در حال بارگذاری ...
  • ضرورت جوان‌سازی ساختارها و رویه‌ها در مواجه با مسائل شهرهای جدید

    زمانی که صحبت از شهر جدید می‌شود منظور جدید بودن از تمام جنبه‌های اجتماعی ، کالبدی ، تامین منابع مالی ، شیوه طراحی و معماری و ... است و نه صرفاً مجموعه‌های اقماری درست شود بلکه شهرهای نسل نو به عنوان شهر جدید اتفاق بیفتد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرهای جدید استان با اشاره به وجه تمایز شهرها، بر استفاده از روش‌ها و الگوهای جدید برای رفع مشکلات شهرهای جدید استان اصفهان تاکید کرد .

    با حضور روح‌الله اکبری ، سیدجواد سادات مشاور مقام عالی وزارت ، سعید غفوری عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور با همراهی علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن شهر جدید بهارستان بازدید بعمل آمد .  

    در طی این بازدید ضمن مذاکره با عوامل اجرایی این پروژه‌ها و بررسی مشکلات پیش‌رو ، بر تسریع در فرآیندهای عملیات اجرایی و احداث پروژه‌ها تاکید شد. در نشستی که پس از این بازدیدها برگزار شد مباحث و مشکلات پیرامون شهرهای جدید استان مطرح و با همفکری در راستای رفع موانع تصمیم‌گیری شد .  

    دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این نشست اظهار کرد : زمانی که صحبت از شهر جدید می‌شود منظور جدید بودن از تمام جنبه‌های اجتماعی ، کالبدی ، تامین منابع مالی ، شیوه طراحی و معماری و ... است و نه صرفاً مجموعه‌های اقماری درست شود بلکه شهرهای نسل نو به عنوان شهر جدید اتفاق بیفتد .  

    وی با بیان اینکه استان اصفهان موجودی پویا و مایه افتخار است ، گفت : از استان اصفهان انتظار می‌رود در مبحث شهرهای جدید از لحاظ تامین مالی ، روش‌های سرمایه‌گذاری ، شکل گیری هویت شهری و هویت اجتماعی آن ، نیز پیشرو و پیشگام بوده و بعنوان نمونه ساز و الگو ساز در کشور باشد .  

    اکبری با اشاره به اینکه شهرهای جدید فولادشهر و بهارستان تا حدودی درگیر مسائل و حتی بحران‌های اجتماعی شدند بیان کرد : شکل‌گیری پیوست اجتماعی فرهنگی ضرورت دارد همچنین ایجاد مجموعه سکونتی که خدمات زیربنایی و روبنایی و دسترسی‌های حداقلی داشته باشد موجب می‌شود تا آن شهر به عنوان موجودی زنده نتواند موجب رشد خودش شود . مسکن مهر متناسب با اقتضائات ۱۶ سال پیش ایجاد شد و در زمان خود الگوی خوبی بود اما اکنون نمی‌توان شبیه مسکن مهر را انجام داد بلکه می‌بایست از تجربیات آن زمان درس گرفت و متناسب با شرایط کنونی اقدام کرد .  

    دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : شهرها دارای استعدادهای متفاوت ، گذشته متفاوت و سابقه فرهنگی اجتماعی ویژه خود هستند لذا در شهرهای جدید می‌بایست وجه تمایز آن‌ها را در نظر گرفت . مبحث جوانسازی تنها سن و سال را مطرح نکرده است بلکه جوانسازی ساختارها ، رویه‌ها و شیوه اندیشیدن نیز مدنظر است بعبارتی منظور از جوانسازی یعنی با روش و الگوی دیگری مسئله را رفع کنیم چراکه در صورت رفع مسائل با روش‌های سابق نباید انتظار نتایج متفاوت را داشت .  

    اکبری با بیان اینکه سازمانی که در آن تولید مسئله از حل مسئله پیشی بگیرد سازمان منفعلی است که قدرت پاسخگویی به نیازهای محیطی را ندارد، عنوان کرد : در مسکن و شهرسازی می‌بایست پاسخگو باشیم و علاوه بر آلام به آمال هم پرداخته شود و در استان اصفهان نیز از ظرفیت‌های موجود استفاده شود تا علاوه بر رفع مشکل الگویی برای کشور ایجاد شود . در حوزه پروژه‌های کلان نیاز به تیم مشاور مالی است و می‌بایست علاوه بر نظام پرداخت به نظام بازپرداخت نیز توجه شود و مباحث سوددهی و برگشت پذیری پروژه‌ها موضوعاتی است که نیاز به فکر و بررسی دارد .  

    دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی به وجود مشاور مالی در شهرهای جدید ، بازنگری در نظام تامین مالی و سوددهی تاکید کرد و گفت: باعث خوشحالی است که در استان اصفهان از ظرفیت‌های داخلی استفاده شده است و همدلی میان مجموعه‌های مختلف وجود دارد. 




    مطالب مرتبط

    دولت در خصوص رفع موانع صدور پروانه و تسهیلات پای کار است .

    |

    در بخش بهسازی ، نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ، ساخت ۴۹۰ هزار و ۸۲۸ واحد مسکونی آغاز شده که از این تعداد آغاز و ۲۴۰ هزار و ۳۱۶ واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است .

    |

    در حال حاضر جابجایی بالای جمعیت یکی از دلایل مشکلات ما در تأمین مسکن به شمار می رود چراکه درجایی که ظرفیت سازی شده تمایل و یا قدرت خرید کافی برای اسکان وجود ندارد و در مقابل جایی که ظرفیت سازی نشده تمایل زیادی از سوی مردم برای سکونت دیده می شود .

    |

    شرکت عمران شهرهای جدید بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ، احداث دو شهر جدید ساحلی را در دو نقطه از این ۲۷ نقطه در سواحل جنوب و در استان هرمزگان تحت عنوان شهر جدید خلیج فارس و شهر جدید مکران نو ، آغاز کرده است .

    |

    ۱۳۸ پروژه به ارزش ۹ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان در زمینه پروژه‌های زیربنایی و روبنایی و احداث واحدهای مسکونی (۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن و مسکن مهر) در شهرهای جدید ، ۹۵ پروژه در زمینه احداث فضاهای آموزشی ، درمانی ، فرهنگی ، ورزشی در بافت‌های فرسوده به ارزش ۹۹۸ ...

    |

    نظرات کاربران