در حال بارگذاری ...
  • تصویب ایجاد ۳ شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه شورای مسکن استان اصفهان اعلام کرد : امروز اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان تصویب و مقرر شد ، سهم یک سوم وزارت راه و شهرسازی برای خدمات زیربنایی از محل منابع و زمین‌های در اختیار این وزارتخانه در استان در اختیار استانداری قرار داده شود .

    مهرداد بذرپاش در جلسه شورای مسکن استان اصفهان اظهار کرد : تاکید رئیس جمهور نیز بر سرمایه‌گذاری ساخت مسکن در محل‌هایی است که تنش آبی نداشته باشد ، البته باید توجه داشت در بخش مسکن عقب‌ماندگی قابل توجهی داریم و این در حالی است که تقاضای مسکن متوقف نمی‌شود ، بنابراین نیاز مسکن را نمی‌توان انکار کرد اما باید به تأمین زیرساخت‌ها توجه داشت . ما فقط بر ساخت مسکن متمرکز نشده‌ایم و واگذاری زمین انجام شده تا ساخت خانه‌های ویلایی نیز در دستور کار قرار بگیرد . تأمین زمین در استان اصفهان انجام شده و اکنون نیازمند سرعت گرفتن ساخت مسکن هستیم تا وعده ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال آینده محقق شود .

    وی تصریح کرد : هدف‌گذاری تولید مسکن ، شامل مسکن‌های ساخته شده توسط مردم نیز می‌شود . خبرها حاکی از آن است که با اجرای بسته ۱۹ بندی بافت فرسوده شاهد رشد صدور پروانه در بافت فرسوده که در واقع افزایش تولید مسکن بوده‌ایم . شهرداران ، شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد طرح‌های مسکن هستند . جلسات تعیین پروژه‌های مسکن باید هر هفته با حضور شهرداری‌ها برگزار شود تا ساخت مسکن تسهیل شود .

    بذرپاش اضافه کرد : همچنین مصوبه جلوگیری از احتکار زمین در محدوده شهری نیز باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد . حتی در کوچک‌ترین شهرهای کشور نیز آمار ۱۵ تا ۲۰ هکتار زمین احتکار شده شناسایی شده که باید به کمک این مصوبه به محدوده شهرها الحاق شود ، بازتنظیم تراکم‌ها نیز می‌تواند به افزایش ساخت مسکن کمک کند .

    وی تصریح کرد : با انجام این اقدامات می‌توان امیدوار بود که رونق ساخت و ساز در اصفهان رکوردشکنی کند، در روستاها قابلیت تولید مسکن بسیار بالاتر است . البته در کنار نهضت ملی ، سایر روش‌های ساخت مسکن نیز باید مورد توجه قرار گیرد . در این زمینه مکانیزم‌های مختلف تسهیلاتی نیز تعریف شده است . رهاشده ترین بازار کشور مسکن و اجاره است که هیچ مقرراتی بر آن حاکم نیست که ابزارهای قانونی در این زمینه تعریف شده تا دولت در در زمینه مسکن نظاره‌گر نباشد .

    بذرپاش اضافه کرد : ساخت مترو و بیمارستان شهر بهارستان از جمله مصوبات شورای مسکن استان در روز جاری و لازم‌الاجراست . ۵۰ درصد هزینه ساخت بیمارستان بهارستان نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود و تجهیز آن بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود . در حوزه تسهیلات مسکن اتفاقات خوبی افتاده است . البته نرخ این تسهیلات باید کاهش یابد تا مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند . به دنبال آن هستیم که سقف افزایش رهن و اجاره در هر سال توسط شورای مسکن استان‌ها تعیین شود .

    اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان

    وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه شورای مسکن استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد : تأمین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی صورت گرفته و امید است تا پایان سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری که برای ساخت مسکن ملی در استان صورت گرفته است ، محقق شود .

    بذرپاش افزود : شهر جدید بهارستان مشکلاتی دارد از نبود مرکز درمانی بیمارستانی رنج می‌برد . قرار شد در قالب تعامل با وزارت راه و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت بیمارستان در این شهر را تأمین کند . مترو شهر بهارستان نیز از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تأمین اعتبار می‌شود .

    شهرداری باید مصوبات ۱۹ گانه مشوق نوسازی  را با جدیت بیشتری پیگیری کند

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ، اضافه کرد : شهرداری باید مصوبه ۱۹ گانه مشوق نوسازی شورایعالی شهرسازی را با جدیت بیشتری پیگیری کند . همچنین بازتنظیم تراکم‌ها تصویب شده که می‌تواند در تولید مسکن نقش ایفا کند . به دنبال تعیین ابزارهایی برای کنترل بازار اجاره و مسکن هستیم. موضوع خارج شدن اسناد غیر رسمی از مدار نیز اصلی ترین ابزار برای کنترل بازار اجاره است .

    مالیات بر خانه‌های خالی را با جدیت دنبال می‌کنیم . نیازمند تدبیر و همت جدیدتری در حوزه مسکن و اجاره هستیم . همانطور که زمین نباید احتکار شود واحد مسکونی نیز نباید احتکار شود بنابراین مالیات بر خانه‌های خالی را با جدیت دنبال می‌کنیم .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در جلسه شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی به ریاست مهرداد بذرپاش ، ساخت ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۱۱ واحد و نوسازی و بهسازی ۵۵۱ ...

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط ...

    |

    یکی از اتفاقات بزرگ این دولت در حوزه بافت فرسوده رقم خورد . بافت فرسوده مورد تاکید دولت‌ها بوده است. میانگین سالانه بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در ۳ ساله دولت سیزدهم میانگین سالانه صدور پروانه در بافت فرسوده بیش از ۹۰ هزار پروانه ...

    |

    با توجه به این که در ابتدای مسیر اجرای قانون قرار داریم ، این امکان وجود دارد که با مقاومت برخی برای عمل به آن روبه‌رو شویم . اما این قانون دست دولت را برای کنترل و آرام کردن بازار در بخش اجاره و خرید و فروش و نظام‌مند کردن مشاوران املاک باز گذاشته است .

    |

    نظرات کاربران