در حال بارگذاری ...
  • نوسازی بناهای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی گلستان از سرعت لازم برخوردار است

    در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان گلستان بیش از ۴۴۰۰ واحد مسکن در حال ساخت است که تاکنون از این میزان ۲۱۵۰ واحد نوسازی شده و به بازار مسکن عرضه شده است که همزمان با دومین سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان ، آیین بهره‌برداری از ۱۷۲۰ واحد نوسازی شده مسکن در بافت‌های فرسوده شهری این استان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : مجموعه بازآفرینی شهری ترکیبی از برنامه‌های متنوعی از نوسازی مساکن فرسوده ، ناپایدار و لرزان و همچنین ساماندهی و توانمندسازی محلات سکونتگا‎ه‌های غیررسمی و مرمت و مقاوم‌سازی مساکن در محدوده‌های بافت‌های تاریخی در دستور شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد .

    محمد آئینی با یادآوری اینکه شهرداری‌ها شرکای راهبردی در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شوند ، بیان داشت : نوسازی بناهای ناپایدار و فرسوده در سطح محلات هدف بازآفرینی در استان گلستان از سرعت لازم برخوردار است . دولت سیزدهم برای شتاب‌بخشی لازم در بافت‌های فرسوده، مجموعه بسته‌های تشویقی در بخش‌های مختلفی را فراهم کرده است که با همکاری شهرداری‌ها در سراسر کشور در حال اجرا می‌باشد .

    آئینی بسته‌ تشویقی ۱۹ بندی نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغی وزیر راه و شهرسازی را عامل انگیزشی و ترغیب برای مالکان بناهای فرسوده و سازندگان و توسعه‌گران دانست و گفت‌ : ‌بر اساس این بسته تشویقی سازندگان ، توسعه‌گران و مالکان که اقدام به نوسازی بناهای ناپایدار و فرسوده دارند در شرایطی می‌توانند از یک یا دو طبقه تراکم تشویقی برخوردار شوند و یا طبقه همکف را در شرایطی به واحد تجاری، اداری و خدماتی تبدیل کنند . همچنین از دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و تخفیفات حداقل ۵۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ساخت بهره‌مند شوند و ... در مجموع موارد آمده در بسته تشویقی می‌تواند مشکلات توسعه‌گران و سازندگان در راستای ورود آنان به حوزه نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری کمتر ‌کند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد : در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان گلستان بیش از ۴۴۰۰ واحد مسکن در حال ساخت است که تاکنون از این میزان ۲۱۵۰ واحد نوسازی شده و به بازار مسکن عرضه شده است که همزمان با دومین سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان ، آیین بهره‌برداری از ۱۷۲۰ واحد نوسازی شده مسکن در بافت‌های فرسوده شهری  این استان با حضور  وزیر راه و شهرسازی برگزار شد . دستگاه‌های عضو ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه بازآفرینی باید نقش فعال داشته باشند و مشارکت مردمی و ارتباط بین سازندگان و توسعه‌گران با مالکان بناهای فرسوده را مورد توجه جدی قرار بدهند .

    آئینی با اشاره به اینکه بسته‌های تشویقی می‌تواند در جریان مشارکت مردمی در حوزه بازآفرینی شهری نقش بسزایی داشته باشد ، بیان داشت‌ : شتاب‌بخشی و جهش در نوسازی بناهای ناپایدار زمانی اتفاق می‌افتد که مردم از حق و حقوق خود، نسبت به نوسازی ملک‌شان آگاهی کامل پیدا کنند . که این امر می‌تواند با کمک رسانه‌های دیداری و شنیداری ، گروه‌های جهادی ، اعضای بسیج ، دفاتر تسهیلگری در سطح محلات و معتمدین محله انجام شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی از مالکان بناهای فرسوده و لرزان دعوت کرد تا از این فرصت طلایی دولت سیزدهم در رابطه با نوسازی واحد مسکن فرسوده خود با  استفاده از از حمایت‌ها و بسته‌های تشویقی دولت و شهرداری‌ها استفاده کنند و در ادامه اظهار کرد : گروه‌های تسهیل‌گر و حلقه‌های‌ میانی در حوزه بازآفرینی شهری باید نسبت به آگاه‌سازی و همچنین اطلاع‌رسانی حمایت‌ها و بسته‌های تشویقی و انعقاد قراردادهای بین مالکان و سازندگان در بافت‌های فرسوده نظارت و یاری‌گر باشند .

    دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه متقاضیان نوسازی می‌توانند با مراجعه به سایت تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران (facility.udrc.ir)  یا از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ و در سطح استان‌ها با مراجعه به ادارات کل راه و شهرسازی استان ، شهرستان و یا شهرداری‌ها از واقع بودن بنای مسکونی‌شان در محدوده‌های هدف جهت بهره‌مندی از این بسته‌های تشویقی و حمایتی ویژه محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری اطلاعات کامل دریافت کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشار به اینکه جریان نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری راه افتاده است ، گفت : بیش از ۱۹۷ هزار واحد مسکن در بافت های فرسوده سراسر در حال ساخت است که در حدود ۱۷۶ هزار آن از ابتدای دولت سیزدهم شروع شده است .

    گفتنی است ، هم زمان با دومین سفر هیات دولت به استان گلستان ، ۱۷۲۰ واحد مسکن نوسازی به ترتیب ‎در شهرهای گرگان ، آزادشهر ، علی‌آباد ، فاضل‌آباد ، کلاله ، بندر گز ، گرگان ، گنبد ، خان‌بین و رامیان به بهره‌برداری رسید .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    در استان گلستان ۲۴ شهر دارای بافت فرسوده مصوب وجود دارد که در تمامی آن ها این بسته های تشویقی در حال اجرا بوده و ۱۰۰ درصد بسته های ۱۹گانه تشویقی مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در این شهرها اجرایی شده است .

    |

    نظرات کاربران