در حال بارگذاری ...
  • اجرای ۱۰ حکم نوسازی بافت فرسوده ؛ فرصتی مغتنم برای محرومیت‌زدایی از پایتخت

    استراتژی بازسازی بافت فرسوده اغلب بر اساس محله های محروم شهر از نظر اجتماعی ، اقتصادی و کالبدی چیده می شود و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که ضمن کمک به پویایی و رونق حیات شهری ، در راستای محرومیت‌زدایی نیز بیشترین نفع آن عاید ساکنان مناطق محروم شهر به عنوان ذینفعان اصلی شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از تکلیف سازمان نوسازی شهر تهران در ۱۰ حکم اختصاصی برنامه چهارم خبر داد و گفت : اجرای احکام مهمی چون احیاء و نوسازی حداقل ۱۰ درصد از پلاک های فرسوده پایتخت ، اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات الگو ، بازآفرینی شهری و تأمین سرانه ها در زمین های بی دفاع شهری و تأمین مسکن جایگزین در بافت های فرسوده شهری ، بهترین فرصت برای حرکت شهرداری در مسیر رضایتمندی مردم و محرومیت زدایی از کلانشهر تهران است .

    امیر شهرابی در نشست تعاملی ادارات کل برنامه و بودجه و دفتر پایش و ارزیابی عملکرد با سازمان نوسازی شهر تهران که در استمرار چهارشنبه های همدلی و اتحاد برگزار شد ؛ اظهار داشت : عزم جدی و حمایت کامل ما از مجموعه های مختلف شهرداری برای خدمت رسانی به شهروندان ، جلب رضایت مردم و ایجاد کارنامه درخشان برای مدیریت شهری ، تداوم خواهد داشت .

    وی پیاده سازی گفتمان شهردار تهران در حوزه بودجه و برنامه ریزی را مهمترین هدف استمرار این بازدیدها و نشست ها عنوان کرد و افزود : تجربه نشان می دهد بسیاری از مسائل، با دستیابی به گفتمان مشترک رفع می شود . البته برخی نیز نیازمند بازنگری در فرایندها یا جلسات مشترک با دیگر حوزه های مرتبط است . خوشبختانه نشست های ما در پیشبرد اقدامات و برنامه ها برکات خوبی به همراه داشته و کمک می کنیم چرخه مدیریت پروژه ها در شهرداری تهران بهتر بچرخد و به ثمر برسد .

    شهرابی با اشاره به رویکرد تحولی مدیریت شهری در موضوعات زیست بومی شهر تهران ، اظهار داشت : بافت فرسوده به نوعی بزرگترین فرصت و تهدید شهر تهران به شمار می رود . خط مشی شهرداری تهران نیز ، حرکت در مسیر رضایتمندی مردم است . بنابراین تصمیمات و عملیات در این حوزه بسیار تاثیرگذار خواهد بود .

    مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران تصریح کرد : برکات اقدامات حوزه نوسازی بافت فرسوده و خدمت دهی به مردم ، شامل اقشار ضعیف جامعه می شود . بنابراین علاوه بر جنبه مادی جنبه معنوی نیز دارد . در سیره ائمه اطهار (ع) خدمت رسانی به فقرا ، محرومان و نیازمندان جامعه به عنوان امری مقدس همواره مورد تأکید بوده است . گاهی نگاه معنوی به این امورات عادی اداری ، ارزش آن عمل را در دیدگاه مردم افزایش می دهد .

    وی، نتایج فعالیت ها در حوزه نوسازی را برای مردم ملموس دانست و افزود : استراتژی بازسازی بافت فرسوده اغلب بر اساس محله های محروم شهر از نظر اجتماعی ، اقتصادی و کالبدی چیده می شود و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که ضمن کمک به پویایی و رونق حیات شهری ، در راستای محرومیت‌زدایی نیز بیشترین نفع آن عاید ساکنان مناطق محروم شهر به عنوان ذینفعان اصلی شود .

    شهرابی، پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) را از جمله پروژه های مهم سازمان نوسازی و در سطح کلان شهرداری تهران دانست و افزود: این باغ راه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی ، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۱۷ و ۱۸ ، رونق گردشگری شهری و افزایش تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار شهر در دستور کار قرار گرفته که ما نیز در این راستا کمک خواهیم کرد و امیدواریم عملیات اجرایی آن طبق برنامه زمانبندی در این دوره مدیریت شهری به اتمام برسد .

    وی در خصوص نقش سازمان نوسازی در اجرای احکام 144گانه برنامه‌ چهارم ، اعلام کرد : سازمان نوسازی شهر تهران دارای ۱۰ حکم اختصاصی (احکام شماره ۴۹ ، ۷۰ ، ۷۲ ، ۷۳، ۷۴ ، ۷۵ ، ۷۶ ، ۷۷ ، ۸۱ و ۸۲) است که ۲۵ شاخص دارد و علاوه بر آن ، در اجرای ۲ حکم برنامه‌ چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران نیز نقش خواهد داشت .

    به گفته شهرابی ، سازمان نوسازی در باب مأموریت ایمنی شهری و بافت فرسوده باید احکامی چون احیاء و نوسازی حداقل ۱۰ درصد از پلاک های فرسوده پایتخت، اجرای طرح بازآفرینی شهری با رویکرد تحقق محله الگو (در محلات نفرآباد ، ده ونک ، اسلام آباد ، کن ، شمیران نو و خاک سفید)، مشارکت در اجرای حداقل ۵ مورد نوسازی بلوک شهری جدید، بازآفرینی شهری و تأمین سرانه ها در زمین های بی دفاع شهری و بازسازی و بهسازی معابر محدوده های هدف (به ویژه در مناطق ۱۵ ، ۱۸ ، ۱۹ ، ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲)، اجرای طرح موضعی بازآفرینی شهری در کوره پزخانه های منطقه ۱۹ ، شن چاله منطقه ۱۸ ، گود فرهنگ ، سیمین قلعه ، گلاب دره و رود دره فرحزاد ، تهیه طرح جهت استفاده از ظرفیت اراضی ذخیره ، ناکارآمد و نامتجانس شهری ، تأمین مسکن جایگزین در بافت های فرسوده شهری ، صدور سند مالکیت املاک فاقد سند ، تکمیل و تدوین اسناد توسعه محلات شهر و رفع موانع تولید و تسهیل فرآیندهای تأمین مسکن مناسب برای گروه های کم درآمد با اولویت نوسازی در بافت فرسوده را اجرا کند . همچنین این سازمان ، اجرای حکم ۴۹ در باب مأموریت محیط زیست و آلودگی هوا نیز مناسب سازی ساختمان های شهرداری بر اساس شاخص های مدیریت سبز را بر عهده دارد .

    مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از برنامه چهارم به عنوان مستند تعهدی مدیریت شهری یاد کرد و افزود : گفت : موضوع تأثیر نوسازی بافت فرسوده در بهبود فضای بصری پایتخت و کمک به اقشار ضعیف جامعه ، در نگاه حوزه مدیریت شهری و شهروندان بسیار مهم و اساسی بوده است و مجموعه نوسازی نیز سهم بزرگی در اجرای برنامه چهارم خواهد داشت که امیدوارم با هم افزایی خانواده شهرداری به نتیجه مطلوب دست یابیم .

    صدور کارنامه ارزیابی عملکرد مجموعه های شهرداری طی ۶ ماه نخست امسال

    محمد امیرآبادی مدیرکل دفتر پایش برنامه ، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران نیز ضمن ارائه گزارش پیشرفت پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران ، جاری سازی ۴ رویکرد تحولی شهردار تهران را از این سازمان خواستار شد.

    امیرآبادی ، از تدوین گزارش ارزیابی عملکرد شش ماهه شهرداری تهران خبر داد و گفت : صدور کارنامه ارزیابی عملکرد ۶ ماهه نخست امسال مجموعه های شهرداری تهران در دستورکار قرار دارد. همچنین بناداریم گزارش عملکرد مناطق ، ستاد ، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران در خصوص پیشبرد احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران را نیز آماده و اعلام کنیم .

    تکمیل دو پروژه احداثی دژباغ و سرای محله در محدوده های کن و نفرآباد

    سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در خصوص وضعیت صدور پروانه ساخت و ساز در شهر تهران ، گفت : هدف گذاری کرده ایم ناایمنی و سستی بافت فرسوده را با نوسازی تغییر دهیم . نسبت به سال گذشته شیب صدور پروانه به صورت جدی رشد پیدا کرده است . به طوری که سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۰ درصد رشد صدور پروانه داشتیم که این رقم در بافت فرسوده ۶۸ درصد افزایش داشته است .

    وی، تکمیل دو پروژه احداثی دژباغ کن و سرای عموعباس محله نفرآباد خبر داد و بازآفرینی کارخانه سیمان ری ، باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، احداث زائرسرای حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، احداث مرکز کارآفرینی بانوان ، پارکینگ مهدکودک محله نفرآباد ، احداث زیرگذر مسیر خط راه آهن ، پروژه های مسکونی و فضای باز میدانچه باباخان را از دیگر پروژه های مهم سازمان نوسازی شهر تهران برشمرد .

    در این نشست ، ضمن ارائه چالش ها و درخواست های سازمان نوسازی ، وضعیت پیشرفت عملکرد پروژه های این سازمان ، وضعیت تامین خدمات و زیرساخت های بافت های فرسوده و برآورد عملکرد منابع و مصارف سازمان نوسازی در بودجه مصوب سال جاری مورد بررسی قرار گرفت .




    مطالب مرتبط

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست . برای قشر عظیمی از تحصیل کرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند . مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد ؛ سیمان ، آهن و ... .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد : طی یک سال گذشته ۶۰۰ تن قیر از دولت دریافت شد که پس از تبدیل شدن به آسفالت ، در ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پیرامون ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن توضیحاتی ارائه داد .

    |

    به لطف خدا پرداخت تخفیفات صدور پروانه در بافت های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است . تعریف پروژهای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر ...

    |

    نظرات کاربران