در حال بارگذاری ...

صیانت از منابع طبیعی و افزایش بهره‌وری با حمایت از تولید مسکن در بافت‌های فرسوده

برنامه‌ریزی مسکن در شرایط کنونی کشور نیاز به بازاندیشی در سیاست‌گزاری داشته و فراتر از آن باید در قالب یک تغییر پارادیم که بتواند مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های تأمین مسکن قرار گیرد ، بررسی شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید سیاست‌های متکی بر بازیابی ظرفیت‌ها و با نگاه به دورن برای بازتولید سرمایه‌های موجود باشد ، رویکرد نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده را رویکردی مناسب برای طرح‌های ساخت و توسعه مسکن عنوان کرد .

غزال راهب بر تغییر پارادیم در برنامه‌ریزی مسکن با توجه به شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد ، تاکید کرد .

رییس بخش مسکن و سیستم‌های ساختمانی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : رشد فزاینده قیمت مسکن ، زمین و کاهش نرخ توان تملک مسکن خانوار در سال‌های اخیر در تمام شهرهای ایران ، افزایش میزان اجاره‌نشینی و مهاجرت گروه‌های شهری به مناطق فرودست شهری، افزایش میزان الگوهای سکونت تجمعی خانوارها در واحدهای مسکونی، گسترش حاشیه‌نشینی و سکونت‌های غیررسمی به شکل‌های مختلف نشان از شرایط نامطلوب تأمین مسکن برای دهک‌های پایین درآمدی و تاحد زیادی دهک‌های میانه دارد .

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد : برنامه‌های تأمین مسکن حمایتی از دوران شروع پروژه مسکن مهر و اقدامات پس از آن در قالب عناوین مسکن اجتماعی ، اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن ، علیرغم اینکه باتوجه به وظایف قانونی دولت ، باید مسکن اقشار فرودست از جامعه را تأمین می‌کردند ، متأسفانه نتوانسته‌اند به حل معضل مسکن برای این گروه از جامعه بیانجامند .

راهب تصریح کرد : برنامه‌ریزی مسکن در شرایط کنونی کشور نیاز به بازاندیشی در سیاست‌گزاری داشته و فراتر از آن باید در قالب یک تغییر پارادیم که بتواند مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های تأمین مسکن قرار گیرد ، بررسی شود .

وی تغییر پارادایم در شرایط کنونی را نیاز و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برشمرد و با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید سیاست‌های متکی بر بازیابی ظرفیت‌ها و با نگاه به دورن برای بازتولید سرمایه‌های موجود باشد ، رویکرد نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده را رویکردی مناسب برای طرح‌های ساخت و توسعه مسکن عنوان کرد . با حمایت وزیر راه و شهرسازی و تاکید بر نوسازی بافت‌های فرسوده و استفاده از این ظرفیت فرصتی ایجاد خواهد شد تا ضمن صیانت از منابع طبیعی و افزایش بهره‌وری با مشارکت مردم تقاضای موثر مسکن و تامین مسکن برای مخاطب واقعی محقق شود .

راهب بر توانمندسازی و ایجاد ظرفیت‌های نهادی و قانونی برای حکمروایی محلی برای برنامه‌ریزی متناسب با شرایط ویژگی‌ها و استفاده مؤثر از ظرفیت‌های هر شهر ، تبیین سیاست‌های همسو و بلندمدت در زمینه مسکن در تعامل با ذینفعان در مقیاس ملی همراه با قابلیت تطابق بخشی با ویژگیها و نیازهای جوامع محلی تاکید کرد .

به گفته وی ، افزایش ظرفیت‌های سکونتگاه‌های کم برخوردار در راستای همسویی با توزیع متوازن تقاضای سکونت در سرزمین و عدم تمرکزگرایی و راهبری هدفمند تقاضای سکونت در تناسب با شرایط اقتصادی خانوار ، ظرفیت های محیط و منابع طبیعی سرزمین ، اشتغال و ویژگی های اجتماعی و فرهنگی جوامع ، تعیین نهاد متولی برای تأمین مسکن کم درآمدها با هدف همسوسازی اقدامات بخش ها و استفاده مؤثر از منابع و ظرفیت ها بخشی از راهکارهای موفقیت در حوزه مسکن با توجه به شرایط کنونی است .

راهب توضیح داد : رونق بخشی سکونت و اشتغال در روستاها برای بازگشت روستاییان به روستاها و استفاده مجدد از خانه‌های خالی روستایی ، تجمیع و تأمین منابع و ابزارهای مالی برای حمایت از گروه های نیازمند مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی ، برنامه‌ریزی کوتاه مدت با روش‌های زودبازده برای تأمین مسکن افراد فاقد سرپناه و بدمسکن ، بخش دیگری از اقدامات موثر است .

وی در بیان بخشی از برنامه‌ریزی‌های خرد استفاده غز ظرفیت بافت‌های فرسوده گفت : بازسازی و بهسازی خانه‌های فرسوده واقع در بافت های ناکارآمد و خارج از آن ، استفاده از ظرفیت ساختمان‌های موجود همچون خانه‌های سازمانی برای اجاره‌داری حرفه‌ای ، تغییر کاربری بناهای بلااستفاده به واحدهای مسکونی ارزان قیمت می‌تواند راهگشا باشد . تغییر الگوی تأمین مسکن جهت حمایت از افراد فاقد مسکن و بی سرپناه در قالب واحدهای کوچک و الگوهای سکونت تجمیعی سازماندهی شده ، توسعه الگوهای مسکن حداقل اقتصادی برای کم درآمدها با حفظ استانداردهای کمی و کیفی سکونت از دیگر اقدامات موثر است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، با هدف ترویج و معرفی ظرفیت‌های سیستم‌های صنعتی‌سازی تولید پیش‌ساخته مسکن ،‌ فراخوان شناسایی تولیدکنندگان ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در راستای تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم ،‌ مراحل فنی طرح تعیین حریم گسل های شهر دماوند آغاز ...

|

این مدل به‌صورت نمونه یکی از فناوری‌های ساختمانی سریع الاحداث و پیش‌ساخته دارای تایید فنی از مرکز و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده مصالح ساختمانی در تمامی مراحل ساخت ، ساخته خواهد شد .

|

مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر ، آسفالت و ماشین‌آلات ۱۶ شهریورماه امسال است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، آیین نامه جوشکاری ساختمانی ایران ، ضوابط فنی طراحی ، اجرا و بهره برداری مراکز داده ، دستورالعمل مکان‌یابی ، طراحی و اجرای ...

|

نظرات کاربران