در حال بارگذاری ...
  • واگذاری زمین به ۲۴ هزار خانواده در طرح جوانی جمعیت

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص واگذاری اراضی در طرح جوانی جمعیت گفت : تا کنون و در مرحله اول اجرای این طرح واگذاری زمین به حدود ۲۴ هزار خانوار در استان‌ها انجام شده و مرحله دوم آن نیز در ماه ربیع‌الاول با تامین اراضی مورد نیاز اجرا خواهد شد .

    ارسلان مالکی ضمن قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران در بازتاب اخبار این حوزه اظهار کرد : سازمان ملی زمین و مسکن دو وظیفه عمده و مهم مدیریت زمین یعنی بهره‌برداری و مدیریت اراضی در اختیار دولت و اجرای طرح‌های مسکن دولت و نظارت بر این طرح‌ها را بر عهده دارد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم را طرح نهضت ملی مسکن دانست و گفت : در دولت‌های گذشته به دلیل نبود برنامه منسجم برای تامین مسکن ، اجرای طرح‌های مسکن با وجود انباشت تقاضاها با چالش‌هایی مواجه شده و تامین اراضی این طرح به عنوان یک کار جهادی در حال اجراست . بالغ بر ۴ میلیون خانواده تا کنون برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و بررسی‌ها نشان می‌دهد این متفاضیان متاهل و فاقد مسکن بوده و تسهیلات مسکن نیز از دولت تا کنون دریافت نکرده‌اند .

    وی افزود : حل چالش مسکن در دولت سیزدهم در اولویت قرار دارد و دولت به دنبال آن است که اجرای این طرح را با سرعت پیش برد در همین راستا ماده ۷ تا ۱۲ قانون جهش مسکن ، روش‌های تامین زمین را با سازوکار مشخص بیان کرده است . تا امروز بالغ بر ۳۴ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن نهایی شده است .

    مالکی گفت : با توجه به ماده ۱۰ قانون جهش مسکن که استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی است ، تاکنون ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی اخذ سند شده است، علاوه بر آن اراضی در حال الحاق یا محدوده نیز برای طرح نهضت‌ ملی مسکن در نظر گرفته شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : تا کنون ۵۰ نقطه برای شهرک سازی شناسایی شده و ۲۷ شهرک در کارگروهای کارشناسی و شورای برنامه‌ریزی قرار دارد که و پروانه ۹ شهرک صادر شده است . استفاده از اراضی بخش خصوصی و توافق با مالکان بخش خصوصی در نقاطی که قابلیت اجرای طرح‌های مسکن دارند از دیگر روش‌هایی است که برای تامین زمین استفاده شده است و این رقم به ۱۶ هزار هکتار رسیده که ۲ هزار هکتار آن نیز در اختیار طرح قرار داده شده است .

    مالکی تاکید کرد : این ظرفیت‌ها در گذشته مورد استفاده قرار نگرفته است در حالی که در قانون جهش مسکن پیش‌بینی شده است . در برخی استان‌ها مشکلات کمبود زمین به دلایلی مثل توپوگرافی استان و کوهستانی بودن ، جلگه‌ای و جنگلی بودن و یا کاربری کشاورزی داشتن ، هنوز برطرف نشده است که از جمله آن‌ها مازندران و گیلان است . به همین دلیل تعدادی اراضی شناسایی شده تا با ایجاد شهرک‌هایی در استان مازندران این مشکل برطرف شود . در استان‌های غربی نیز هزینه‌های زیادی برای آمادگی اراضی به منظور استفاده در طرح نهضت ملی مسکن صرف شده است .

    مالکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تا کنون ۳۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است . علاوه بر این ۲۴ هزار هکتار از اراضی این وزارتخانه نیز در مراحل الحاق قرار دارد .

    وی در ادامه به روش‌های متنوع ساخت در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد با انبوه سازان ، واگذاری به مردم و روش مشارکتی میان مردم و انبوه سازان روش جدیدی است که ابلاغ شده است .

    مالکی استفاده از سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۲ و استفاده از کارگزاران محتلف مثل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن را از دیگر روش‌های مورد استفاده در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن دانست .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت : واگذاری زمین علاوه بر متقاضیان نهضت ملی مسکن به اقشار ویژه مثل ایثارگران و مشمولان قانون جوانی جمعیت نیز تعلق می‌گیرد و سرعت بیشتری گرفته است . در طرح نهضت ملی مسکن به مدیریت منسجم رسیدیم و شورای عالی مسکن به عنوان یک شورای بالادستی به پایش این طرح پرداخته و ماهانه برگزار می‌شود تا موضوعات و چالش‌ها مطرح و حل شود .

    به گفته مالکی شورای تامین مسکن در استان‌ها نیز فعال شده و به صورت منظم برگزار می‌شود و قرارگاه مسکن در وزارت راه و شهرسازی به صورت هفتگی با حضور همه کارشناسان برگزار می‌شود تا موانع برطرف شوند . تقریبا هر روز بازرسی‌ها و سرکشی‌هایی برای رصد پروژه‌ها انجام می‌شود .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری اراضی در طرح جوانی جمعیت توضیح داد : تا کنون و در مرحله اول اجرای این طرح واگذاری زمین به حدود ۲۴ هزار خانوار دارای سه فرزند و بیشتر در استان‌ها انجام شده و مرحله دوم آن نیز در ماه ربیع‌الاول با تامین اراضی مورد نیاز اجرا خواهد شد .

    مالکی همچنین خاطرنشان کرد : توجه به مسکن کارگران صنایع(صنعت شهرها) از دیگر موضوعاتی است که به شکل جدی در طرح نهضت ملی مسکن پیگیری می‌شود . بر این اساس طی قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با صنایع بزرگ تا کنون زمین برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است . در این طرح زمین در نزدیکی صنایع بزرگ و شهرک‌های صنعتی شناسایی شده و برای ساخت مسکن کارگران مورد استفاده قرار گرفته است .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص پروژه‌های مسکن مهر توضیح داد : حدود ۴۰ هزار واحد از مسکن مهر باقی مانده که باید تکمیل شود و برخی از آن‌ها فاقد متقاضی است . بخشی از آن نیز مشکلات حقوقی یا قضایی دارند و در حال رسیدگی به پرونده‌های آن‌ها هستیم .

    مالکی ، تعهد سازمان ملی زمین و مسکن را تامین زمین برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال دانست و گفت : تاکنون برای ۵۷۰ هزار نفر تامین زمین شده و در واقع به بخش قابل توجهی از تعهد خود عمل کرده‌ایم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تایید تبانی برخی کارمندان سازمان ملی زمین و مسکن در واگذاری غیرقانونی زمین‌های دولتی به غیر ، گفت : جعل رخ داده شناسایی و حقوق دولت استیفا شده است .

    وی همچنین درباره واگذاری اراضی برای ساخت خانه‌های ویلایی گفت : اراضی برای ساخت خانه‌های ویلایی به صورت انفرادی و گروهی تا کنون به ٢۵٠ هزار خانوار واگذار شده است .

    تعریف ۶۸ هزار و ۵۳۸ پروژه در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تعریف ۶۸ هزار و ۵۳۸ پروژه در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد : تاکنون طبق سامانه ۵۷۰ هزار نفر را به زمین وصل کرده و ۴۶۰ هزار واحد نیز پس از پرداخت ۴۰ میلیون تومان از سوی متقاضیان در دست اجرا هستند .

    مالکی در پاسخ به سوالی در خصوص تبانی برخی کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن در دولت قبل و واگذاری زمین با کاربری‌های مسکونی ، تجاری و اداری به غیر ، اظهار کرد : گزارش سازمان حسابرسی کشور تلفیقی از چند بند حسابرسی بوده که برداشت اشتباهی را به مخاطب القا می‌کرد . تصور می‌شد با جعل و تبانی میزان بسیار زیادی از اراضی از دست دولت خارج شده است . در بحث زمین جعل یا تبانی محتمل است، یعنی وجود دارد و مربوط به سال‌های گذشته بوده است . در دو استان کشور جعلی اتفاقی می‌افتد که شناسایی می‌شود و همکاران - سازمان ملی زمین و مسکن با ورود مراجع قضایی بازداشت و حقوق دولت نیز استیفا می شود .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت : همکاران متخلف هم علاوه بر زندان ، انفصال از خدمات دولتی می شوند. رای محکمه صادر شده و برای گذشته است که حسابرس به آن اشاره کرده است. در یکی از استان‌ها بخشی از اراضی هنوز به دولت بازنگشته و پیگیری‌های قضایی دارد . برخی اراضی دولتی که تلف شده بود که مابه ازای آن را از متخلفان اخذ کرده‌ایم .




    مطالب مرتبط

    یکی از وظایف اصلی سازمان ملی زمین و مسکن مدیریت زمین برای ساخت مسکن در کشور به نمایندگی از دولت است و انتقال سند این اراضی هم در همین راستا و در جهت تامین مسکن برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است .

    |

    دولت در بحث تسهیلات پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد و در مورد زیرساخت هم تا حد امکان به مردم کمک می‌کنیم تا پروژه هر چه سریع‌تر به ثمر برسد .

    |

    واگذاری زمین به خانواده‌هایی که مشمول این قانون شدند در سه مرحله در این استان انجام شد که استقبال مردم سیر افزایشی داشته است .

    |

    در بحث زمین مربوط به نهضت ملی مسکن که بر عهده ما گذاشته شده ، تا الان بیش از ۴۰ هزار هکتار به محدوده شهرها الحاق شده و ما توانسته‌ایم از توسعه افقی شهرها در اراضی دولتی استفاده و زمین‌هایی را فراهم کنیم برای اینکه این طرح در اراضی دولتی شکل بگیرد .

    |

    در این شهر ۳۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده که ۱۲ هزار واحد آن در قالب طرح‌های حمایتی دولت‌های پیشین بوده است ، البته تاکنون ۱۹ هزار واحد مسکونی را تأمین زمین کردیم و ۱۴ هزار واحد کلید خورده و با پیشرفت خوبی در حال ساخت است .

    |

    نظرات کاربران