در حال بارگذاری ...
  • شهری شدن یکی از چالش‌های پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان

    در یک نگاه کلی نظام شهرسازی استان با ۱۰ چالش اصلی مواجهه است که شامل شهری شدن نظام سکونتگاهی استان ، اصفهانی شدن شهرها و روستاهای اطراف منطقه کلانشهری اصفهان ، پیر شدن جامعه شهری استان ، قطبی شدن مناطق و محلات شهری ، افقی شدن شهرها ، پوک شدن بافت مرکزی شهرها ، زغالی شدن شهرهای استان ، وصله‌ای شدن شهرها ، شکستنی شدن شهرها و چالش کلنگی شدن شهرهای استان می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : شهری شدن استان یکی از چالش‌های پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان است چراکه این پدیده با خود مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد که حل و تخفیف آنها بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود .

    علی هنردان اظهار کرد : این استان با دارا بودن ۱۰۹ شهر از بزرگترین نظام سکونتگاه شهری در بین استانهای کشور برخوردار است ، شهرهای استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه کویری ، سابقه زیست و سکونت ، وجود محدودیت های محیطی ازجمله محدودیت در منابع آب و خاک همچنین تأثیرپذیری از مسائل کلان در سطح ملی با مسائل فراوانی در ابعاد محیطی ، اجتماعی ، اقتصادی و مدیریت شهری روبرو هستند .  

    وی افزود : در یک نگاه کلی نظام شهرسازی استان با ۱۰ چالش اصلی مواجهه است که شامل شهری شدن نظام سکونتگاهی استان ، اصفهانی شدن شهرها و روستاهای اطراف منطقه کلانشهری اصفهان ، پیر شدن جامعه شهری استان ، قطبی شدن مناطق و محلات شهری ، افقی شدن شهرها ، پوک شدن بافت مرکزی شهرها ، زغالی شدن شهرهای استان ، وصله‌ای شدن شهرها ، شکستنی شدن شهرها و چالش کلنگی شدن شهرهای استان می‌شود .  

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان به توضیح هر یک از این چالش‌ها پرداخت و در خصوص چالش شهری شدن نظام سکونتگاهی استان بیان کرد : نرخ رشد سالانه جمعیت استان طی سال های ۱۳۹۰-۱۳۹۵ با ۹۷ صدم درصد از متوسط کشوری آن یعنی ۱.۲۴ درصد پایین‌تر است و با این رشد ناچیز ما دیگر شاهد رشدهای جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ خورشیدی در استان نخواهیم بود .  

    وی افزود : اما تحولات در حوزه ترکیب جمعیتی مناطق شهری و روستایی استان در دوره اخیر (سال‌های ۹۰ تا ۹۵) قابل توجه است به گونه‌ای که نرخ رشد در مناطق شهری ۱.۵۸ درصد و در مناطق روستایی ۲.۶۸- درصد است و امروزه نسبت شهرنشینی در استان به ۸۸ درصد رسیده است . از طرفی فرآیند شهری شدن استان با پدیده حرکت از سمت شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ ادامه دارد به گونه‌ای که بیش از ۸۵ درصد مهاجرت‌های درون و برون استانی از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ روی داده است .  

    وی عنوان کرد : تا سال ۱۴۱۵ تعداد ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت استان افزوده خواهد شد که بیش از ۹۰ درصد آن در شهرها بخصوص شهرهای بزرگ و میانی استان مستقر خواهند شد علاوه بر این ما همچنان شاهد تبدی روستاها به شهر هستیم به گونه‌ای که به طور متوسط در هر دو سال ، ۳ نقطه روستایی به شهر تبدیل میشوند که این موضوع نیز فرآیند شهری شدن را تشدید می‌کند .  

    رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان افزود : شهری شدن استان یکی از چالش‌های ادعا شده در این بیان است چرا که این پدیده بنا به تعریفِ واژه چالش با خود مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد که حل و تخفیف آن‌ها بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود و نتیجه آن نیز ناکارآمدی و کاهش رفاه جمعی است .  

    وی گفت : از مهمترین مسائل ایجاد شده در چالش شهری شدن استان می‌توان به قطبش و برهم خوردن تعادل نظام سلسله مراتب سکونتگاهی و توزیع متناسب جمعیت در پهنه سرزمینی استان ، کاهش تولیدات کشاورزی ، افزایش قیمت اراضی شهری ، تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی حاشیه شهرهای بزرگ ، بروز پدیده مهاجرت و سایر مسائل ناشی از رشد شهرنشینی مانند حاشیه نشینی ، ناهنجاری‌های اجتماعی ، ترافیک ، آلودگی هوا و اقتصاد غیررسمی اشاره کرد .




    مطالب مرتبط

    با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان به عنوان سند فرادست در تهیه طرح های توسعه شهری نام برد .

    |

    در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید استان اصفهان ، تاکنون بیش از ۲۳۰ پروژه تعیین شده است ، همچنین در این شهرها در حال حاضر برای ساخت افزون بر ۲۹ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی قرارداد سازنده منعقد شده است .

    |

    از میان شاخص‌های مدیریت زمین ، اخذ اسناد اراضی ملی و موات داخل محدوده و حریم و همچنین شناسایی منابع جدید به ترتیب با ۲۰۰ درصد و ۱۹۸ درصد تحقق جلوتر از اهداف تعیین شده بوده که نشان از برنامه ریزی و تلاش بی وقفه کارکنان این حوزه دارد . 

    |

    از مجموع متقاضیان حائز شرایط بیش از ۶۸ هزار و ۴۰۰ نفر ، حائزین شرایط فعال شهرهای جدید استان و افزون بر ۸۸ هزار و ۶۰۰ نفر ، متقاضیان حائز شرایط شهرهای بالا و زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند .  

    |

    در ۳ سال اخیر ، ۴۷۵.۸ هکتار از اراضی ملی و دولتی در گستره شهرهای استان اصفهان ، با هوشیاری و تلاش عوامل یگان حفاظت اراضی استان از چنگال متصرفات خارج و رفع تعرض شد . بازگشت این اراضی به بیت‌المال با اجرای ۹۴ فقره حکم قطعی قضایی و ۲۸۰ مورد رفع تصرف فوری انجام شده است .

    |

    نظرات کاربران