در حال بارگذاری ...
  • مذاکره با وزارت کشور برای پایش و نگهداری ساختمان‌های موجود

    بالغ بر ۲۴ میلیون ساختمان‌ موجود در کشور نیازمند نگهداری هستند و دراین زمینه مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان تحت‌عنوان ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود تهیه و تصویب شده است که پس از ابلاغ وزیر راه و شهرسازی لازم‌الاجرا خواهد شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت : برای بهبود روند شناسایی ساختمان‌های ناایمن لازم است از خدمات مهندسان دارای صلاحیت و آموزش‌دیده استفاده شود .

    حامد مانی‌فر در خصوص رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای کنونی و همچنین رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ (مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله) ، گفت : هم‌اکنون نتایج نظارت عالیه در سامانه سنامک ، حاکی از آن است که مباحث سازه‌ای ، از جمله مباحث ۶ (بارهای وارد بر ساختمان) ، ۷ (پی و پی‌سازی) ، ۹ (طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه) ، ۱۰ (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی) و آیین نامه ۲۸۰۰ هم در بخش طراحی و هم در بخش‌های نظارت و اجرا نسبت به سایر مباحث از وضعیت بهتری برخوردارند .

    مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با تاکید بر اینکه شرایط زلزله‌خیزی کشور و سایر حوادث ساختمانی سبب شده تا مجموعه سازندگان ، طراحان و ناظران به ایمنی در ساخت و ساز توجه بیشتری داشته باشند ، افزود : زلزله سال ۱۳۹۶ کرمانشاه، نشان داد که بخش‌های غیرسازه‌ای نیازمند توجه بیشتری هستند ، زیرا در آن زلزله شاهد فروریزی بخش‌های غیرسازه‌ای بودیم. بنابراین با تدوین شیوه‌نامه های مربوط به اجزای غیرسازه‌ای و ابلاغ آنها، میزان اجرا و نظارت در بخش غیرسازه‌ای نیز به سطح قابل قبولی رسیده است .

    به گفته مانی‌فر ، دریافت گزارش‌های مستمر از نحوه رعایت قوانین، مقررات و استانداردها در ساخت اجزای غیرسازه‌ای همراه با اجزای سازه‌ای سبب شده است تا میزان مقاومت ساختمان‌های جدید نسبت به ساختمان‌های موجود، بالاتر باشد .

    وی با اشاره به اینکه نظامات اداری مبحث ۲۲ (نگهداری ساختمان‌های موجود) تدوین و با امضای وزیر وقت راه و شهرسازی به وزارت کشور ارسال شده تا وفق ماده ۳۳ قانون‌ نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان پیشنهاد مشترک دو وزارتخانه ، در دستور کار هیات دولت قرار گیرد ، افزود : بالغ بر ۲۴ میلیون ساختمان‌ موجود در کشور نیازمند نگهداری هستند و دراین زمینه مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان تحت‌عنوان ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود تهیه و تصویب شده است که پس از ابلاغ وزیر راه و شهرسازی لازم‌الاجرا خواهد شد .

    به گفته او ، این مبحث در دو بخش سازه و حریق تدوین شده و روش‌های ارزیابی و بهسازی را تشریح می‌کند که پس از ابلاغ، مبنای کار مهندسان ، شهرداری‌ها و سایر مراجع مذکور در ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی قرار می‌گیرد .

    برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن از ظرفیت مهندسان استفاده شود

    مانی‌فر ادامه داد : هم اکنون کمیته‌های ایمنی در استان‌ها در حال فعالیت هستند که این کمیته‌ها از نمایندگان دستگاه‌های عضو تشکیل شده‌اند و لازم است مهندسان دارای صلاحیت و آموزش دیده ، به‌ویژه کارشناسان ماده ۲۷ ، تحت نظارت و راهبری این کمیته‌ها که به ریاست معاون عمرانی استان‌ها و دبیری ادارات کل راه و شهرسازی فعالیت می‌کنند نسبت به ارزیابی ساختمان‌های ناایمن اقدام کنند . زیرا در غیر اینصورت نیازمند صرف زمان بسیار برای شناسایی این دسته از ساختمان‌ها در کل کشور خواهیم بود . بنابراین ضرورت دارد سازمان‌های نظام ‌مهندسی استان‌ها همه ظرفیت و توان فنی خود را در اختیار کمیته‌ها قرار دهند .

    وی شناسایی ساختمان‌های ناایمن را کاری علمی و تخصصی برشمرد و تاکید کرد : انجام این کار باید از طریق افراد آموزش دیده و دارای صلاحیت انجام شود .




    مطالب مرتبط

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

    |

    همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معماران تجربی گفت : فضای کار برای معماران تجربی در ...

    |

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران