در حال بارگذاری ...

تشریح ظرفیت‌های قانونی نوسازی بافت‌های فرسوده برای سال جاری

سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی شرکت و بانک‌ها در اختیار متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده قرار گرفت و بالغ بر بیش از ۱۷ هزار واحد تسهیلات دریافت کردند و در مجموع ۴۰ هزار واحد متقاضی منتظر دریافت تسهیلات هستند . برای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۹۰۰ میلیارد تومان آورده بانک تخصیص یافته که پیش نویس قرارداد عاملیت آن با بانک مسکن در حال نهایی شدن و مبادله است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر طرح ، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت‌های قانونی نوسازی بافت‌های فرسوده را برای سال جاری تشریح کرد .

یوسف غفوری با بیان این که در سال ۱۴۰۱ اعتبارات مربوط به ردیف‌های بودجه بیش از  ۱۰۰ تخصیص شد ، گفت : سال گذشته هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت با قرارگاه امام حسن عسگری (ع) تخصیص یافت ، توافقنامه این مبلغ از سوی شرکت مبادله شده است و مبلغ مورد نظر با اولویت اتمام پروژه‌های نیمه تمام هزینه می‌شود .

مدیرکل دفتر طرح ، برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تسهیلات ارایه شده جهت نوسازی بافت‌های فرسوده در سال گذشته نیز آماری ارایه و تصریح کرد : سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی شرکت و بانک‌ها در اختیار متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده قرار گرفت و  بالغ بر بیش از ۱۷ هزار واحد تسهیلات دریافت کردند و در مجموع ۴۰ هزار واحد متقاضی منتظر دریافت تسهیلات هستند . برای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۹۰۰ میلیارد تومان آورده بانک تخصیص یافته که پیش نویس قرارداد عاملیت آن با بانک مسکن در حال نهایی شدن و مبادله است.

امسال ۲۲.۵ همت اعتبار برای نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تخصیص می‌یابد . بر اساس برنامه ۱۴۰۲ شرکت بازآفرینی شهری ایران باید نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی راهبری و حمایت کند که از این تعداد ۱۵۰ هزار واحد نیاز به تسهیلات دارند و اعطای آن به ۲۲.۵ همت اعتبار نیاز دارد .

غفوری با اشاره به ب بند تبصره بودجه سال ۱۴۰۲ گفت : بر اساس بند ب که سال گذشته در قالب بند د به تصویب رسیده بود، برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها و تامین زیرساخت‌های لازم در این مناطق اعم از مسجد ، مدرسه ، پاسگاه و کلانتری ، روشنایی معابر ، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی ، زیرساخت های بهداشتی ، زیر ساخت تأمین آب و برق و سایر تأسیسات شهری مورد نیاز است و شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده ، سهم این مناطق را بر اساس جمعیت ساکن ، تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند . این موضوع در برخی استان‌ها عملیاتی شده و اعتبار مربوطه را نیز دریافت کرده‌اند .

تدوین و ارسال آیین‌نامه اجرایی طرح کلید به کلید واحدهای فرسوده به هیات وزیران

وی یکی دیگر از ظرفیت‌های بودجه سال جاری را بند ث برشمرد و گفت : بر اساس این بند شهروندان تشویق می‌شوند در راستای طرح کلید به کلید واحدهای فرسوده خود را با واحدهای نوسازی یا زمین  با ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند . پیش نویس آیین‌نامه اجرایی این بند تدوین و در مرحله ارسال و تصویب در هیات وزیران قرار دارد .

وی بند ی تبصره ۱۱ قانون بودجه را یکی دیگر از ظرفیت‌های قانون بودجه برشمرد که کمک بسزایی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد . بر اساس این بند به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود ، حسب ضرورت زمین‌ها و املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در حریم و محدوده هر یک از شهرها را به موضوع بازآفرینی بافت های فرسوده و حاشیه‌های شهرها اختصاص دهد .

تخصیص رایگان زمین موردنیاز برای خدمات روبنایی طرح‌های بازآفرینی شهری

به گفته مدیرکل طرح برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران بند س تبصره ۱۱ از دیگر ظرفیت‌های بودجه سال جاری به شمار می‌رود . او در این باره توضیح داد : بر اساس این طرح وزارت راه و شهرسازی مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تأیید آن وزارتخانه و بر اساس سرانه مصوب ، زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه ، کلانتری ، پایگاه و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی ورزشی بسیج در طرح‌های مسکن مهر و طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق کم برخوردار را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های ذی نفع قرار دهد .

وی ادامه داد : همچنین بر اساس بند م تبصره ۱۱ قانون بودجه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود ، اراضی در مالکیت خود را در سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره برداری است، به مالکان اعیانی واگذار کند .




مطالب مرتبط

در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

|

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : شتاب بخشی به نوسازی بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان در محدوده بافت‌های فرسوده ...

|

در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌ است . انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز ...

|

نظرات کاربران