در حال بارگذاری ...
  • ضرورت تغییر شیوه حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملات املاک/ تاثیر اقدامات دولت بر کاهش قمیت مسکن و اجاره‌بها

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور ضمن تایید تاثیر اقدامات مجموعه دولت بر کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها بر ضرورت تغییر شیوه حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملات املاک تاکید کرد .

    وحید قربانی بخشی از اقدامات وزارت کشور را برای ساماندهی بازار اجاره و مسکن در همکاری با وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای اجرایی ، تشریح کرد .

    مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با یادآوری اینکه برای ساماندهی بازار مسکن و کنترل قیمت اجاره‌بها ، تکلیفی از سوی ریاست‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شد تا نقش هماهنگی در کاهش قیمت مسکن و کنترل قیمت اجاره‌بها انجام دهند ، گفت : به منظور تدوین دستورالعمل ، جلسه ای با حضور وزیر کشور ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت صمت ، تعزیرات حکومتی ، مرکز پژوهش‌های مجلس ، شهرداری‌ها و سایر بخش‌ها تشکیل شد و نتایج جلسات به این منتهی شد تا اعمال مدیریت در مورد نحوه صدور مجوز بنگاه های املاک انجام و تجدید نظر در آن شود .

    قربانی افزود : در جلسات برگزار شده مقرر شد تا موضوع فعالیت بنگاه‌های غیرمجاز در سطح کشور رصد شود و از اختیارات و ظرفیت شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی برای احداث مسکن استفاده شود . این پیشنهادها جمع بندی و به معاون اول رییس جمهور ارایه شد . بعد از آن این پیشنهادات تبدیل به دستورالعمل ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها شد که همکاران وزارت راه و شهرسازی تهیه کردند و در جلسه شورای عالی مسکن ارایه و تصویب شد .

    وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور پیگیر موضوع ساماندهی بازار اجاره و مسکن است ، توضیح داد : دستورالعمل توسط ریاست جمهوری به استان‌ها ابلاغ شد . بر اساس این دستورالعمل ستادهایی در استان‌ها با محوریت استانداران و در شهرستان‌ها با محوریت فرمانداران تشکیل می‌شود که در آن ستادها ، همکاران تعزیرات ، دستگاه‌های قضایی و دیگر دستگاه‌ها در آن نقش دارند . با این کار از فعالیت غیرمجاز بنگاه‌های املاک جلوگیری می‌شود و برای بنگاه‌های معاملات مجاز ، آموزش در نظر گرفته می‌شود .

    تاثیر اقدامات دولت بر کاهش قمیت مسکن و اجاره‌بها

    قربانی از انجام بازدیدهای مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای فعالیت بنگاه‌های معاملات املاک در چندین استان خبر داد و گفت : بازدیدها تاثیرات خوبی را در مناطقی که انجام شده در کاهش قیمت مسکن و اجاره بها و همچنین قانونمند شدن داشته است که این گزارش ها به شورای عالی مسکن داده شده است تا تاثیرات را مورد بررسی قرار دهند .

    وی در خصوص درصد پیشرفت کار و ارزیابی اقدامات انجام شده گفت : این کار در جلوگیری از فعالیت‌های بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز تاثیر مناسبی داشته است و این فعالیت در سطح کشور گسترش یافته است . اما در خصوص انضباط بخشی به بنگاه های معاملات املاک مجاز هنوز در شروع کار هستیم . هیات مقررات زدایی دولت هم اکنون پذیرفته که به جای صدور مجوز فعالیت بنگاه ها به جای ثبت محور ، تایید محور باشد . بنابراین نیاز است تا این اقدامات در میان مدت مورد ارزیابی قرار بگیرد .

    ضرورت تغییر شیوه حق‌الزحمه بنگاه‌های معاملات املاک

    قربانی تاکید کرد : بنگاه‌های معاملات املاک باید متقاعد شوند تا شیوه محاسبه حق‌الزحمه از قیمت تمام شده اجاره یا مسکن به عدد دیگری برسد که در خصوص این موضوع باید تصمیم گیری شود . با انجام این کار نقش بنگاه های معاملات املاک در کنترل قیمت مسکن خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل حوزه وزارتی به تشریح جزئیات هجدهمین نشست شورای عالی مسکن و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم پرداخت . ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو کابینه دولت سیزدهم با اعلام اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد نهضت ملی وارد مدار ساخت شد ، ایجاد ...

    |

    پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط ...

    |

    در حوزه مسکن ، از موضوع تامین زمین ، عملیات اجرایی ، گرفتن پروانه‌های مختلف ساختمانی همه و همه در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گرفت . شهید رییسی در سفرهای استانی که انجام می داد در شهرهای جدید در کنار تحویل مسکن به تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکونی هم توجه ویژه ای ...

    |

    نظرات کاربران