در حال بارگذاری ...
  • ۷۰ درصد قراردادهای اجاره سال گذشته به نفع مستاجران منعقد شد

    سال گذشته تکالیف و استثناهایی برای موجران تعیین شد . با این‌حال تلاش کردیم تا قوانینی وضع شود که به نفع مستاجران نیز باشد . سال گذشته هفتاد درصد قراردادها به نفع مستاجرین تمام شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مشاور وزیر راه و شهرسازی سامانه املاک و مستغلات را سامانه‌ای برای ارتباط موثرتر موجران و مستاجران برشمرد و گفت : داشتن کد رهگیری برای تمامی قراردادها ضرورت دارد . در حال حاضر یکی از آسیب‌های موجود ، ثبت قراردادها در کاغذهای قدیمی است که بعضا فروخته می‌شود و وجاهت قانونی ندارد. به همین دلیل ضرورت دارد تا قراردادهای با کد رهگیری در بین مردم فراگیر شود .

    سیدجواد سادات مشاور حوزه مسکن وزیر راه و شهرسازی با حضور در میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت انعقاد قرارداد های اجاره در سامانه املاک و مستغلات پرداخت .

    مشاور حوزه مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی قراردادها از سال ۸۷ آغاز شده است ، گفت : با ظرفیتی که ایجاد شده بیش از ۹۰ درصد مشاوران املاک اکنون این موضوع را رعایت می کنند و نسبت به اخذ کدرهگیری اقدام می‌کنند . با این وجود ، وزارت‌خانه باید فضایی را فراهم می‌کرد که دو طرف قرارداد (موجر و مستاجر) خود را ثبت کنند که اکنون این فضا فراهم شده است .

    سادات توضیح داد : قراردادهای مشاوران املاک به شکل ۲۴ ساعته صادر می‌شود که باید دو شاهد یکی از سوی مستاجر و یکی موجر قرارداد را امضا کنند . همچنین برای موجران و مستاجران به شکل جداگانه کد و پیامک یکبار مصرف ارسال می‌شود و در سامانه املاک و مستغلات احراز هویت انجام می‌شود .

    وی سامانه املاک و مستغلات را سامانه‌ای برای ارتباط موثرتر موجران و مستاجران برشمرد و گفت : داشتن کد رهگیری برای تمامی قراردادها ضرورت دارد . در حال حاضر یکی از آسیب‌های موجود، ثبت قراردادها در کاغذهای قدیمی است که بعضا فروخته می‌شود و وجاهت قانونی ندارد . به همین دلیل ضرورت دارد تا قراردادهای با کد رهگیری در بین مردم فراگیر شود .

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص رعایت افزایش اجاره‌بها تا سقف ۲۵ درصد گفت : در رابطه با بازار اجاره چندین بخش باید به این قانون احترام بگذارند که یکی از موارد خود بنگاه‌های مشاور املاک هستند .

    وی با تاکید بر اینکه بنگاه و مشاورین املاک امین مردم هستند توضیح داد : سال گذشته تکالیف و استثناهایی برای موجران تعیین شد . با این‌حال تلاش کردیم تا قوانینی وضع شود که به نفع مستاجران نیز باشد . سال گذشته هفتاد درصد قراردادها به نفع مستاجرین تمام شده است . سامانه املاک و مستغلات که رونمایی شد سامانه‌ای است که اکنون همکاران ما در حال هماهنگی تکمیل آن هستند برای مدل‌های مخصوص به مالکیت و ... که روند پیچیده‌ای دارد و تاریخ دقیق راه اندازی آن مشخص نیست .

    وی در خصوص برخورد با بنگاه‌های مشاور املاک غیرمجاز گفت : تمام عزم خود را برای ساماندهی مشاوران املاک غیرمجاز بکار گرفته‌ایم . هم‌اینک سازمان تعزیرات حکومتی نیز به موضوع ورود کرده است که مردم شاهد تاثیرات آن خواهند بود .

    وی افزود: برنامه ساماندهی مشاوران املاک چندین محور مشخص دارد که در یک لایحه دو فوریتی در مجلس در دستور کار قرار دارد . انتظار داریم که مجلس به دو فوریتی کردن این لایحه کمک کند . در رابطه با گران فروشی با کمک سازمان تعزیرات حکومتی، شعب ویژه تعزیرات حکومتی با کمک بنگاه‌ها راه اندازی شده است .

    وی در خصوص سایر کمک‌های دولتی به مستاجران گفت : یک پیشنهاد تامین مالی پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم به زودی تصویب شود و به فضای مستاجرینی که وام گرفته اند، کمک می کند .




    مطالب مرتبط

    در این سامانه ، مالکان و مستاجران امکان ثبت قرارداد اجاره را به شکل رایگان در سامانه دارند و با این کار بخشی از مشکلات مردم در این بخش در حال حل شدن است .

    |

    امیدواریم در سال ۱۴۰۳ طرح‌های بیشتری در خصوص خدمات رسانی به اقشار کم بضاعت به تصویب برسد تا شاهد تحقق عدالت اجتماعی در میان افراد جامعه باشیم .

    |

    نظرات کاربران