در حال بارگذاری ...
  • بررسی راهکارهای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان کردستان

    استان کردستان به لحاظ جمعیتی ۱۸ همین استان و در نسبت بین افراد ثبت نامی به جمعیت دومین استان کشور است که ممکن است پس از اتمام پالایش به استان اول تبدیل شویم که یعنی ما در استان کردستان بیشترین نسبت متقاضی تأیید شده به به جمعیت را خواهیم داشت که این خو چالشی مهم است یعنی متقاضی زیاد و زمین کم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه شورای مسکن استان کردستان برای بررسی چالش های اجرای طرح نهضت ملی مسکن و راهکارهای رفع این چالش‌ها در محل اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شد .

    در جلسه شورای مسکن استان کردستان که با حضور هیأتی اعزامی از وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت کشور برگزار شد ، جهانگیر الیاسی مدیرکل راه و شهرسازی گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده ، چالش های موجود و راهکارهای رفع این مشکلات ارائه کرد .

    الیاسی گفت : در کردستان چند موضوع علت تاخیر در اجرای نهضت ملی بوده که می توان به توپوگرافی خشن در بسیاری از شهرهای استان و زمان بر بودن آماده سازی ، محدودیت فصل کاری در استان و عملیات اجرایی از جمله بتن ریزی که عملاً در سال بیش از ۵ یا ۶ نیست اشاره کرد . برنامه ابلاغی ما در ۴ سال ۸۷۲۳۹ واحد است که از این تعداد پس از کسر سهمیه های روستایی ، استیجاری ، بافت فرسوده و خود مالکی , حدود ۳۶۸۰۰ واحد با مدیریت دولت احداث خواهد شد که ۷۱۰۰ واحد آن شروع شده و در مراحل مختلف است .

    الیاسی گفت : برای ای ۳۶۸۰۰ نفر تا این لحظه بیش از ۱۹۰هزار نفر ثبت نام کرده اند یعنی چیزی نزدیک به ۵ برابر سهمیه ابلاغی الیاسی ادامه داد : استان کردستان به لحاظ جمعیتی ۱۸ همین استان و در نسبت بین افراد ثبت نامی به جمعیت دومین استان کشور است که ممکن است پس از اتمام پالایش به استان اول تبدیل شویم که یعنی ما در استان کردستان بیشترین نسبت متقاضی تأیید شده به به جمعیت را خواهیم داشت که این خو چالشی مهم است یعنی متقاضی زیاد و زمین کم .

    وی خاطرنشان کرد : مشکل دیگر در استان نوعیت زمین است ، بیشتر اراضی محدوده شهرهای ما از نوع ۱ و ۲ است که نمی توان آنها را الحاق کرد . ما به این جمع بندی رسیدیم که نقش دولت را از تصدی‌گری و ساخت به مدیریت در اجرای طرح تغییر دهیم و به همین منظور به جای ساخت توسط دولت رفتیم سراغ واگذاری گروهی .

    الیاسی افزود : ۱۳ هزار واحد آماده داریم که پس از طی پروسه های لازم در کمیسیون ماده پنج واگذاری گروهی خواهد شد و در مجموع تا پایان تیرماه هدفمان این است که با ۷ هزار واحد در حال ساخت واگذاری‌ها به حدود ۲۱ هزار برسد .

    در ادامه حسین مذنب مدیرکل بازرسی ، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه پاسخ به مطالبه رئیس جمهور و دستور وزیر راه و شهرسازی بازرسی از پروژه های نهضت ملی مسکن کردستان انجام شد .

    وی از تلاش برای رفع مشکلات تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کردستان خبر داد . اهم مشکلاتی که در کردستان وجود دارد مربوط به تامین زمین است که به دلیل توپوگرافی خشن استان و همچنین درجه و دو بودن بخش عمده‌ای از اراضی استان است که کار را دشوار کرده است . بنابراین مقرر شده تا هماهنگی‌هایی در استان انجام شود و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسریع ایجاد شود .




    مطالب مرتبط

    تصویب طرح تفکیکی اصلاحی پروژه نهضت ملی شهر قرق و افزایش طبقات پروژه‌های مسکن محرومین و نهضت ملی مسکن در شهر نوده خاندوز از دیگر مصوبات کمیسیون ماده پنج استان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان بود .

    |

    جزئیات واگذاری به صورت کارشناسی بررسی شد و فرایند آماده‌سازی از هفته آینده با تکمیل نقشه فاز دو طرح توسط بنیاد مسکن آغاز می‌شود .

    |

    ۴۸ هزار و ۱۸۷ واحد آماده شده برای تحویل داریم که ۴۸ هزار و ۱۸۷ مورد آن برای طرح های مسکن حمایتی شهری و جوانی جمعیت ، ۴۵ هزار و ۵۹۱ قطعه نیز در قالب دهکده شهری و ۲ هزار و ۵۹۶ قطعه زمین آماده واگذاری به نیروهای مسلح است .

    |

    از مجموع ۴۸۲ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در این شهرستان ۱۵۵ نفر در انتظار بررسی نتیجه نهایی ، ۵۱ نفر تایید اولیه ، ۶۰ نفر تایید نهایی ، ۱۷ نفر نیاز به اصلاحیه ، ۵۸ نفر افتتاح حساب شده ، ۷۴ نفر در انتظار استعلام و ۶۷ نفر تخصیص پروژه هستند .

    |

    شهرک دولتی دورخ دره که طرح جامع آن به تصویب رسید ظرفیت پذیری بیش از ۲۸ هزار نفر را دارد که این خود گام بزرگی در جهت تامین زمین متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر سقز است .

    |

    نظرات کاربران