در حال بارگذاری ...
  • تفاهمنامه همکاری‌های مشترک با هبیتات به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی منعقد می‌شود

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی جلسه‌ای بر انعقاد تفاهمنامه جدید همکاری‌های دو طرفه به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کردند .

    سرینیواسا پاپوری کارشناس ارشد برنامه و نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) و محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی جلسه‌ای که با حضور مشاور وزیر و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران برگزار شد ، طرفین بر انعقاد تفاهمنامه جدید همکاری‌های دو طرفه به منظور اصلاح بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کردند .

    در این دیدار سرینیواسا پاپوری با اشاره به تاریخچه همکاری‌های برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد با ایران ، گفت : این سازمان از سال ۱۹۹۶ در خصوص تدوین ضوابط فنی و بحث‌های مرتبط با زلزله همکاری‌های خوبی با ایران داشته است اما از سال ۲۰۱۶ به بعد موضوع همکاری‌ها به سمت کاهش سوانح طبیعی در ایران سوق پیدا کرد و به طور مشخص فعالیت‌هایی در خصوص نحوه برخورد با زلزله و کاهش اثرات آن انجام شد که همچنان این فعالیت‌ها ادامه دارد.

    پاپوری با اشاره به این که برنامه اسکان بشر در ایران در نظر دارد علاوه بر وزارت راه و شهرسازی با زیرمجموعه‌های این وزارتخانه نیز همکاری داشته باشد ، عنوان کرد : ما در نظر داریم در زمینه‌های مختلف مربوط به بازآفرینی شهری ، زمین و تغییرات اقلیمی با وزارت راه  شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن همکاری کنیم .

    او با اشاره به این که اسکان بشر سازمان ملل متحد در حال حاضر ۱۴ برنامه جهانی در ۴ حوزه دارد ، توضیح داد : این چهار محور عبارتند از شهرهای ایمن ، شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد ، شهرهای تاب‌آور و شهرهای هوشمند که با محوریت مشارکت مردم دنبال می‌شود . هر کدام از این برنامه‌ها ، راهکارها ، ابزارها و راهنمای خاص خودشان را دارند . همچنین در فاز بعدی این برنامه‌ها پایش شده و از یک تا ۱۰ رتبه‌بندی می‌شوند، شهرهایی که اقدام‌های لازم جهت ارتقا شاخص‌ها را انجام دهند به ترتیب امتیاز  طلایی و نقره‌ای می‌گیرند .

    نماینده آسیا و اقیانوسیه با اشاره به این که این برنامه‌ها در کشورهای مختلف دنیا در حال اجراست ، گفت : برنامه‌هایی در کشور اندونزی ، کشورهای آمریکای جنوبی و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس اجرا می‌شود که می‌توانیم تجربیات اجرای آن را با شما در میان بگذاریم و این ظرفیت برای شهر تهران هم وجود دارد .

    او با اشاره به این که بازآفرینی شهری یک فرآیند بسیار پیچیده است ، تصریح کرد : در صورت وجود منابع ، ساخت یک شهر آسان‌تر از نوسازی ، بهسازی و بازآفرینی آن است . در ایران نیروی متخصص در این زمینه وجود دارد ما هم می‌توانیم از توانایی نیروهای متخصص خود بهره گرفته و با تعریف موضوعات مشترک ، بازآفرینی شهری را با رویکردهای نوین دنبال کنیم .

    در ادامه این جلسه آئینی با بیان این که در حوزه بازآفرینی شهری باید از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم و به دنبال گسترش همکاری‌ها در این زمینه هستیم ، اظهار کرد : شرکت بازآفرینی شهری ایران در کنفرانس آسیا و اقیانوسیه راهبری کارگروه منطقه‌ای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی را بر عهده داشت و تجربه خوبی در این زمینه دارد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که حدود ۲۰ درصد از شهرهای کشور با معضل بافت‌های ناکارآمد مواجه هستند ، اظهار کرد : در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، کارها بر اساس چهار محور اصلی پیگیری می‌شود . محور اول نوسازی مسکن است که با همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردم این بخش را پیش می‌بریم ، همچنین برای این امر با همکاری شهرداری‌ها بسته‎های تشویقی تدوین شده است ، محور دوم  افزایش سرانه‌های خدماتی روبنایی و زیر بنایی این محلات به متوسط محلات همان شهر است ، محور سوم بهسازی معابر و ایجاد دسترسی‌های مناسب برای وسایل نقلیه امداد رسان و محور چهارم توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی با تمرکز بر آموزش ساکنان است .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که بافت‌های ناکارآمد در بیش از ۵۰۰ شهر کشور پراکنده‌اند ، گفت : به همین دلیل نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله اعضای ستادهای بازآفرینی شهرستان و استان ، گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی ، دانشگاه‌ها و شبکه گسترده‌ای از همکاری‌ها هستیم که این امر در قالب برنامه جامع اقدام مشترک طراحی شده است . با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه هستیم ، کسب توفیق بیشتر تکلیف می‌کند تا بیش از پیش از همکاری‌های بین‌المللی استفاده کرده و هر چه زودتر فعالیت‌های مشترک تعریف کنیم .  

    آئینی با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران تمایل دارد در زمینه شهرهای متناظر با آرمان ملل متحد با هبیتات همکاری داشته باشد ، عنوان کرد : تدوین برنامه سیاست ملی شهری و شهر هوشمند (NUP) زیر نظر برنامه اسکان بشر ملل متحد در جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سه کشور پیشتاز در سطح بین‌المللی با موفقیت به انجام رسید .

    در ادامه پاپوری پیشنهاد داد تا از آژانس‌های دیگر سازمان ملل برای حضور در فعالیت‌های شرکت دعوت کرده و ارتباط شرکت با دیگر نهادها توسعه یابد .

    او همچنین عنوان کرد : در ایران و سایر کشورهایی که برنامه توسعه‌ای دارند معمولا این برنامه‌ها بسیار بلندپروازانه تدوین می‌شود  و به همین دلیل به شکست می‌انجامند این در حالی است که باید تا جایی که امکان دارد برنامه‌ها در سطوح محلی متمرکز شوند و تلاش شود مردم را در اجرای پروژه‌ها همراه کنند و فرآیند برنامه‌ریزی باید از پایین به بالا باشد .

    در ادامه جلسه آئینی به تشریح مسایل و مشکلات انواع بافت‌های ناکارآمد پرداخت و خواستار این شد هبیتات در جهت رفع این معضلات شرکت بازآفرینی شهری ایران را یاری کند . در پایان دو طرف مقرر کردند در جریان این سفر نماینده هبیتات رایزنی‌های خود را پیرامون نهایی‌سازی و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری مشترک ادامه دهند و در بازه زمانی نهایی‌سازی سند مذکور و آغاز عملیاتی‌سازی پروژه مشترک ، قصدنامه را مبادله کنند تا به زودی مقدمات انعقاد یاداشت تفاهم همکاری مشترک فراهم گردد .




    مطالب مرتبط

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    نظرات کاربران