در حال بارگذاری ...

ضرورت نقش آفرینی مهندسان بسیجی در شتاب‌بخشی به روند بازآفرینی شهری

هسته‌ها و گروه‌های بسیج می‌توانند به صورت حلقه‌های میانی از یک طرف مردم را به نوسازی تشویق کنند و از سوی دیگر زمینه مشارکت سازندگان و توسعه‌گران را فراهم کنند و بر فرآیند قرارداد کاری آنها نظارت داشته باشند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : مهندسان بسیجی در رابطه با سنددار شدن املاک ، شناسایی معابر خاکی و آسفالت آنها و در خصوص خدمات زیر بنایی و روبنایی وارد میدان شوند و با آموزش‌های لازم به ساکنان ، پیگیر مطالبات شهروندان در مناطق حاشیه‌نشین باشند و در شتاب‌بخشی به روند بازآفرینی شهری نقش‌آفرینی کنند .

محمد آئینی در نشست مسوولان کانون‌های بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با بیان این‌که محرومیت‌زدایی و رفع کمبودها و مشکلات ساکنان بافت‌های فرسوده از ضرورت‌های مهم به شمار می‌آید ، گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری به شش محدوده بافت‌های فرسوده ( بافت‌های میانی)، بافت‌های با پیشینه تاریخی ، سکونتگاه غیررسمی (حاشیه نشینی) ، بافت فرسوده با پیشینه روستایی ، مناطق و محدوده‌های با کاربری نامناسب در شهرها نظیر پادگان‌ها ، زندان‌ها و بافت‌های مزاحم نظیر کارخانجات و کارگاه‌های آلاینده هوا دردرون شهرها تقسیم شده است .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که بناهای موجود در بافت‌های فرسوده قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند ، افزود : سقف ساکنان در بافت‌های فرسوده ، لرزان و بلای جانشان است و چنانچه نوسازی و یا مقام‌سازی نشوند در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله بر سر ساکنان آوار می شود ، بنابراین چاره‌ای جز شتاب بخشی به جریان نوسازی بناهای فرسوده در این مناطق نداریم .

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده شهری ( بافت میانی ) در حدود ۵۰۰ شهر شناسایی شده است، عنوان کرد: ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی مصوب در کشور شناسایی شده است که به جهت وجود ساختمان‌های با ارزش فرهنگی و تاریخی در این مناطق ، تخریب جایز نیست و باید با مرمت و مقاوم سازی، آن ها را مجددا احیا کرد .

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با اشاره اینکه هزار و ۱۵۳ محله در ۵۹ هزار هکتار در سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه نشینی) مصوب وجود دارد ، بیان کرد : در حال حاضر بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری مصوب شناسایی شده است و در واقع باید گفت ۲۰ درصد از سطح شهرها و همچنین ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده ضروری است و باید شتاب گیرد ، عنوان کرد : به دلیل حمایت دولت و ارایه تسهیلات ارزان قیمت بیش از ۵۰ در صد بناهای ناپایدار در روستاها مقاوم‌سازی و نوسازی شده است اما متاسفانه در شهرها این رقم کمتر از ۱۵ درصد است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم .

آئینی با تاکید به این‌که تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی و رفع موانع و مشکلات بر سر راه‌ مالکان ، سازندگان و سرمایه‌گذاران به عنوان راهبرد اصلی دولت سیزدهم در نوسازی بناهای ناپایدار در محلات فرسوده شهری به شمار می آید ، اظهار کرد : حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن در هزار و ۱۵۳ سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه نشینی) شناسایی شده که در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بنا ایمن و مقاوم ساخته شده است و در حدود ۹۳۰ الی ۹۵۰ هزار بنای ناپایدار فاقد هیچ گونه سازه مقاوم وجود دارد . باید با کمک یکدیگر و با هم اندیشی و هم‎افزایی راهکاری موثرتر در جهت مقاوم‌سازی و نوسازی این بناها ارایه کنیم و انتظار ما بر این است که مجموعه بسیج در فرآیند سنددار کردن بیش از ۷۰ درصد املاک دارای قولنامه‌ای و تصرفی درسکونتگاه‌های ( حاشیه نشینی ) دولت را یاری کنند تا مالکان و سازندگان این مناطق بتوانند در خصوص دریافت پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی اقدام کنند .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران‌ با اشاره به این‌که مالکان بناهای فرسوده در مناطق حاشیه‌نشینی با داشتن سند به راحتی می‌توانند پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی دریافت کنند، عنوان کرد: در ۸۵ درصد از بناهای موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی امکان زیست انسانی وجود دارد و فقط باید مقاوم سازی و ساماندهی شوند . سنددار کردن واحدهای مسکونی در محلات حاشیه‌نشینی به عنوان اولین گام در ساماندهی این محلات به شمار میاید.

وی با اشاره به این‌که سرانه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی اعم از فرهنگی، آموزشی، انتظامی، بهداشت و درمان، ورزشی در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده پایین‌تر از حد متوسط نقاط توسعه یافته همان شهر هستند، گفت: انتظار داریم  هسته‌های بسیج در رابطه با سنددار کردن املاک، شناسایی معابر خاکی و آسفالت آنها و در خصوص خدمات زیر بنایی و روبنایی وارد میدان شوند و با آموزش‌های لازم به ساکنین، پیگیری مطالبات آنان در مناطق حاشیه‌نشین باشند و در شتاب بخشی به روند بازآفرینی شهری نقش آفرینی کنند .

آئینی با اشاره این‌که در راستای نوسازی مساکن واقع شده در بافت‌های تاریخی سازمان میراث ‌فرهنگی و گردشگری با همکاری استانداری‌ها باید حرایم غیرضروری را حذف و تعدیل کند، گفت: قرار است وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بسته‌های تشویقی به منظور تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تدوین و تنظیم کند .

وی با اشاره به این‌که برای نخستین بار معادل ۸۰ درصد تسهیلات نوسازی برای واحدهای مسکونی‌ همچنین سایر ابنیه شامل اداری و تجاری در بافت‌های تاریخی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: مجموعه بسیج می‌تواند در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ساکنان این بافت‌ها برای بهره‌مندی از این تسهیلات پیشقدم شوند.

آئینی از گروه‌های بسیجی به عنوان منادی و سفیران نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری یاد کرد و گفت: ساکنینی که در بافت‎های فرسوده کشور زندگی می‌کنند، غالبا از اقشار ضعیف جامعه بوده و به تنهایی قادر به نوسازی واحدهای خود نیستند. بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این محلات تشویق شوند و این امر توسط حلقه‌های میانی‌، گروه‌های جهادی و بسیج انجام پذیر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که علی رغم تبلیغات گسترده از رسانه‌های صدا و سیما، جراید و خبرگزاری‌های کشور، فقط ۱۵ درصد مردم از بسته‌های تشویقی دولت اطلاع دارند عنوان کرد: اعتقاد بر این است که هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین ارتباط چهره به چهره با مردم شود به عبارت دیگر ساکنان بافت‌های ناکارآمد شهری باید به صورت مسقیم از حق و حقوق خودشان در خصوص نوسازی و مقام سازی واحدهای فرسوده مطلع شوند .

وی افزود : واقعیت این است که به دلیل وجود محلات رقیب، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای ورود به بافت‌های فرسوده ندارند ، بنابراین با یک نامعادله برای مردمی‌سازی و حضور مردم و بخش خصوصی در این بخش مواجه هستیم و گفت و گو با توسعه‌گران و سازندگان می‌تواند زمینه ورود  آنها را به نوسازی واحدهای فرسوده فراهم کند ، این آگاهی بخشی می‌تواند توسط هسته‌های بسیجی انجام شود . بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی درخصوص سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شده است .

به گفته آئینی هسته‌ها و گروه‌های بسیج می‌توانند به صورت حلقه‌های میانی از یک طرف مردم را به نوسازی تشویق کنند و از سوی دیگر زمینه مشارکت سازندگان و توسعه‌گران را فراهم کنند و بر فرآیند قرارداد کاری آنها نظارت داشته باشند .




مطالب مرتبط

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

|

محرومیت زدایی و بهره مندی محلات کمتر برخوردار و هدف باز آفرینی شهری از خدمات روبنایی و زیربنایی به میزان متوسط محلات برخوردار همان شهر، مورد هدف سند ملی بازآفرینی شهری و سند ملی ساماندهی و توانمندسازی مسکن سکونتگاهای غیر رسمی است که نیاز به توجه و حمایت جدی مجلس شورای اسلامی ...

|

در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

|

نظرات کاربران