در حال بارگذاری ...
  • تعیین و تکلیف اراضی بلاتکلیف داخل محدوده‌های شهری آذربایجان‌غربی/ ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک و شناسایی واحدهای خالی مسکونی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت : اراضی داخل محدوده شهرها که خالی و بلااستفاده مانده‌اند شناسایی و تعیین و تکلیف می‌شوند .

    سید محسن حمزه‌لو در دوازدهمین جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان‌غربی ، اظهار داشت : این اراضی در صورت عدم ساخت و ساز ، جهت بهره‌برداری تغییر کاربری می‌شوند . در داخل شهر ارومیه حدود یک‌هزار هکتار زمین داریم که خالی بوده و به نوعی احتکار شده که این اراضی تعیین و تکلیف می‌شوند .

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تعیین و تکلیف و ساماندهی این اراضی در راستای اجرای طرح‌های مسکن و ساماندهی توسعه شهری انجام می‌گیرد . شناسایی واحدهای خالی از دیگر موارد مورد پیگیری است که برای جلوگیری از احتکار واحد مسکونی با جدیت اجرایی می‌شود تا بازار مسکن در آذربایجان‌غربی ساماندهی شود . بر اساس آمارهای سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵، حدود ۶۷ هزار واحد مسکونی خالی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲۵ هزار ۷۰۰ واحد مسکونی مربوط به شهر ارومیه است .

    وی با اشاره به اینکه ساماندهی بنگاه‌های املاک از دیگر مسائل مورد توجه در ساماندهی بازار مسکن است و عملکرد مشاوران املاک تحت نظارت ناظران ویژه قرار می‌گیرد ، اضافه کرد : ساماندهی مشاوران املاک طی روزهای آینده آغاز می‌شود و اقدامات لازم در خصوص بنگاه‌های فاقد پروانه اعمال خواهد شد .

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در خصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی ، گفت : ۳۴ هزار متقاضی واجد شرایط نهضت ملی مسکن در این استان وجود دارد و تاکنون برای ۳۰ هزار نفر تخصیص زمین صورت گرفته است .

    حمزه‌لو با اشاره به افزایش تسهیلات طرح‌ نهضت ملی مسکن ، افزود : تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده و نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

    استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه ، گفت : مدیریت بازار مسکن یکی از مطالبات اصلی مردم است و این امر نیز با جدیت از طرف دولت پیگیری می‌شود.

    محمدصادق معتمدیان اظهار کرد : رصد دقیق بازار مسکن و برگزاری جلسات شورای تامین مسکن به صورت هفتگی انجام گیرد و حضور مستمر و جدی دستگاه‌های اجرایی مربوطه لازم و ضروری است . تلاش‌های مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی برای ساماندهی حوزه مسکن و برگزاری جلسات شورای تامین مسکن در راستای ساماندهی بیشتر این حوزه در سطح استان قابل تقدیر است .

    استاندار آذربایجان‌غربی گفت : ساماندهی مشاوران املاک از مسائل مورد توجه بوده و در گام‌ نخست باید اطلاعات فعالان این حوزه تکمیل و یک بانک اطلاعاتی دقیق در این حوزه تشکیل شود . باید نظارت و رصد دقیق از واحدهای بنگاه‌ املاک انجام گیرد و در صورت شناسایی متخلفان ، پلمب واحدهای متخلف انجام شود . بر اساس آمارهای ارائه شده باید در سریعترین زمان ممکن ۷۰۰ واحد مشاور املاک فاقد پروانه سطح استان ساماندهی گردند و در صورت عدم اقدام متقاضی ، باید اقدامات لازم در کوتاهترین زمان ممکن اعمال گردد .

    معتمدیان با اشاره به لزوم تسریع در شناسایی واحدهای خالی ، بیان کرد : شرکت‌های خدمات رسان در شناسایی واحدهای خالی اقدامات لازم را انجام دهند تا این واحدها نیز شناسایی و تعیین و تکلیف گردند.

    وی تاکید کرد : باید اطلاع رسانی دقیقی در سطح جامعه صورت گیرد تا صاحبان املاک ، اطلاعات واحدهای مسکونی خود را در سامانه اطلاعات مروبط به املاک ثبت کنند .

    استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به عملکرد راه و شهرسازی در حوزه تامین زمین و اجرای طرح جوانی جمعیت ، اظهار داشت : آذربایجان‌غربی رتبه چهارم کشوری را در این بخش کسب کرده و این نشان از عملکرد قابل تقدیر مجموعه راه و شهرسازی است .

    معتمدیان با اشاره به بازسازی بافت‌های فرسوده ، اظهار داشت : با اعطای تسهیلات بانکی به خصوص در شهر ارومیه عقب افتادگی هسته مرکزی شهر ساماندهی می‌شوند و اجرای طرح بازآفرینی شهری با جدیت دنبال می‌شود .

    وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان اظهار داشت : بانک‌های عامل طی ۲ ماه کل متقاضیان در آذربایجان‌غربی را ساماندهی و تسهیلات را پرداخت کنند .




    مطالب مرتبط

    در بخش کلنگ زنی واحدهای طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز به زودی عملیات اجرایی و ساخت ۳ هزار و ۱۰۸ واحد مسکونی در آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود . این تعداد واحدهای آماده کلنگ زنی در ۳ شهر آذربایجان‌غربی قرار دارند و طی روزهای آینده عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود .

    |

    اراضی واگذاری در روستاهای آذربایجان‌غربی به صورت رایگان و در قالب طرح‌های جوانی جمعیت و ۹۹ ساله به متقاضیان واجد شرایط روستایی واگذار می‌شود . در مرحله نخست در سطح استان ۱۵۱ روستا با پنج هزار قطعه و در شهرستان ارومیه ۱۵ روستا با ۴۴۳ قطعه زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ...

    |

    تامین زمین برای اجرای بیش از ۱۸۸ هزار واحد صورت گرفته و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    در مجموع ۱۵ هزار و ۴۵۲ متقاضی طرح نوسازی مساکن در بافت‌های فرسوده شهری آذربایجان‌غربی وجود دارد و نوسازی این واحدها و صدور پروانه‌های ساختمانی در دست اقدام است . سهمیه آذربایجان‌غربی از نوسازی مسکن بافت فرسوده شهری احداث ۳۲ هزار و ۹۱۰ واحد نوسازی شده، در طول ۴ سال بوده است .

    |

    نظرات کاربران