در حال بارگذاری ...
  • احداث ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحل جنوب کشور با هدف توسعه اقتصاد دریامحور

    ایجاد شهرک‌های ساحلی که با عنوان هم پیوندی ساحل با استان‌ها از آن یاد می شود ، استان‌های فاقد دریا مانند اصفهان را با استان‌هایی مانند بوشهر ، سیستان بلوچستان ، خوزستان و هرمزگان مرتبط می‌سازد و ۲۷ استان فاقد ساحل ، معین این چهار استان خواهند بود که برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به مدیریت استان‌ها واگذار خواهیم کرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی از احداث ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحل جنوب کشور با هدف توسعه اقتصاد دریا محور خبر داد و گفت : ۲۷ استان فاقد ساحل در دریای جنوب ، معین چهار استان ساحلی جنوب کشور خواهند بود که شهرک ها را برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به مدیریت استان‌ها واگذار خواهیم کرد .

    مهرداد بذرپاش در آیین بهره برداری ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان اظهار کرد : در نهضت ملی مسکن تاکنون ۳۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تامین شده است در حالی که در کل پروژه مسکن مهر ۸ هزار هکتار زمین تامین شد و اراضی تامین شده در نهضت ملی مسکن چهار برابر پروژه مسکن مهر است .

    وی با بیان اینکه استان شهید پرور ، دوست داشتنی ، با تمدن و پر افتخار اصفهان سراسر فرصت برای کار و تلاش است، بیان کرد: با همه پیشرفت‌های که پس از انقلاب در این استان رخ داده و در برخی شاخص‌ها سرآمد است اما هنوز در گوشه گوشه این استان بوی کاستی ها حس می‌شود و در این دولت باید همه تلاش خود را بکار گیریم که در برخی شاخص ها عقب ماندگی مرتفع شود .

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت و حاکمیت دو رویکرد نسبت به مسکن می‌تواند داشته باشد ، گفت : مقوله مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای هر فردی برای تشکیل خانواده و آسایش است و کسی درباره این مهم تردید ندارد اما آن را با چه مدلی باید مدیریت کرد و در این نابسامانی حوزه مسکن ، خانه کالایی است که تحریم ها هیچ تصرفی در آن ندارد .

    وی با بیان اینکه باید از تجارب گذشته در ساخت مسکن استفاده کرد ، اضافه کرد : تولید مسکن رونق یافت و مسکن در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی مهم است اما باید تلاش شود برخی از مشکلاتی که افراد ساکن با آن‌ها مواجه شدند ، تکرار نشود و به حداقل برسد .

    حمایت از انبوه سازی ضروری است

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی خدمات زیربنایی و روبنایی در نهضت ملی مسکن باید مورد توجه باشد ، ادامه داد : حمایت از انبوه سازی ضروری است و در طرح‌ها با مطالعات دقیق خدمات زیربنایی و روبنایی باید از تکرار مشکلات مربوط به مسکن مهر جلوگیری شود .‌

    بذرپاش با بیان اینکه محور دوم در حوزه تولید مسکن اعطای زمین است ، افزود : تلاش می کنیم که خانه ها یک طبقه و ویلایی ساخته شود شاید در عمده شهرها جواب نمی دهد اما تا جایی که بتوانیم در مجاورت و داخل شهرها زمین تامین خواهیم کرد. همچنین در عمل به قانون جوانی جمعیت زمین به خانوارها واگذار می شود . خانه های روستایی از دیگر محورهاست زیرا ۲۵ درصد جمعیت را روستاهای کشور دارد ؛ از این رو اصلاح طرح‌های هادی روستایی را در دستور کار داریم .

    وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد : محور بعدی تمرکز بر بافت‌های فرسوده است . در بافت فرسوده حمایت‌های مالی و مشوق های مالی در قالب تسهیلات بانکی در دستور کار قرار داشته و یک تسهیلات شهرسازانه است که افراد خود اقدام به نوسازی بافت‌ها کنند .

    تاکنون ۵۰ شهرداری بسته ۱۹ گانه را اجرا کردند

    وی با بیان اینکه اسفندماه گذشته بسته ۱۹ گانه را در حوزه بازافرینی مصوب کردیم ، ادامه داد : تاکنون ۵۰ شهرداری بسته ۱۹ گانه را اجرا کردند که رشد قابل توجهی در صدور پروانه بازسازی بافت فرسوده داشتند و می خواهیم که این را بیشتر ترویج کنیم زیرا هر چه در حوزه بافت کار کنیم در تولید مسکن پیش خواهیم بود .

    وزیر راه و شهرسازی محور دیگر این نهاد را در حوزه تولید مسکن ، تغییر کاربری زمین‌هایی دانست که احتکار شده است و اضافه کرد : اخیرا ابلاغ شده زمین هایی که با کاربری مسکونی اقدام برای صدور پروانه و اقدام به ساخت مسکونی نکردند بلافاصله در شورای عالی مسکن تغییر کاربری دهیم. کشور نیاز به ساخت و ساز دارد ، همه ابزارها و مقررات باید استفاده شود تا چرخه تولید مسکن تسریع شود .‌

    بذرپاش با بیان اینکه بازار مسکن با کلی گویی اصلاح نمی‌شود ، ادامه داد : عرضه بیشتر مسکن به بازار باعث رشد تولید می شود و این در حالی است که ما شاهد عقب ماندگی در تولید مسکن طی ۱۰ سال اخیر بودیم و وقتی به نیازها پاسخ ندهیم این ناترازی‌ها شکل می‌گیرد .

    ساخت ۲۶ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی

    وی همچنین به ایجاد ۵۰ شهرک جدید در سطح کشور اشاره کرد و گفت : تاکنون ساخت ۲۶ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی نهایی شده که به اقتضای زیست بوم منطقه اجرا خواهد شد .

    وزیر راه با بیان اینکه ساخت این تعداد شهرک اتفاق بزرگ و اقدام بی نظیر در طول تاریخ شهرسازی است ، خاطرنشان کرد : ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحلی کشور احداث خواهد شد که هدف آن توسعه اقتصاد دریا محور است و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند.

    وی با بیان اینکه باید از سواحل شمال و جنوب استفاده کرد ، افزود : ایجاد شهرک‌های ساحلی که با عنوان هم پیوندی ساحل با استان‌ها  از آن یاد می شود ، استان‌های فاقد دریا مانند اصفهان را با استان‌هایی مانند بوشهر ، سیستان بلوچستان ، خوزستان و هرمزگان مرتبط می‌سازد و ۲۷ استان فاقد ساحل ، معین این چهار استان خواهند بود که برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به مدیریت استان‌ها واگذار خواهیم کرد .

    بذرپاش با بیان اینکه دولت در جبهه های مختلف مشغول فعال کردن چرخه تولید مسکن است ، تصریح کرد : ساخت مسکن یکی از سخت‌ترین کارهاست چون هم مستقیم با مردم در ارتباط است و هم بازیگران زیادی در آن دخیل هستند .

    وی با بیان اینکه بازار مسکن در سال‌های اخیر تقریبا رهاشده ترین بازار در کشور بوده است ، گفت : در این سال‌ها برای همه چیز قیمت‌گذاری شده اما برای مسکن قیمت‌گذاری نمی‌شود و در مشاورین املاک هر کسی هر قیمتی می‌گذارد اما برنامه مفصلی برای بازار مسکن در دولت سیزدهم داریم . دولت شجاعانه به میدان آمد و بخشی از زمین‌های کشور را که در اختیار دارد در طرح نهضت ملی مسکن رایگان در اختیار مردم قرار داد .

    وی با بیان اینکه اختیار دوم دولت تسهیل صدور مجوزهاست، اضافه کرد: در حوزه نظام بانکی برخی بانک‌ها همکاری کردند و برخی بانک‌ها باید تسهیلاتی را پرداخت کنند .

    تصویب وام  ۳۲۰ میلیون تومانی برای مرمت خانه های تاریخی اصفهان

    وزیر راه و شهرسازی افرود : وام مرمت به تازگی مصوب شده که برای استان اصفهان ۳۲۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار مصوب شد که این وام برای خانه های بافت‌های تاریخی است که اجازه تخریب و بازسازی نمی‌دهند .

    بذرپاش اضافه کرد : امروز عملیات اجرایی ساخت ۵۲ هزار واحد در ۴۰ شهر اصفهان همزمان آغاز می‌شود که اقدام بزرگی است و پس از این دیگر در اصفهان مشکل تامین زمین نخواهیم داشت باید همت کنیم تا در سال ۱۴۰۲  و ۱۴۰۳ اصفهان به کارگاه تولید مسکن تبدیل شود .




    مطالب مرتبط

    یکی از اتفاقات بزرگ این دولت در حوزه بافت فرسوده رقم خورد . بافت فرسوده مورد تاکید دولت‌ها بوده است. میانگین سالانه بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در ۳ ساله دولت سیزدهم میانگین سالانه صدور پروانه در بافت فرسوده بیش از ۹۰ هزار پروانه ...

    |

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به استان لرستان ، سه هزار و ۱۹۱ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و یک هزار قطعه زمین به متقاضیان ...

    |

    بخش مهمی از پیش‌نیازهای موجود در این حوزه را دانشگاه‌ها تامین کرده‌اند و بیش از هزار هکتار زمین از جامعه دانشگاهی تامین شده و بخشی نیز توسط دولت فراهم شده است . در حوزه مسکن دانشگاهی قرار بود ۶۰ هزار نفر از پرسنل و جامعه اساتید دانشگاه‌ها خانه دار شوند که این فاز اول مسکن ...

    |

    در استان تهران برای تامین زمین ساخت مسکن مشکلاتی وجود داشت که این مشکل از طریق شهرک‌سازی در حال رفع شدن است .

    |

    نظرات کاربران