در حال بارگذاری ...
  • ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها در بحث بازآفرینی شهری ، محلات بافت فرسوده و حاشیه نشین شهرهای خراسان شمالی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از ارزیابی عملکرد شهرداری های استان در بحث بازآفرینی شهری با حضور سفیر بم و نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد .

    علی فخرانی گفت : انتخاب بازآفرین برتر و ارزیابی عملکرد شهرداری های استان با حضور کمیته ارزیابی متشکل از نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران ، سفیر بم ، نماینده دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و  نماینده دانشگاه بجنورد و شهرداران و نمایندگان آنان برگزار شد .

    وی تصریح کرد : سال گذشته شرکت بازآفرینی شهری ایران پویش جهادی «بم ، سفیر نوسازی برای ایران قوی» را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد و امسال نیز مقرر شده در تمام استان‌ها پیرو آموزه‌‏های سال گذشته رویدادی تحت عنوان «تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری» به منظور ارزیابی و پایش عملکرد دستگاه‌ها و شهرداری ها در این زمینه برگزار شود که در همین راستا استان خراسان شمالی انتخاب بازآفرین برتر را برگزار کرد . طی این جلسه شهرداری های استان طی جلسه ای اقدامات خود در حوزه بازآفرینی شهری را ارائه کردند و بازآفرین برتر پس از انعکاس نتایج به شورای سیاستگذاری شرکت بازآفرینی شهری و مقایسه نتایج با سایر استانها متعاقبا اعلام خواهد شد .

    هدی اکبرزاده ، رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهار کرد: این رویداد به صورت کلی شامل دو دسته اقدام‌های مشمول تقدیر دستگاه‌های اجرایی ، دولتی و عمومی و اقدام‌های مشمول تقدیر اشخاص حقیقی و حقوقی که با نگاهی نوآورانه و خلاقانه و با کیفیت قابل توجه در محلات هدف صورت گرفته است ، برگزار می‌شود .

    وی در ادامه افزود : در مرحله اول این رویداد ، تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی در سه حوزه مسکن ، فضاهای شهری و توانمندسازی مدنظر هستند و موضوعاتی همچون بسته‏‌های تشویقی ، تحقق نوسازی مسکن، بهسازی و حذف معابر خاکی ، اقدامات ترویجی و رسانه‌‏ای و... را در بر می‏‌گیرند ؛ مخاطبان تقدیر نیز عمدتا شهرداری‌‏ها ، شورای اسلامی شهرها، ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور ، دستگاه‌های خدمات رسان ، دانشگاه‌ها ، بانک‌های عامل ، گروه‌های محلی، گروه‌های جهادی ، گروه‌های دانشجویی و سمن‌های فعال در این حوزه  هستند .

    ابراهیمی ، سفیر بم نیز در این جلسه به زلزله تلخ بم اشاره کرد و افزود : مقاوم سازی و استحکام بنا در شهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند در حفظ جان ساکنین و شهروندان در حوادث طبیعی و انسانی موثر باشد . هزینه ای که برای مقاوم سازی بناها به تدریج صورت می پذیرد به مراتب کمتر از بازسازی شهری است که بر اثر زلزله یا سیل تخریب میگردد و باید دوباره از نو ساخته شود .

    گفتنی است سال گذشته در سالروز زلزله بم با حضور همزمان سفیران بم در ۳ شهر بجنورد ، شیروان و اسفراین همزمان با بیش از  ۱۰۰ شهر در سطح کشور ، اهمیت نوسازی خانه‏‌های فرسوده ، لرزان و ناپایدار واقع در بافت‏‌های فرسوده مورد تاکید قرار گرفت و سپس با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، انواع مشوق‏‌های اداری ، کالبدی ، شهرسازانه ، مالی و زمین به مدیران شهری و در بعضی شهرها به مردم این بافت‏‌ها توضیح داده شد .




    مطالب مرتبط

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    مداخله دولت در بخش بازآفرینی شهری باید به حداقل برسد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد ، نهادهای غیر دولتی ، بخش خصوصی و خیرین در این خصوص استفاده شود .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    استانداران و فرمانداران در جلسات تخصصی با شهرداران بستر اجرایی شدن بسته‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده را فراهم کنند .

    |

    نظرات کاربران