در حال بارگذاری ...
  • مسکن ارزان ، مقاوم و پایدار باید در استطاعت مردم باشد

    در پیشینه موجود ، شهرسازی معمول تاکنون حامی شهرسازی شمالی بوده و استانداردهایی در آن وجود داشته که در توان طبقات مرفه و متوسط بوده و این امر منجر به حاشیه رانده شدن گروه‌های کم درآمد شهری شده است . از آن جا که در نظام رسمی توسعه شهری‌ ، ضوابطی متناسب با توان اقتصادی افراد و گروه‌های کم‌درآمد وجود ندارد ، به ناچار این گروه خارج از نظام رسمی مبادرت به ساخت و ساز می­ کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که درصد بالایی از دانش بشر محصول تجربه است ، تاکید کرد : انتقال تجارب ارزنده و خوب بازآفرینی شهری باید با جدیت پیگیری و در بخش‌های مختلف ترویج داده شوند .

    سید مسلم سیدالحسینی در دومین نشست شورای سیاست‎گذاری دبیرخانه‎های انتقال تجارب بازآفرینی شهری که در سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار شد با بیان این که بازآفرینی شهری به عنوان یک شهرسازی عملی و یک عمل اجتماعی محسوب می‌شود ، اظهار کرد : تئوری‌های شهرسازی غالبا بر اساس تجارب مختلف و میدان‌های عملیاتی شکل گرفته و بر مبنای تجارب موفق به تئوری تبدیل شدند .

    سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که درصد بالایی از دانش بشر محصول تجربه است ، تاکید کرد : انتقال تجارب ارزنده و خوب بازآفرینی شهری باید با جدیت پیگیری و در بخش‌های مختلف ترویج داده شوند .

    سیدالحسینی در رابطه با ساخت مسکن استطاعت­‌پذیر در بافت‌های ناکارآمد شهری گفت : در پیشینه موجود ، شهرسازی معمول تاکنون حامی شهرسازی شمالی بوده و استانداردهایی در آن وجود داشته که در توان طبقات مرفه و متوسط بوده و این امر منجر به حاشیه رانده شدن گروه‌های کم درآمد شهری شده است . از آن جا که در نظام رسمی توسعه شهری‌ ، ضوابطی متناسب با توان اقتصادی افراد و گروه‌های کم‌درآمد وجود ندارد ، به ناچار این گروه خارج از نظام رسمی مبادرت به ساخت و ساز می­ کنند .

    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که باید مسکن استطاعت‌­پذیر در شهرسازی ما لحاظ شود ، اظهار کرد : خوشبختانه این رویکرد در سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی کشور که توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران و با همکاری جهاد دانشگاهی تهیه شده مورد توجه قرار گرفته است .

    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد : در زمینه تامین مسکن گروه­‌های کم‌درآمد ، نیازمند سیاست­‌ها و ایده­‌های جدید هستیم که در آنها باید مقولاتی از جمله وضعیت معیشت، سبک زندگی و استطاعت ساکنان کم‌­درآمد در ارایه ضوابط و استانداردها ، انعطاف‌­پذیری در عرضه مسکن ، توجه به ویژگی­‌های معماری و روش‌­های ساخت بومی در تلفیق با فناوری­‌های نوین، شیوه تدریجی ساخت مسکن مورد توجه قرار گیرند .

    سیدالحسینی با اشاره بسته‌ تشویقی ۱۹ بندی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران‌ تصریح کرد : شرکت بازآفرینی شهری ایران ، بسته تشویقی ۱۹ بندی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری را در راستای شتاب بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و تولید مسکن استطاعت­‌پذیر تهیه و در شورای مذکور مصوب کرده است.




    مطالب مرتبط

    بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    |

    به‌ منظور کمک به سکونت متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در دوران نوسازی تاکنون به ۸۲۸ متقاضی تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت به مبلغ کل حدود ۵۱.۲ میلیارد تومان پرداخت شده‌ است ، در سال جاری مبلغ تسهیلات مذکور با افزایش ۱۰۰ درصدی (دو برابری) به متقاضیان ...

    |

    نظرات کاربران