در حال بارگذاری ...
  • تقویت و تشکیل حلقه‏‌های میانی ، ابزاری نوین جهت تحقق بازآفرینی شهری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، حلقه‏‌های میانی ، فرد و یا گروه‌‏های داوطلب از انواع گروه‌‏های جهادی‌ ، دانشگاه‏‌ها و تشکل‌‏های دانشجویی ، نخبگان در زمینه‏‌های گوناگون ، مجموعه‌‏های فعال فرهنگی و فکری و دفاتر تسهیلگری ، ترجیحا از زنان و جوانان هستند که در حال حاضر با اولویت نوسازی مردمی و کمک به مردم می‏‌توانند شروع به فعالیت داوطلبانه اما متعهدانه کنند .

    بازآفرینی شهری ابعاد مختلفی از جمله ارتقای فضاهای عمومی و زیرساخت‏‌ها ، نوسازی مسکن ، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و ... دارد که بنا بر شرایط و سیاست‌‏ها ، این ابعاد می‌تواند اولویت‌‏بندی شوند . اجرای این اولویت‌‏ها نیاز به ساختاری سلسلسه مراتبی جهت وصل سطح ملی به زیرمحله‏‌ای و مشخصا مردم دارد .

    به عبارتی فرآیندی است که باید مردمی‌‏سازی شده باشد . در فرآیند مردمی‌‏سازی ساختاری که بتواند کنشگران مربوطه را دخیل کند و هر یک با ایفای صحیح نقش خود بتوانند کنش موثر جهت تحقق اهداف ملی و سیاست‏‌های دارای اولویت کشور را داشته باشند و از طرفی نیازهای مردم را به گوش مسئولان مربوطه برسانند، حایز اهمیت است .

    شرکت بازآفرینی شهری ایران به لحاظ ساختاری در سطح ملی ، استانی و شهرستانی فعالیت دارد . برای اتصال مقیاس شهری با محوریت شهرداری‏‌ها به مردم نیاز به گروهی است که آن را حلقه میانی می‌‏نامیم . حلقه‏‌های میانی ، گروه‌‏های مستعد در سطح محله‌‏ها هستند که حاضرند به منظور ارتقا کیفیت سکونت ساکنان محلات هدف به صورت داوطلبانه در ارتباط با شهرداری‌ها و مردم فعالیت کنند .

    حلقه‏‌های میانی ، فرد و یا گروه‌‏های داوطلب از انواع گروه‌‏های جهادی‌ ، دانشگاه‏‌ها و تشکل‌‏های دانشجویی ، نخبگان در زمینه‏‌های گوناگون ، مجموعه‌‏های فعال فرهنگی و فکری و دفاتر تسهیلگری ، ترجیحا از زنان و جوانان هستند که در حال حاضر با اولویت نوسازی مردمی و کمک به مردم می‏‌توانند شروع به فعالیت داوطلبانه اما متعهدانه کنند .

    شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن تهیه دستورالعمل تشکیل و راه اندازی حلقه‌‏های میانی ، اقدام به آموزش مدیران شهری اعم از مدیران و کارشناسان ادارات راه و شهرسازی و شهرداران سراسر کشور طی پنج دوره آموزشی کرده و مقرر است بر اساس دستورالعمل مذکور شهرداری‏ها به عنوان متولی شهری و شرکای راهبردی حوزه بازآفرینی شهری نسبت به راه اندازی و تشکیل حلقه‌‏های میانی اقدام کنند .

    سعید اسدی محجوب - مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران

     




    مطالب مرتبط

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    استانداران و فرمانداران در جلسات تخصصی با شهرداران بستر اجرایی شدن بسته‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده را فراهم کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از ارزیابی عملکرد شهرداری های استان در بحث بازآفرینی شهری با حضور ...

    |

    نظرات کاربران