در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ طرح جامع شهر قوچان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار خراسان رضوی ، طرح جامع شهر قوچان را ابلاغ کرد .

    بر اساس این مصوبه ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ طرح جامع شهر قوچان مصوب جلسات مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ و ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و  به شرح زیر تصمیم گرفت :

    الف ) در خصوص کلیات طرح و محدوده شهری

    ۱. جمعیت شهر معادل ۱۲۳ هزار نفر در سال افق ۱۴۱۵ مورد تائید قرار گرفت .

    ۲. با توجه به اعلام فرماندار محترم قوچان مبنی بر موافقت با الحاق روستای هی‌هی به محدوده شهری (نامه شماره ۲۷۰۸/۱/۳۸۴۵ مورخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲)، ضمن تائید الحاق مذکور مقرر شد فرایند اصلاحات در تقسیمات کشوری پیگیری و نتیجه پیش از ابلاغ مدارک طرح به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه شود .

    ۳. حریم و حاشیه قانونی راه مواصلاتی مشهد – باجگیران مطابق اعلام نظر راهداری به جهت حفظ سطح سرویس معبر و الزامات ایمنی مترتب بر مقیاس عملکردی به طور کامل و در تمامی نقاط اتصالی با بافت شهری از محدوده خارج شود. به تبع این امر اراضی واقع در شمال محور پس از حذف حریم و حاشیه قانونی راه به صورت محدوده منفصل شهری مطابق کاربری وضع موجود تثبیت شوند .

    ۴. حریم حفاظتی پادگان تیپ ۲۷۷ پیاده ارتش از محدوده شهری خارج و ملاحظات موثر بر استقرار عملکردهای شهری در بخش‌های متداخل با حریم امنیتی پادگان مطابق استعلام از اداره‌کل مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل - منطقه‌ شرق وزارت دفاع  (نامه شماره ۲۸۹/۸/۴۳۸۰/۰۲ مورخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲) مبنای طرح قرار گیرد .

    ۵. با عنایت به «نوعیت درجه ۱ اراضی زراعی»، «عدم نیاز شهر به اراضی مذکور ، عدم تحقق تراکم ساختمانی طرح مصوب مورد عمل» و تهدید توسعه آتی شهری ، الحاق اراضی زراعی در سمت جنوب‌غربی محدوده مورد تائید قرار نگرفت و مقرر شد تعهدات احتمالی مدیریت شهری مرتبط با گشایش بلوار شهدا در سنوات گذشته ، در قالب تخصیص یک پلاک از سمت شرقی محور (در حد مصوب مرجع استانی) به کاربری های‌ تجاری ، خدماتی انتفاعی و غیرانتفاعی با مقیاس عملکرد شهری و فراشهری (گردشگری ، کارگاهی شهری ، خدمات دروازه‌ای و ...) در حریم شهر پیگیری شود . همچنین عواید حاصله مدیریت شهری از الحاق حدود ۲۰۰ هکتار اراضی در بخش شمال شرقی در این خصوص می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

    ۶. با عنایت به عبور گسل از بخش شمالی شهر ضمن اعلام ضرورت انعکاس حریم گسل در کلیه اسناد طرح، هرگونه پیش‌بینی کاربری جدید در این بخش‌ها ممنوع بوده و رعایت دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی موضوع مصوبه مورخ اول دی ۱۳۹۹ شورای‌عالی در خصوص مستحدثات موجود در این قسمت مورد تاکید است .

    ۷. عناوین کاربری‌های پیشنهادی در اسناد طرح از جمله کاربری سکونت موقت ، آموزشگاه ویژه ، اداری غیردولتی ویژه و ... وفق مصوبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورای‌عالی (تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها) اصلاح شود .

    ۸.  عرصه و حریم آثار تاریخی تعیین شده براساس آخرین اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در اسناد طرح منعکس شود .

    ۹. کلیه حریم‌های تاسیساتی مطابق آخرین استعلام از شرکت برق منطقه‌ای در اسناد طرح تحت کاربری حریم نمایش داده شوند .

    ۱۰. مطالعات پدافند غیرعامل مطابق با محورهای ۲۲ گانه مندرج در مصوبه مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی اصلاح شود .

    ب ) در خصوص تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

    ۱۱. تاکید می‌شود ، هرگونه اقدام در خصوص اراضی الحاقی توافقی با اشخاص در طرح نهضت ملی مسکن واقع در سمت شمال‌شرقی شهر ، موقوف به نهایی شدن توافق با سازمان ملی زمین و مسکن و اعلام آن به دبیرخانه شورای‌عالی است و در صورت عدم احراز مالکیت دولت، این اراضی کمافی‌السابق با کاربری زراعی در حریم شهر تثبیت خواهند شد .

    ۱۲. هرگونه اقدام در خصوص اراضی زراعی الحاقی واقع در شمال‌شرقی محدوده (متعلق به آستان قدس رضوی) موکول به حصول توافق در خصوص کل این اراضی با سازمان ملی زمین و مسکن خواهد بود . در غیر این صورت اراضی مذکور تحت کاربری زراعی و باغی در محدوده شهر تثبیت خواهند شد .

    پ ) در خصوص حریم شهری

    ۱۳. خط حریم شهر در بخش شرقی با الحاق کمافی‌السابق روستاهای واقع در حریم قبلی ، به حد حریم قبلی با حداکثر تطابق با عوارض جغرافیایی طبیعی و مصنوع قابل کنترل بازنگری شود .

    ۱۴. نظر به لزوم مدیریت توسعه در پیرامون بلافصل شهر ، خط حریم ضمن توسعه در سمت جنوب غربی بر عوارض قابل کنترل (حداکثر تا حد حریم مصوب مورد عمل) منطبق شود .

    ۱۵. موقعیت بستر و حریم رودخانه اترک مطابق استعلام از شرکت آب منطقه‌ای در کل مسیر متداخل با حریم شهری در اسناد طرح منعکس شود .

    ۱۶. مقرر شد مشاور طرح مکان مناسب جهت استقرار ایستگاه راه‌آهن را جهت اتخاذ تصمیمات بعدی در کمیته مکان یابی ایستگاه‌های راه‌آهن ، مطابق با اولویت‌های شهرسازانه ارائه کند .

    در پایان مصوبه تاکید شده است : در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها و . . . ، اسناد و مدارک طرح پس از اصلاح بر اساس نظر شورای‌عالی ، جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد .




    مطالب مرتبط

    مجموع اراضی که در دولت سیزدهم در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ، مصوبات کمیسیون ماده ۵ و همچنین کارگروه‌های زیربنایی استان‌ها به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت معادل ۵۴ هزار و ۴۵ هکتار است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از موافقت اعضای شورا با الحاق ۳۰ هکتار اراضی به محدوده شهر جدید بهارستان برای طرح نهضت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار اردبیل ، از موافقت این شورا با الحاق بخشی از اراضی ...

    |

    از میزان مصوباتی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای الحاق اراضی به محدوده شهرها صادر شده است ۴ هزار و ۷۰۹ هکتار اراضی در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ابتدای دولت سیزدهم و ۲۷ هزار و ۲۰ هکتار نیز در دولت سیزدهم و از مهر ۱۴۰۰ تاکنون الحاق شده است .

    |

    این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با موافقت اعضای شورای‌عالی با الحاق ۳۳۸ هکتار به شرط ساخت حداکثر واحدهای مسکونی دو طبقه در این محدوده برای این بافت شهری موافقت شد .

    |

    نظرات کاربران