در حال بارگذاری ...
  • استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی در بازآفرینی شهری

    دولت ، شهرداری ، شرکت‌های خدمات رسان ، راه و شهرسازی و وزارت کشور از ظرفیت‌های قانونی ماده ۵ طرح تفصیلی استفاده کنند تا نوسازی و بازسازی بافت فرسوده محقق شود و در این خصوص بسته های تشویقی هم در نظر گرفته شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ، با بیان اینکه مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد ، گفت : از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی در این خصوص استفاده شود .

    سعید شاهین فر در جلسه تشکیل حلقه‌های میانی بازآفرینی در محل اداره کل راه و شهرسازی استان ، بر لزوم تشکیل مرتب جلسات ستاد بازآفرینی شهرستان ها در استان تاکید کرد و گفت : باید برگزاری این جلسات تقویت شده و طرح‌های عملیاتی پیشنهاد شود .

    وی با بیان اینکه تکلیف شهرداران و فرمانداران شهرستان ها در این زمینه مشخص شده است ، ابراز داشت : فرمانداران اطلاع کافی از اعتبارات لازم برای شهرستان خود برای بازآفرینی شهری را داشته باشند و انگیزه‌های خود را در ستاد مطرح کنند و مصوب شد در کمیسیون ماده ۵ بررسی می شود .

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ، با بیان اینکه مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد ، گفت : از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی در این خصوص استفاده شود .

    اجرای طرح های بافت‌های بازآفرینی شهری در ۴ شهر استان زنجان

    شاهین فر ، با بیان اینکه شهرهای زنجان ، ابهر ، خرمدره و قیدار چهار شهر هدف بافت‌های بازآفرینی شهری هستند و طرح های بازآفرینی شهری در این شهرها اجرا می شودد ، گفت : از سال ۹۸ در بخش ستاد بازآفرینی شهری پروژه‌هایی در سطح استان زنجان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط انجام  شده است .

    وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری رویکردی جدید در نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است ، گفت : در مقطعی بعد از انقلاب مهاجرت به برخی از مناطق در شهر زنجان سرعت گرفت . طی سال گذشته ۲۰۲۰ (دو هزار و ۲۰ محله کم برخوردار) در سطح کشور توسط شرکت بازآفرینی شهری شناسایی و در این خصوص دستور العمل اجرایی نوشته شد .

    شاهین فر تصریح کرد : اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در راستای اقدام‌های مشترکی در قالب پروژه‌های بازآفرینی شهری ، در کنار دستگاه‌های اجرایی که متولی تأمین سرانه‌های عمومی در این سکونتگاه‌ها هستند ، قرار دارد .

    وی با بیان اینکه شرکت بازآفرینی ایران درصدد این است که ادامه روند بازسازی و نوسازی بافت فرسوده با مشارکت خود مردم انجام شود ، گفت : دولت ، شهرداری ، شرکت‌های خدمات رسان ، راه و شهرسازی و وزارت کشور از ظرفیت‌های قانونی ماده ۵ طرح تفصیلی استفاده کنند تا نوسازی و بازسازی بافت فرسوده محقق شود و در این خصوص بسته های تشویقی هم در نظر گرفته شده است .

    تسهیلات بانکی می بایست پشتیبانی ساخت و ساز در محلات هدف را به عهده بگیرند   

    در ادامه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ، گفت : علت اینکه سکونت گاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری ناکارآمد شدند این است که سند ندارند .

    مهدی طالب افزود : عمده دلیلی که در سکونت گاه‌های غیررسمی ساخت و ساز انجام نمی‌شود عدم وجود امتیاز است و سازنده و انبوه ساز به دنبال منفعت مالی خود است و همچنین ساکنین این محلات هم توان مالی ندارند و در این میان تسهیلات بانکی باید پشتیبانی برای این مردم در این محلات باشد .

    شهرستان خرمدره در حوزه عمران شهری عقب ماندگی دارد

    در ادامه شهردار خرمدره، با بیان اینکه بازآفرینی شهری مدلی از برنامه ریزی برای ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور است، گفت: هنوز این موضوع در سطح کلان ملی اثر نگذاشته و سهمی از تجهیزات، منابع و اعتبارات را نتواسته به خود اختصاص بدهد .

    امیر هوشنگ نوری آرای ، تصریح کرد : استان زنجان در بحث مسکن جایگاه خوبی در ابعاد مختلف دارد و در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان موفق عمل کرده و قابل تقدیر است . به دنبال این هستیم که محدوده‌های بافت‌های فرسوده و ناکار آمدشهری را به محلات زیست پذیرتر، انسان محورتر تبدیل کنیم و با رویکردهای به روز و منطبق با استانداردهای شهرسازی خلق و تولید کنیم .

    شهردار خرمدره ، با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری نیازمند حرکت قوی‌تر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر سقف تسهیلات در محلات بافت فرسوده افزایش یابد مردم استقبال خوبی می‌کنند .

    نوری آرای تاکید کرد: در حوزه عمران شهری عقب ماندگی زیادی در شهرستان خرمدره وجود دارد و در طول ۵ سال گذشته و تاکنون ۴۵ میلیارد تومان در محدوده بازآفرینی هزینه شده است .




    مطالب مرتبط

    مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی ، بخش خصوصی و خیرین در این خصوص استفاده شود .

    |

    طی زمان بندی انجام شده ، افتتاح طرح‌ها با سازندگان و پیمانکاران در استان زنجان قطعی شده تا خرداد سال آینده تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی به متقاضیان در استان واگذار می‌شود .

    |

    اقدامات مربوط به نهضت ملی مسکن در زنجان توسط همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حال پیگیری است . قزوینیان با اشاره به اینکه به دلیل نبود کارگر هیچ پروژه‌ای در زنجان تعطیل نشده است ، تاکید کرد : تمام پروژه ها در استان با قوت در حال اجرا است .

    |

    شهر نطنز یکی از مراکز تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و گردشگری است که توانسته زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوانی را برای گردشگران ایجاد کند که یکی از این جاذبه‌ها ، مراکز خرید و بازارهای سنتی است، لذا اجرای اقدامات ویژه در حوزه بازآفرینی شهری برای این شهرستان بسیار حائز اهمیت است .  

    |

    ورود بسیج به اقناع سازی و ترغیب مردم در محلات هدف بازآفرینی شهری برای نوسازی واحدهای مسکونی بسیار اهمیت دارد . 

    |

    نظرات کاربران