در حال بارگذاری ...

کاهش هزینه ساخت به واسطه نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری

از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون برای بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری استان پروانه نوسازی صادر شد . هدف گذاری ما در سال جاری بر صدور بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پروانه نوسازی است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت : نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری گلستان ، با وجود داشتن زیرساخت ، کمترین هزینه و بیشترین نقش را در تولید مسکن در استان دارد .

مهدی ملک در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری سال جاری اظهار کرد : برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری نقش اثرگذاری بر مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد استان دارد . در استان گلستان بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در ۲۱ شهر شناسایی شده است .

ملک با بیان اینکه بیشترین بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرهای گرگان ، گنبد و علی آباد کتول قرار دارد ، گفت : از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون برای بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری استان پروانه نوسازی صادر شد . هدف گذاری ما در سال جاری بر صدور بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پروانه نوسازی است .

وی از ارتقا رتبه گلستان در تحقق برنامه بازآفرینی شهری در سطح شهرهای استان خبر داد و افزود : شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین با توزیع قیر رایگان گام مهمی در راستای توسعه زیرساخت معابر شهری کشور برداشته است . در سال ۱۴۰۰ برای ۱۵ شهر هدف استان گلستان ، دو هزار و۱۳۲  تن معادل ۲۰۰ میلیارد ریال حواله قیر رایگان صادر شده است . همچنین از محل قیر رایگان سال ۱۴۰۱، به هفت شهر استان هزار و ۱۱۰ تن قیر رایگان واگذار شد .

وی تشکیل حلقه‌های میانی و واسط را یکی از ارکان مهم نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و افزود : حلقه های میانی به عنوان حلقه واسط متناسب با تخصص ، حرفه و علاقه فردی ، برای ایجاد تعامل بین مردم و دولت و کمک به نوسازی مردمی، نقش‌آفرینی موثری دارند . حلقه میانی تا کنون در شهرهای گرگان ، کردکوی ، گالیکش ، دلند ، قرق ، خان ببین ، آزادشهر ، مینودشت ، کلاله ، آق قلا و علی آباد کتول تشکیل شده است .

استاندار گلستان نیز در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان در سال ۱۴۰۲ گفت : بازآفرینی محلات فرسوده یکی از مهم ترین مسائل استان بوده که علاوه بر جلوگیری از مخاطرات احتمالی می تواند نقش اثرگذاری در عرضه مسکن در استان داشته باشد . برای تسریع در روند نوسازی محلات هدف بازآفرینی شهری در استان، شهرداری ها باید نسبت به اطلاع رسانی بسته های تشویقی ۱۹ بندی اقدام کنند .

علی محمد زنگانه ضمن تقدیر از اقدامات شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهایی که نسبت به تخفیف عوارض ضدور پروانه اقدام کرده اند ، گفت : تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی نیز می تواند روند ساخت را در این محلات سرعت دهد . با توجه به محدودیت سهم تسهیلات تبصره ۱۸، افزایش این سهم از طریق معاونت اقتصادی پیگیری و برای افزایش آن اقدام شود .

گفتنی است اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان در سالجاری به ریاست علی محمد زنگانه استاندار گلستان و با حضور سید مهدی مهیایی مهیایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ، مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری گلستان برگزار شد .




مطالب مرتبط

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

|

اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

|

تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

|

سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

|

نظرات کاربران