در حال بارگذاری ...
  • پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی شهری استان البرز

    در استان البرز ۲۸ سکونتگاه غیررسمی به مساحت ۱۳۰۰ هکتار در شهرهای کرج ، فردیس ، ماهدشت ، محمدشهر ، کمالشهر و چهارباغ سکونتگاه شناسایی و مصوب شده است که جمعیت این محدوده‌ها ۲۳۶ هزار نفر برآورد شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اعلام پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی استان ، گفت : در سال ۱۴۰۱ در پنج شهر اشتهارد، چهارباغ، تنکمان، نظرآباد و هشتگرد تفاهم‌نامه تهیه طرح منعقد شد و مطالعات بازآفرینی چهار شهر ماهدشت ، فردیس ، گرمدره و کوهسار در ستاد استان به تصویب رسید .

    رضا خالقی توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی این استان ارایه کرد و گفت : از تعداد هشت پروژه اجرایی در محلات بازآفرینی استان البرز، سه پروژه به مرحله اتمام و بهره برداری رسیده و بقیه پروژه‌ها نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند .

    خالقی درباره طرح‌های بازآفرینی شهری استان نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت : در سال ۱۴۰۱ وضعیت مطالعات طرح‌های بازآفرینی استان نسبت به سال‌های گذشته بسیار دلگرم کننده بوده است ، به طوری که در پنج شهر اشتهارد ، چهارباغ ، تنکمان ، نظرآباد و هشتگرد تفاهم‌نامه تهیه طرح منعقد شد و مطالعات بازآفرینی چهار شهر ماهدشت ، فردیس ، گرمدره و کوهسار در ستاد استان به تصویب رسید ، همچنین مطالعات دو  شهر گلسار و مشکین دشت هم به پایان رسیده و در مرحله تصویب طرح قرار دارند .

    مدیرکل راه و شهرسازی البرز به فعالیت‌های انجام شده در خصوص ترویج بسته تشویقی شهرسازانه اشاره کرد و گفت : سال گذشته به منظور ترویج بسته تشویقی شهرسازانه ابلاغی از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ، همایش‌های متعددی در سطح استان (شهرهای کمالشهر ، محمدشهر و کرج) با حضور شهرداری‌ها و سازندگان برگزار شد . همچنین جلسات متعددی در سطح استان به منظور ارایه توضیحات و رفع ابهامات مصوبه برگزار و به منظور اجرای مصوبه و رفع مغایرت‌های موجود با طرح‌های فرادستی ، موارد جهت طرح در کمیسیون ماده پنج ارسال شد .

    وی ادامه داد : علاوه بر مشوق‌های ابلاغ شده ، این اداره کل طی جلساتی با استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی تصویب مشوق‌هایی چون رایگان شدن خدمات نظام مهندسی ، پروانه ساختمانی ، انشعابات و ... را به منظور نوسازی مسکن در بافت فرسوده بررسی می‌کند .

    خالقی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۶۹۵ تن قیر رایگان به پنج شهر کرج ، محمدشهر ، هشتگرد ، چهارباغ و نظرآباد تخصیص داده شد ، اظهار کرد : در سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ  ۳.۱۸۷ میلیارد تومان معادل ۳۴۰ تن قیر به شهرداری‌ها تخصیص داده شد . بیش از ۱۹ جلسه ستادهای استانی ، شهرستانی و کارگروه‌ها در جهت بازآفرینی شهری پایدار استان برگزار و تعداد ۱۵۱ مصوبه در این جلسات به تصویب رسیده است .

    وی در ادامه از راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی استان خبر داد و گفت : راه‌اندازی جلسات قرارگاه اجتماعی استان ، شهرستان و کارگروه‌های ذیل قرارگاه از اقدامات مهم در این دوره است و در این مدت  بیش از ۳۹ جلسه قرارگاه اجتماعی برگزار شد . تخصیص زمین تصفیه خانه خط چهار حصار ، بررسی اراضی پیشنهادی جهت طرح در کمیسیون ماده پنج جهت افزایش سرانه خدماتی محلات ، تکمیل ادامه جاده قزلحصار (تعریض و روشنایی) ، تشکیل اداره شهرستان چهارباغ ، حضور مستمر میز خدمت در محلات و پیگیری مشکلات مرتبط ، اخذ ۴۶ سند به مساحت ۵/ ۳۷ هکتار در اراضی خط چهار حصار ، عقد تفاهم‌نامه تهیه طرح‌های بازآفرینی شهرها با شهرداری‌های استان ، تصویب سند توسعه پنج محله کرج و تعریف پروژه های محلات در قالب برنامه اقدام مشترک ، تصویب مطالعات فاز اول شهرهای فردیس و گرمدره درجلسه ستاد بازآفرینی استان ، تعریف و تصویب ۳۵۰ پروژه بر اساس مطالعات انجام شده در جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان از جمله اقدام‌های انجام شده در سال گذشته به شمار می‌رود .

    وی افزود: علاوه بر این در این مدت به منظور توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال منعقد شد .

    گفتنی است در استان البرز ۲۸ سکونتگاه غیررسمی به مساحت ۱۳۰۰ هکتار در شهرهای کرج ، فردیس ، ماهدشت ، محمدشهر ، کمالشهر و چهارباغ سکونتگاه شناسایی و مصوب شده است که جمعیت این محدوده‌ها ۲۳۶ هزار نفر برآورد شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مالکان واقع در اراضی تصرفی در سکونتگاه غیررسمی می‌توانند سند ملک خود را ...

    |

    حدود ۷ هزار متقاضی مسکن در خمینی‌شهر وجود دارد این در حالی است که در این شهر با کمبود زمین و فضای مناسب برای ساخت و ساز مواجه هستیم و از سوی دیگر وزارت میراث و گردشگری نیز حدود ۴۵۰ هکتار بافت تاریخی برای شهر مصوب کرده است که این کار را پیچیده کرده است .

    |

    طبق آخرین اطلاعات اخذ شده از دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری استان‌ها (ادارات کل راه و شهرسازی) تاکنون ۲۸ استان شامل ۲۴۹ شهر و ۱۸۳۸ محله (۶۷۴ محله با گونه سکونتگاه غیررسمی ، ۸۹۱ محله با گونه بافت فرسوده و ۲۷۳ محله با گونه بافت تاریخی) اقدام به ارسال برنامه اقدام مشترک بازآفرینی ...

    |

    طرح ساماندهی و احیای باغ مزار قبرستان نو واقع در بلوار امیرکبیر (جاده اراک) از سال گذشته در دستور کار شهرداری و سازمان بهسازی شهری قم قرار گرفت که برای تملک مغازه‌ها و واحدهای تجاری محدوده این قبرستان ، از ظرفیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بهره گیری شد .

    |

    روند نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری از ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده است و این میزان از نوسازی می‌تواند در آینده با قوت بیشتری ادامه یابد. همچنین در کنار نوسازی واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی از واحدهایی که نوسازی آنها آغاز شده به بهره‌برداری رسیده ...

    |

    نظرات کاربران