در حال بارگذاری ...
  • به‌کارگیری اراضی داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد

    با توجه به قانون جهش تولید مسکن و به منظور اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود سازندگان برای تولید مسکن ضروری و از رویکردهای سازمان ملی زمین و مسکن است . به همین منظور تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد و مشارکتی میان سازمان زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت : وزارت راه و شهرسازی درصدد استفاده از ظرفیت زمین‌های موجود داخل محدوده روستایی به منظور ساخت مسکن برای اقشار واجد شرایطی است که در شهرها ثبت‌نام کرده‌اند .

    ارسلان مالکی درباره تفاهم‌نامه منعقد شده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مبنی بر ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد و ۵۰ هزار واحد مسکن مشارکتی توضیح داد: این تفاهمنامه در راستای تحقق اهداف اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی منعقد شده و سیاست‌های کلی امور شهرسازی و مسکن ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت سیزدهم نسبت به تامین مسکن را نیز در نظر گرفته است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : با توجه به قانون جهش تولید مسکن و به منظور اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود سازندگان برای تولید مسکن ضروری و از رویکردهای سازمان ملی زمین و مسکن است . به همین منظور تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد و مشارکتی میان سازمان زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا شد .

    مالکی گفت : بر اساس این تفاهم‌نامه ، سازمان ملی زمین و مسکن ، اراضی داخل محدوده روستاهای واقع در حریم شهرها را برای ساخت مسکن در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار خواهد داد و در ازای تحویل اراضی رایگان در روستاها و حریم شهرهای کوچک ، ۵۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می‌شود . با توجه به رویکرد وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از ظرفیت روستاهای همجوار شهرها، وزارت راه و شهرسازی در صدد استفاده از ظرفیت زمین‌های موجود داخل محدوده روستایی برای ساخت مسکن برای اقشار واجد شرایطی است که در شهرها ثبت‌نام کرده‌اند .

    وی افزود : براساس این تفاهم‌نامه ، ۵۰ هزار واحد مسکن مشارکتی نیز تامین خواهد شد و مدت اجرای این تفاهم‌نامه ۲ سال در نظر گرفته شده است . با توجه به اصل ۳۱ قانون اساسی که در آن تامین مسکن با رعایت اولویت افراد نیازمند از وظایف نظام جمهوری اسلامی به شمار آمده و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری ، رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی ، تامین مسکن محرومان ، مسکن مشارکتی در اراضی ملی و تامین اراضی واقع در حریم عملیاتی می‌شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : در اجرای این تفاهم‌نامه از تجربیات سال‌های گذشته در ساخت مسکن و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون استفاده خواهیم کرد .

    وی با اشاره به تهیه بسته سرمایه‌گذاری برای زمین‌ها ، گفت : از این ظرفیت باید برای ارتقا ساخت‌وساز استفاده شود . اعتبار ساخت۵۰ هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد و محرومان در این تفاهم‌نامه از محل منابع صندوق ملی مسکن و حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) تامین خواهد شد . بر اساس این تفاهم‌نامه ، امکان سنجی و در صورت نیاز تهیه طرح آماده سازی پروژه‌ها طبق ضوابط سازمان ملی زمین و مسکن و انجام مطالعات و طراحی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است .

    وی افزود : همچنین بنیاد مسکن بر اساس این تفاهم‌نامه به تامین منابع مالی در قالب (آورده نقدی ، اعتباری ، تسهیلات) و امکانات پشتیبانی و اجرایی(تجهیزات ، ماشین آلات و مصالح ساختمانی) و استفاده از شرکت‌های زیر مجموعه اقدام خواهد کرد . پیگیری اخذ مجوزها مصوبات و توافقات لازم از طریق مراجع ذیربط ، احدات و تکمیل طرح پروژه‌های مورد توافق و مدیریت فرآیند ساخت واحدهای مسکونی از مرحله آماده سازی اراضی تا تحویل واحدها مطابق برنامه زمان‌بندی تفصیلی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است .




    مطالب مرتبط

    سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است . همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد .

    |

    از تعداد واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی ، در ماه‌های آینده سامانه تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم و به کارگزاری بانک مسکن از سوی صندوق ملی مسکن راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد . در این سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن برای جذب منابع عمومی مردم انجام می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از افتتاح ۹۶۰۰ واحد مسکونی در استان خبر داد .

    |

    نظرات کاربران