در حال بارگذاری ...
  • مشهد ، دومین شهر موفق کشور در اجرای طرح بازآفرینی شهری

    به‌طور کلی ، ۲۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در پهنه‌های حاشیه و محلات خاص شهری همچون بافت پیرامونی حرم ، آبکوه و وکیل‌آباد وجود دارد که مقرر شده تا بابت جابجایی در طرح نوسازی بتوانند در سامانه ثبت‌نام کنند و با پروانه زمین ، وام بازآفرینی دریافت کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرماندار مشهد گفت : بعد از شهرداری تهران ، بالاترین عملکرد در بازآفرینی شهری متعلق به شهرداری مشهد است و امیدواریم تا در سایه تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان ، دستیابی به پروژه‌ها و تحقق چشم‌اندازهای اجرایی تسریع شود .

    در این نشست که به ریاست جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، با حضور وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن استان و شرکت سیدرضا موسوی‌نیا مدیرکل بنیاد مسکن استان و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد ، رسیدگی به چالش‌های اجرای نهضت ملی مسکن، تعیین وضعیت اجرای طرح بازنگری روستایی ، مرور آخرین تحولات بازآفرینی شهری ، تدوین نقشه راه قانون جوانی جمعیت و بررسی گزارش پروژه‌های شهری در دستورکار قرار گرفت .

    اصلاح قانون مسکن به نفع مردم

    محسن داوری فرماندار مشهد در این نشست از آغاز اجرای بند ۴ مصوبات قانونی جدید با هدف کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد خبر داد و تصریح کرد : علاوه بر این ، مقرر شده تا دوران مشارکت اقتصادی موردنیاز برای دریافت تسهیلات هم به حداقل کاهش پیدا کند تا مردم بتوانند سهل‌تر به اعتبارات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند . یکی از مفاد بسیارموثر در قانون جدید ، ضرورت اجرای همزمان زیرساخت‌های زیربنایی همچون آب ، برق و فاضلاب به موازات عملیات آماده‌سازی اراضی دولتی است که می‌تواند تا حد زیادی بر سرعت تکمیل پروژه‌ها بیافزاید .

    فرماندار مشهد هم‌چنین با اشاره به جزئیات و چالش‌های اجرای طرح بازنگری در نقشه هادی روستایی گفت : در مجموع از ۱۱۰ روستای معرفی‌شده، تاکنون طرح هادی ۶۲ روستا موردبازنگری و اصلاح قرار گرفته و مابقی هم در دستورکار قرار دارد . بعد از شهرداری تهران ، بالاترین عملکرد در بازآفرینی شهری متعلق به شهرداری مشهد است و امیدواریم تا در سایه تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان ، دستیابی به پروژه‌ها و تحقق چشم‌اندازهای اجرایی تسریع شود .

    رسیدگی به درخواست ۷ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت

    جواد خدایی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه به طور کلی ، درخواست حدود ۵۸ درصد از داوطبان نهضت ملی مسکن در شهرستان مشهد به تأیید نهایی رسیده است ، اظهار کرد : از مجموع ۱۶هزار و ۹۰۲ نفر متقاضی، درخواست ۹هزار و ۸۱۸ نفر تأیید شده و در فرآیند تأمین اعتبار و ساخت قرار دارد . البته از این میان ، حدود ۷هزار نفر در زمره متقاضیان طرح جوانی جمعیت هستند که آیین‌نامه سازماندهی آن‌ها به‌تازگی ابلاغ شده و مشکلات موجود به سرعت در حال حل‌ و فصل است .

    وی افزود : در بخش‌های رضویه و ملک‌آباد هم از مجموع ۳هزار و ۴۶۱ متقاضی ، بیش از هزار و ۸۰۰ نفر تعیین تکلیف شده‌اند . وضع در شهر جدید بینالود به مراتب بهتر است ، زیرا از مجموع ۱۶۳۷ نفر متقاضی زمین و مسکن در این شهر ، درخواست ۱۴۷۱ نفر موردرسیدگی قرار گرفته و تأیید شده است .

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه تکلیف برنامه ابلاغی بازآفرینی در مشهد ، صدور پروانه برای ۲۸هزار واحد تا پایان ۱۴۰۳ است ، گفت : به‌طور کلی ، طبق برنامه ابلاغی برای بازآفرینی در چشم‌انداز چهارساله باید پروانه ۵۶هزار واحد مسکونی صادر شود که تحقق حدود ۹هزار پروانه باید تا پایان ۱۴۰۳ صورت بگیرد . البته قرار نیست در این‌باره ، دولت به میدان بیاید بلکه این تعداد واحدهای هدف بازآفرینی، به موازات ۷۵ هزار واحد در بخش خودمالکین ، ۶۴ هزار واحد در بخش روستایی و واحدهای بخش حمایتی است که دولت در قالب اعطای زمین ، تسهیلات و تخفیف پروانه حمایت می‌کند و مردم خودشان مجری مسکن هستند .

    رسیدگی به ۲۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در شهرستان

    وحید داعی ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در این نشست با بیان اینکه تاکنون ظرفیت ساخت ۱۴ هزار و ۴۲۰ واحد مسکونی در مشهد شناسایی شده است ، خاطرنشان کرد : از این میان ، دو هزار و ۴۲۰ واحد در شهرک مهرگان ایجاد خواهد شد و ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد باقیمانده هم در زمین ۵۰ هکتاری منطقه سیدی جانمایی شده است . در حال حاضر ، در حال رایزنی برای تأمین زمین مسکونی در بخش رضویه هستیم . البته قرار نیست بارگذاری سنگین در این مناطق اتفاق بیفتد و آپارتمان‌سازی انجام شود بلکه ۱۰ هزار واحد مسکونی که برای این بخش درنظر گرفته شده ، حداکثر در دوطبقه در میانگین زیربنای ۲۰۰متر لحاظ خواهد شد .

    مدیر کل راه و شهرسازی استان در خصوص آخرین وضعیت بافت فرسوده شهرستان مشهد نیز گفت : به‌طور کلی ، ۲۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در پهنه‌های حاشیه و محلات خاص شهری همچون بافت پیرامونی حرم ، آبکوه و وکیل‌آباد وجود دارد که مقرر شده تا بابت جابجایی در طرح نوسازی بتوانند در سامانه ثبت‌نام کنند و با پروانه زمین ، وام بازآفرینی دریافت کنند .




    مطالب مرتبط

    ۴۸ هزار و ۱۸۷ واحد آماده شده برای تحویل داریم که ۴۸ هزار و ۱۸۷ مورد آن برای طرح های مسکن حمایتی شهری و جوانی جمعیت ، ۴۵ هزار و ۵۹۱ قطعه نیز در قالب دهکده شهری و ۲ هزار و ۵۹۶ قطعه زمین آماده واگذاری به نیروهای مسلح است .

    |

    از مجموع ۴۸۲ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در این شهرستان ۱۵۵ نفر در انتظار بررسی نتیجه نهایی ، ۵۱ نفر تایید اولیه ، ۶۰ نفر تایید نهایی ، ۱۷ نفر نیاز به اصلاحیه ، ۵۸ نفر افتتاح حساب شده ، ۷۴ نفر در انتظار استعلام و ۶۷ نفر تخصیص پروژه هستند .

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    بر این اساس پیگیری‌های لازم انجام شد و حدود ۲۵ هزار متر مربع از اراضی دولت به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن ، واقع در شهر بهاران ، جهت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (متقاضیانی که فرزند سوم به بعدشان پس از ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ متولد شده باشند) و خانوارهای دارای چهار ...

    |

    در هشت سال قبل از دولت سیزدهم دچار رکود شدید در حوزه مسکن بودیم و باید آنچه از قبل مانده بود نیز به اتمام می رسید، همچنین کارهای در دست اقدام باید آغاز می شد ، از طرفی رکود شدید اقتصادی و رشد منفی تورم نزدیک به ۶۰ درصد وجود داشت و شهید رئیسی در این شرایط دولت را تحویل گرفتند که ...

    |

    نظرات کاربران