در حال بارگذاری ...

جرئیات واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در مناطق آزاد

طبق تقسیم کار دولت ، وظیفه سازمان‌های مناطق آزاد تخصیص زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن است . به هر تعداد که متقاضیان ثبت‌نام کنند ، سازمان‌های مناطق آزاد آمادگی واگذاری زمین را دارند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تشریح جزئیات تخصیص زمین نهضت ملی مسکن ، گفت : در منطقه آزاد کیش مسکن اجتماعی ساخته می‌‌شود .

محسن حیدری درباره مصوبه شورای عالی مسکن و تکلیف مناطق آزاد برای واگذاری زمین ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی افزود :‌ بر اساس تکلیفی که برای ساخت مسکن متوجه سازمان‌های مناطق آزاد است ، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است . در منطقه آزاد قشم تاکنون ۱۴۴ هکتار زمین به ۹۱۶۰ خانوار ثبت‌نامی نهضت ملی مسکن اختصاص داده است . این تعداد خانوار در ۴۲ روستا و سه بخش جزیره قشم هستند که به آنها قطعات زمین واگذار شده است .

وی با بیان این‌که ساخت این واحدها بر عهده بنیاد مسکن است ، افزود : طبق تقسیم کار دولت ، وظیفه سازمان‌های مناطق آزاد تخصیص زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن است . به هر تعداد که متقاضیان ثبت‌نام کنند ، سازمان‌های مناطق آزاد آمادگی واگذاری زمین را دارند .

حیدری بیان کرد :‌ این برنامه در فاز اول است و ممکن است در فاز بعدی تعداد افراد ثبت‌نامی نهضت ملی مسکن در جزیره قشم افزایش یابد که آمادگی تامین زمین به اندازه نیاز را داریم .

وی در ادامه با اشاره به این‌که در منطقه آزاد ماکو در شهرستان‌های چهارگانه ماکو ، پل دشت ، بازرگان ، شوط ، ۴ قطعه زمین به مساحت ۱۶۲ هزار مترمربع (۱۶ هکتار) برای ۱۷۰۰ متقاضی نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است ، اضافه کرد :‌ در منطقه آزاد ارس قطعه زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع تخصیص یافته و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذاز شده است .

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد :‌ برای مناطقی که پهنه مسکونی بزرگی دارند و نیاز به زمین متفاوت خواهد بود . در منطقه آزاد ارس به صنایع بزرگ و کوچک اعلام کرده‌ایم در صورتیکه تعاونی مسکن تاسیس کند علاوه بر طرح نهضت ملی مسکن ، زمین مورد نیاز را تخصصی خواهیم داد .

حیدری افزود :‌ در جزیره کیش به دلیل تفاوت با سایر مناطق آزاد باید برنامه‌ خاصی برای تامین مسکن آن در نظر گرفته شده است . در این جزیره با پدیده بومی فاقد مسکن روبرو نیستیم اما نیازمند این هستیم برای عزیزانی که در مجتمع خدماتی ،‌ هتل‌ها ،‌ پاساژ و... کار می‌کنند ، مسکن اجتماعی بسازیم . در این جزیره ، پدیدفه فقر مسکن به نیروهای کار برمی‌گردد و در این راستا زمینی را به مساحت ۱۶ هکتار برای ساخت مسکن اختصاص یافته است . بر اساس آمایش صورت گرفته است در فاز اول ۲۸۰۰ واحد مسکونی در جزیره کیش نیاز است .

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر این‌که در جزیره کیش که اختلاف قیمت زمین بالاست باید به سمت راه‌حل خاصی که مسکن اجتماعی است، حرکت کنیم .

حیدری با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی مصوبه دولت قبل را دارد ، تصریح کرد : در مسکن اجتماعی با معرفی‌نامه از محل اشتغال ، زمین در اختیار متقاضیان قرار نگیرد .

وی با بیان اینکه در مسکن اجتماعی پروسه ساخت و ساز متفاوت است ، افزود : در منطقه آزاد چابهار به دلیل نبود مدیرعامل چند ماهی عقب‌افتادگی داریم اما الان با انتخاب مدیرعامل، مکاتباتی را با دستگاه‌های مربوطه انجام شده و در حال نیازسنجی هستند. این دستگاه‌ها قول داده‌اند تا ۱۰ اسفند ماه امسال (چهارشنبه هفته جاری) لیست متقاضیان را ارسال کنند و بر مبنای آن زمین اختصاص می‌یابد و مشکلی برای تامین اراضی نداریم .

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد : برای چابهار ، قبل از طرح نهضت ملی مسکن ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در حال ساخت است . در منطقه آزاد اروند بر اساس تفاهمنامه امضا شده با اداره کل راه و شهرسازی استان یک قطعه زمین ۴ هکتاری در آبادان و قطعه زمین ۴.۴ خرمشهر مطابق نیاز ، تخصیص یافته است . منطقه آزاد انزلی نیز ۶۰۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد .




مطالب مرتبط

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

از متقاضیان ثبت نام کننده دارای شرایط تعداد هشت هزار و ۱۶۱ متقاضی واریزی اولیه خود را انجام داده اند . از متقاضیان دارای شرایط تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند .

|

در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، الحاق ۴۲۸ هکتار زمین در اراضی شیخ صندل و ۶۳ هکتار زمین در زردشت در محدود شهر اهواز در کارگروه امور زیربنایی استان تصویب شد .

|

تا به امروز ، ۱۲۲ هزار و ۳۱۵ نفر از متقاضیان مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار بیانگر تقاضای بالای مردم برای برخورداری از مسکن است .

|

تمام طرح‌های مسکن مهر این شهرستان تعیین تکلیف شده و میان دستگاه‌های مختلف برای گره گشایی از طرح‌های باقی مانده مسکن شوش تقسیم کار شده است .

|

نظرات کاربران