در حال بارگذاری ...
  • مشارکت مردم ؛ راه موفقیت بازآفرینی شهری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم در اجرای پروژه بازآفرینی محله همت‌آباد گفت : مشارکت مردم راه موفقیت بازآفرینی شهری است .

    علیرضا قاری‌قرآن اظهار کرد : بازآفرینی محله همت‌آباد ، از بافت‌های فرسوده شهر اصفهان یکی از طرح‌های شاخص این اداره‌کل بوده است ، که تجربه‌ای موفق برای اصلاح بافت‌های ناکارآمد و فرسوده محسوب می‌شود .

    وی با بیان اینکه کار جدید زمانی اتفاق می‌افتد که با همکاری مردم و به صورت مستقیم با آنان انجام شود گفت : در طرح بازآفرینی محله همت آباد به هیچ عنوان مسأله و دغدغه بحث ریالی، سودآوری و سرمایه گذاری نبود چرا که در راستای بازآفرینی ، گروه‌های مرتبط در حد خود، منافعاشان تامین و نیازهای‌شان برطرف می‌شود . مبحث بازآفرینی محله همت آباد را می‌توان به یک مجموعه سه ضلعی تعبیر کرد که متشکل از مردم (به عنوان ضلع اصلی و تأمین کننده زمین) ، دولت و شهرداری (به عنوان ارائه دهنده تسهیلات و طرح‌ها) و بخش خصوصی (به عنوان مجری) است .   

    وی بیان کرد : پروژه بازآفرینی محله همت آباد اصفهان با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم انجام شد و از خصوصیات ویژه آن کارفرمایی مالکان یا همان مردم بوده که از طریق ایجاد شرکت تعاونی ، احیاء و نوسازی صورت گرفته است . همچنین از دیگر خصوصیات آن راه اندازی و اداره دفتر تسهیل گری توسط شرکت تعاونی و نهاد محلی است که برای اولین بار به عنوان اقدام جهادی برای توسعه درون زا در کشور انجام شده است .

    وی در ادامه به دیگر برنامه‌های اجراشده در خصوص بازآفرینی شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی در مدت یکسال گذشته پرداخت و گفت : در این مدت ۳۳ جلسه ستاد بازآفرینی در ۲۴ شهرستان استان اصفهان تشکیل همچنین بیش از ۲۰ محله هدف بازآفرینی تصویب شده است .   

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد : همچنین ۵۳ پروژه بازآفرینی با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد ریال شامل احداث پایگاه سلامت و سرای محله ، سالن‌های اجتماعات آموزش بهداشت عمومی و ورزشی ، آسفالت و روشنایی معابر ، تدوین و ابلاغ شرح خدمات به دفاتر تسهیل گری ، توسعه محله و خدمات نوسازی در مناطق و محله‌های حاشیه نشین همچنین به کارگیری یگان حفاظت از اراضی برای پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی در این استان اجرا شده است .  




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر حدود ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی در استان اصفهان اعم از احداث مساجد ، روکش آسفالت ، احداث مدرسه ، مرمت بناهای تاریخی ، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است .

    |

    موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی ، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است .

    |

    جمعیت استان اصفهان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از پنج میلیون نفر بوده است که ۱۸ درصد آن شامل افزودن بر ۹۰۱ هزار و ۴۰۰ نفر در بافت های فرسوده استان ساکن هستند .

    |

    در کل استان زمین مورد نیاز برای بالغ بر ۱۴۵ هزار واحد تامین شد که برای حدود ۷۰ هزار واحد آن با پیگیری‌هایی که بعمل آمد مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای ۸۰۰ هکتار زمین اخذ شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    نظرات کاربران