در حال بارگذاری ...
  • تشریح ۱۳ تجربه و اقدام شهرداری تهران در مسیر تحقق چشم انداز تهران پایدار

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ششمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان ها در اردبیل به تشریح تجارب و اقدامات شهرداری تهران در مسیر تحقق چشم انداز تهران پایدار پرداخت .

    هدایت در ششمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان ها در اردبیل ضمن تبیین مبانی "پایداری شهری ، شهرهای همه شمول و ایمن" یکی از اصلی ترین و مهمترین برنامه های شهرداری تهران را بحث نوسازی بافت های فرسوده عنوان کرد و گفت : چنانچه بخواهیم به تمامی چالش های مدیریت شهری پاسخ دهیم راهی جز حرکت به سمت پایداری شهری نداریم .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این اجلاس به ارائه ۱۳ تجربه شهرداری تهران را در مسیر تحقق چشم انداز تهران پایدار پرداخت و با بیان این که حدود ۷ درصد از مساحت پایتخت بافت فرسوده است و ۱۵ درصد از جمعیت این کلانشهر در این بافت ها زندگی می کنند ، متذکر شد : نوسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران اصلی ترین ، بحرانی ترین و حیاتی ترین حوزه هدف پایداری و ایمنی شهری در پایتخت است .

    هدایت نخستین تجربه و اقدام در بعد نهادی پایداری شهر تهران را شناسایی محدوده های هدف بهسازی ، نوسازی و بازآفرینی شهری برشمرد و عنوان کرد : این محدوده ها به ۴ گونه بافت های ناکارآمد به لحاظ مخاطرات طبیعی و انسان ساخت ؛ بافت های ناکارآمد کالبدی (فرسوده) ؛ سکونتگاه های غیررسمی و بافت تاریخی دسته بندی می شوند و عملیاتی شدن سند سیاست گذاری گونه های شناسایی شده، ابعاد اجتماعی ، محیطی ، اقتصادی و کالبدی فضایی پایداری شهر تهران را محقق می نماید .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران راه اندازی دفاتر توسعه محله ای در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را دومین تجربه و اقدام در بعد نهادی پایداری شهر تهران عنوان کرد و گفت: علاوه بر 22 اداره نوسازی در ۲۲ منطقه ۲۲ دفتر تسهیل گری و ۳ دفتر توسعه گری در ۱۲۹ محله از شهر تهران فعال هستند .

    به گفته این مقام مسئول ، نوسازی کالبدی با الگوی تجمیع از دیگر تجربیات و اقدامات شهرداری تهران در مسیر تحقق تهران پایدار است که با بهره گیری از ظرفیت دفاتر توسعه محله ای و ادارات نوسازی در حال انجام است و در ۶ ماهه اول سال جاری تعداد ۸۱۰ پلاک با الگوی تجمیع نوسازی شده اند .

    هدایت با بیان این که با اقدامات صورت گرفته ، تاکنون حدود ۴۵ درصد از بافت های فرسوده تهران نوسازی شده ، متذکر شد : تعداد ۱۵۳۰۰۰ پلاک به دلایلی از جمله فقدان سند مالکیت ، واقع شدن در حریم خطوط راه آهن ، خطوط برق فشار قوی و محدوده های تاریخی از روند نوسازی عقب افتاده و از شرایط لازم برای نوسازی برخوردار نیستند .

    وی تدوین سند توسعه محلات را به عنوان چهارمین تجربه و اقدام شهرداری تهران برشمرد و یادآور شد : اسناد توسعه برای ۱۷۶ محله بافت فرسوده تهیه شده که تعداد ۱۵۹ محله تا سال ۱۴۰۲ تصویب شده و سایر اسناد باقیمانده نیز در مرحله پیگیری جهت تصویب است .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه به اجرای پروژه های توسعه اجتماعی - اقتصادی (تام) اشاره کرد و گفت : برنامه ریزی و اجرای ۵۲ پروژه تام در حوزه های توانمندسازی و کارآفرینی ، ارتقای هویت با جلب مشارکت، کاهش آسیب های اجتماعی و تشکیل نهاد محلی ؛ تشکیل ۲۶ صندوق کارآفرینی محله و تامین اعتبار به مبلغ ۱۴ میلیارد ریال از طریق صندوق کارآفرینی امید؛ ایجاد ۲۱۰ شغل از طریق پروژه های کارآفرینی و ثبت ۴ سازمان اجتماع محور محلی (سام - CBO) از دیگر اقدامات شهرداری تهران در تحقق شهر پایدار است .

    به گفته هدایت تهیه طرح های موضعی و موضوعی و بازآفرینی عرصه های ناکارآمد ، تهیه لایحه/ دستورالعمل حفاظت از بناها و ساختارهای ارزشمند تاریخی ، اجتماعی و طبیعی شهر تهران بر مبنای انتقال حق توسعه (TDR) ، برنامه ریزی ، طراحی و احداث پروژه های تامین خدمات ، اجرای محلات الگو ، تأمین مسکن ، تدوین برنامه ها و دستورالعمل ها ، برنامه اقدام مشترک بازار بزرگ تهران و مدیریت هماهنگ در بازآفرینی شهری از جمله سایر تجارب و اقدامات شهرداری تهران در مسیر تحقق چشم انداز تهران پایدار است .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در توضیح اقدامات شهرداری تهران در حوزه تأمین مسکن گفت : پیشبرد مفاد ۳۸ تفاهم نامه مبادله شده با نهادها و دستگاه ها برای احداث ۵۳۲۶۲۰ واحد مسکونی ، پیگیری تبادل ۱۴ تفاهم نامه با دستگاه ها به ظرفیت ۶۷۹۰۰ واحد مسکونی ، پیشبرد مفاد ۷ تفاهم نامه موردی با نهادها ، دستگاه ها ، شرکت های حقیقی و حقوقی ، شناسایی اراضی مستعد تامین مسکن و تسهیلگری اخذ مجوزهای احداث مسکن در ۲۶۴ پروژه قرارگاه به ظرفیت ۲۰۵۷۲۹ واحد مسکونی ، تهیه طرح ، پیگیری اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ و صدور پروانه برای ۳۲ پروژه در اراضی متعلق به شهرداری به ظرفیت ۲۲۶۳۷ واحد مسکونی ، پیشبرد اجرای ۱۹ پروژه مسکن به ظرفیت ۱۱۶۳۶ در اراضی متعلق به سازمان نوسازی شهر تهران ، برنامه کارسازی ۱۸۱۷ میلیارد تومان عوارض صدور پروانه و پایانکار در ۷ پروژه در مجموع به ظرفیت احداث ۷۰۰۰ واحد مسکونی ، کارسازی ۲۸۷۰ میلیارد تومان عوارض صدور پروانه و پایانکار در ۲۱ پروژه در مجموع به ظرفیت احداث ۱۰۱۱۰ واحد مسکونی ، تهیه طرح و پیگیری تصویب و اجرای طرح های بازتوسعه اراضی نظامی به ظرفیت ۲۳۲۶۰ واحد مسکونی (اراضی جنگ افزارسازی ، پادگان ۰۶ ، پادگان دوشان تپه ، تالار نهاجا ، پادگان جی ، پادگان کمیل ، مجتمع قصرفیروزه ۲ )، تهیه طرح و پیگیری تصویب و اجرای طرح بازتوسعه شن چاله های منطقه ۱۸ به ظرفیت ۸۰۰۰ واحد مسکونی ، تهیه طرح و پیگیری تصویب و اجرای طرح شهر سنگ در منطقه ۵ ، آماده سازی و اجرای زیر ساخت کوره های آجرپزی در منطقه ۱۹ ، تهیه طرح و پیگیری تصویب طرح بازآفرینی بوستان ولایت ، تهیه طرح و پیگیری تصویب اراضی شهر سنگ ، اجرای محلات الگو (نفرآباد ، اسلام آباد ، تره بار ، اراضی اطراف مگامال ، تهرانسر) و تدوین برنامه ها و دستورالعمل ها از جمله اقدامات انجام شده در حوزه تأمین مسکن است .

    هدایت در خاتمه سخنرانی خود در این اجلاس با بیان این که کشورمان با داشتن بیش از ۱۵۰۰ شهر و بیش از ۷۵ درصد جمعیت شهری از جمعیت کل ، کشوری شهری شده است ، متذکر شد : ضروری است شهر و مدیریت آن بیش از پیش کانون توجه حاکمیت و دولت قرار گرفته و همچنین تهیه و اجرای برنامه جامع پشتیبان جنبه های مختلف پایداری در دستورکار نظام مدیریت شهری شهرها قرار گیرد .

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد : طراحی ترتیبات و ساختار نهادی نوین برای شهرداری ها در جهت تحقق مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری) به رسمیت شناختن سطح دولت شهری در کشور، طراحی و تدوین نظام درآمد و هزینه پایدار شهری ، تهیه برنامه و طرح تعیین ردپای کربن و اکولوژیک شهرها ، تهیه و طراحی پیشخوان/داشبورد نظارت و پایش شاخص های توسعه پایدار شهری، تهیه منشور توسعه فضایی عادلانه و پایدار شهری در کشور و تهیه و تدوین چارچوب جامع ارزیابی پایداری طرح ها و پروژه های شهری از جمله اقدامات و برنامه هایی است که برای پیشرفت مدیریت شهری در ایران در مسیر تحقق شهر پایدار قابل تصور است .




    مطالب مرتبط

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست . برای قشر عظیمی از تحصیل کرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند . مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد ؛ سیمان ، آهن و ... .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد : طی یک سال گذشته ۶۰۰ تن قیر از دولت دریافت شد که پس از تبدیل شدن به آسفالت ، در ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران پیرامون ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن توضیحاتی ارائه داد .

    |

    به لطف خدا پرداخت تخفیفات صدور پروانه در بافت های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است . تعریف پروژهای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر ...

    |

    نظرات کاربران