در حال بارگذاری ...

تسریع در اجرای ضوابط تشویقی متضمن نوسازی محله‌ای

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بر اساس بررسی‌های انجام شده در یک ماه گذشته (مهرماه سال ۱۴۰۲ ) ۴۴ شهر از سراسر کشور به تعداد شهرهایی که پیش از آن مصوبه «سیاست­‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌­ای در بافت‌­های فرسوده و ناکارآمد شهری» را اعمال می­‌کنند ، افزوده شده و در مجموع در ۷۱ شهر سیاست‌ها و ضوابط تشویقی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در حال اجراست .

در راستای تحقق ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن و استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه­‌های غیررسمی و همچنین تکلیف محوله مطابق بند (پ) مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ مبنی بر آسیب­‌شناسی موانع کالبدی و فضایی ناشی از اعمال ضوابط و مقررات طرح‌­های توسعه و عمران در بافت‌­های مذکور و ارایه سیاست­‌های کالبدی متضمن تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، شرکت بازآفرینی شهری ایران  با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری و سازمان شهرداری­‌ها و دهیاری­‌ها و با اخذ دیدگاه­‌ها و نظرات صاحب‌نظران در حوزه آکادمیک ، حرفه‌ای ، مدیران ذی‌ربط و ساکنان و مالکان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، نسبت به تدوین «سیاست‌­ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله­‌ای در بافت­‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» اقدام کرد که در شهریور سال گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است .

سیاست­‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی مذکور به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌­گران ، سرمایه‌­گذاران و مالکان اراضی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای ارتقای کیفیت محیطی و تامین خدمات موردنیاز این محلات در چهار گروه بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری ، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محل ه­ای ، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع در قالب افزایش تراکم ، تسهیل در ضوابط پارکینگ ، تسهیل در ضوابط معماری ، اختلاط کاربری­‌ها و ... در نظر گرفته شده است .

همچنین در صورت ضرورت ، امکان تدوین مشوق­‌های کالبدی بهسازی بافت­‌های فرسوده  و ناکارآمد خاص هر شهر در چارچوب سیاست‌­ها و ضوابط این مصوبه و با توجه به ساختار طرح جامع و شرایط ویژه هر شهر جهت تصویب در کمیسیون ماده ۵  نیز فراهم آمده است تا ضوابط ساخت و ساز در بافت‌­های فرسوده به­‌طور ویژه و متناسب با ویژگی­‌های کالبدی و شرایط اجتماعی و اقتصادی در استطاعت این بافت­‌ها تبیین و مشوق­‌های کارآمدی نیز برای تجمیع قطعات ریزدانه لحاظ شود .

به منظور تشریح و ترویج سیاست‌های تشویقی شهرسازی و لزوم اجرایی نمودن آن در شهرها با هدف افزایش میزان نوسازی مردمی مسکن در محلات فرسوده و ناکارآمد ، جلسات متعددی با حضور مدیران و مسئولان در سطوح استانی و شهری ، سرمایه­‌گذاران ، توسعه‌گران و ساکنان بافت­‌های فرسوده برگزار شده است . همچنین  به منظور رصد و پایش اقدامات شهرداری­‌ها در خصوص صدور پروانه نوسازی و اطلاع از تعداد واحدهای مسکونی در حال نوسازی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری ، سامانه ستادهای بازآفرینی شهری راه‌اندازی شده که از طریق این سامانه ، امکان درج گزارش دوره‌­ای اجرای بسته تشویقی شهرسازی توسط شهرداری‌ها فراهم شده است .

بدین ترتیب مطابق پیگیری‌­های به عمل آمده طی یک ماه گذشته (مهرماه سال ۱۴۰۲ ) ۴۴ شهر از سراسر کشور به تعداد شهرهایی که پیش از آن مصوبه «سیاست­‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌­ای در بافت ­های فرسوده و ناکارآمد شهری» را اعمال می­‌کنند ، افزوده شده و در مجموع در ۷۱ شهر سیاست‌ها و ضوابط تشویقی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در حال اجراست .

همچنین ۶۵ شهر سیاست ها و ضوابط تشویقی شهرسازی بومی را تدوین کرده اند و انتظار می­رود نرخ نوسازی در بافت­ های فرسوده و ناکارآمد این شهرها به دلیل وجود مشوق ­های کالبدی به همراه سایر مشوق­های مالی و اداری ، افزایش یابد .

 

محمدمهدی نوروزیان - سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران

 




مطالب مرتبط

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

|

تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

|

سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

|

آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

|

نظرات کاربران