تا بتواند با مردمی‌سازی و جلب مشارکت ساکنین ، مالکین ، توسعه‌گران و تسهیل‌گران ؛ سرعت نوسازی در این محلات را افزایش دهد .

    پنجم اسفندماه روزی است که به واسطه آن خلاقیت ، ابتکار ، نوآوری و ابداع تلاشگران عرصه اندیشه و عمل را برای پیشگامان پیشرفت و سازندگی کشور پاس می‌داریم .

    بدون شک نامگذاری روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان شخصیتی نمونه و الگو در مهندسی کهن ایران اسلامی به نام روز مهندس در راستای توجه به نقش والا و ارزشمند تلاشگران این عرصه است .

    در این سال‌ها و در اوج تحریم‌های ظالمانه ، پیشرفت‌های عظیم و بیشمار مهندسان ایرانی در حوزه‌های مختلف را شاهد هستیم که توانسته‌اند با بهره‌گیری از نبوغ ، تخصص و تجارب ارزنده خود ایده‌ها و طرح‌های بزرگی را ارائه نمایند و افتخارات بزرگی را برای کشور رقم بزنند .  

    ایران بزرگ امروز بیش از هر زمانی نیازمند یاری مهندسان از جهات مختلف است و شرکت بازآفرینی شهری ایران که محلات هدف خدمت‌رسانی آن (بافت‌های فرسوده ، تاریخی ، سکونتگاه غیررسمی) است نیز از این قاعده مستثنی نیست بویژه آنکه بدانیم حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در این محلات وجود دارد که فاقد هرگونه سازه‌ای اعم از بتنی یا فلزی هستند و با کوچکترین زلزله‌ای جان ساکنان مستقیم آنها که قریب به ده میلیون نفر است و اکثر آن‌ها از طبقات محروم جامعه هستند در خطر قرار دارد .

    شاید از همین روی است که اولویت اصلی ما حفظ جان ساکنان زیر این سقف‌های لرزان است . طرفه آنکه خداوند در آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده می‌فرماید : « و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را زندگی بخشیده است» .

    به همین جهت بود که به منظور گره‌گشایی و تحول‌آفرینی در نوسازی بافت‌های فرسوده با تلاش خادمان شما در شرکت بازآفرینی شهری ایران بسته جامع تشویقی شهرسازانه برای این محلات تهیه و به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید تا بتواند با مردمی‌سازی و جلب مشارکت ساکنین ، مالکین ، توسعه‌گران و تسهیل‌گران ؛ سرعت نوسازی در این محلات را افزایش داده و خانه‌های ایمن و مهندسی‌ساز را برای این بهترین بندگان خدا به ارمغان آورد .

    در همین راستا بود که در سالگرد زلزله بم پویش جهادی و رویداد بزرگ و سراسری «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" در بیش از ۱۰۰ شهر کشور به طور همزمان برگزار گردید و تجربیات زلزله بم و بسته تشویقی شهرسازانه برای مدیران ، متخصصان و اهالی محلات هدف بازآفرینی تببین شد .       

    در پایان اینجانب ضمن تبریک روز مهندس به همه مهندسان گرانقدر کشورمان بویژه همکارانم در شرکت بازآفرینی شهری ایران ، وزارت راه و شهرسازی ، ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان‌ها ، شهرستان‌ها و سازمان‌های نوسازی و بازآفرینی شهرداری‌ها ؛ این مجال را مغتنم می‌شمارم و از همه متخصصان و مهندسان عزیز و ارجمند دعوت می‌نمایم تا با ایده‌ها ، نظرات و راهکارهای خویش به ویژه در کوتاه کردن زمان ساخت با توجه به هندسه متفاوت قطعات فرسوده یاریگر سازندگان دلسوز و عاشق خدمت به هموطنان خود باشند .




    مطالب مرتبط

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    در این رزمایش نیروهای جهادی با هماهنگی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و از طریق ادارات راه و شهرسازی شهرستان نسبت به آشنایی ساکنان محلات و محدوده‌های هدف بازآفرینی به حقوق ایشان در خصوص موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده (۵۰ حق) اقدام کرده و با حضور در سطح محلات و به صورت ...

    |

    سرعت نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به وجود امکانات زیربنایی و روبنایی در این محدوده‌ها ، از سرعت بالایی برخوردار است و بازآفرینی شهری به بازگشایی معابر در این محدوده‌ها با کمترین هزینه به شهرداری‌ها کمک می‌کند .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مالکان واقع در اراضی تصرفی در سکونتگاه غیررسمی می‌توانند سند ملک خود را ...

    |

    نظرات کاربران