در حال بارگذاری ...
  • تخفیف‌ها و حمایت‌های نهضت ملی مسکن شامل بافت‌های فرسوده می‌شود

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده می‌توانند از تمامی حمایت‌‍‌ها ، تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه نهضت ملی مسکن استفاده کنند ، گفت : در برنامه هفتم توسعه کشور تمامی حمایت‌ها، تخفیف‌ها و مساعدت‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار برای محلات هدف بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است .

    محمد آیینی به همراه‌ ولی‌الله مهبودی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب تهران‌ ، سعید بشیری معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران ، سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران‌، امیر یزدی شهردار منطقه ۱۴ تهران از پروژه‌های نوسازی مسکن مردمی حاصل تجمیع پلاک‌های فرسوده ، منطقه ۱۴ شهرداری تهران بازدید کرد .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این بازدید با اشاره به اینکه  فضا و بستر جهت مشارکت مردم در امر نوسازی بناهای ناپایدار از سوی دولت و شهرداری‌ها فراهم شده است ، توضیح داد : یقینا با نوسازی مساکن ناپایدار در محلات فرسوده، کیفیت زندگی مردم افزایش می‌یابد و درکنار آن بسیاری از ناهنجارهای اجتماعی این محلات نیز مرتفع می‌شود .

    آیینی ضمن دعوت از مالکان بناهای فرسوده و سرمایه‌گذاران به امر نوسازی بناهای فرسوده، توضیح داد : تاکنون ۲۰۶ هزار و ۹۸ واحد پروانه ساختمانی در محلات فرسوده سراسر کشور صادر شده است که از این میزان ۱۸۵ هزار و ۱۲۵ واحد مربوط به دولت سیزدهم است .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون پروانه بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی در محلات فرسوده کشور صادر شده است ، افزود : از این میزان ۱۶ هزار و ۵۵۳ واحد مربوط به شهر تهران است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده می‌توانند از تمامی حمایت‌‍‌ها ، تخفیفات و تسهیلات ویژه نهصت ملی مسکن استفاده کنند ، بیان کرد : در برنامه هفتم توسعه کشور تمامی حمایت‌ها ، تخفیفات و مساعدت‌ها در مناطق محروم و کم‌برخوردار نیز برای محلات هدف بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است .

    عدم مشارکت برخی مالکان در نوسازی به دیگران آسیب جدی وارد می‌کند

     ولی‌الله مهبودی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خصوص ساختمان‌های ناپایدار و نا ایمن شهر تهران در این بازدید، گفت: در صورتی که در روند نوسازی به صورت تجمیعی توسط یک پلاک و یا چند واحد ممانعتی صورت گیرد در حالیکه محرز شود که در اصل نوسازی مشکل ایجاد می‌شود ، مالکان پلاک‌ها و واحدهای دیگر که راضی به نوسازی هستند می‌توانند براساس ماده ۷ قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برای ایجاب مالک یا مالکین مخالف به نوسازی از مرجع قضایی و دادگاه حکم دریافت کنند .

    ماده ۷ قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری : "در صورتی که تعدادی از مالکان املاک واقع در پروژه‌های اجرائی مصوب تمایلی به مشارکت نداشته باشند و ملک آنها مانع اجراء طرح باشد، سهم آنها براساس ارزش تقویم‌شده به عنوان قیمت پایه در صورت وجود وجه ملزم شرعی از طریق مزایده به فروش رسیده و به آنان پرداخت می‌شود."

    او با اشاره به قانون تملک آپارتمان‌ها افزود : در ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻗﺮاردادﻫﺎ‌ آمده کسی نمی‌تواند برای احقاق حق خود به دیگران ضرر برساند بدین معنا که مالک بنای فرسوده‌ای نمی‌تواند اعلام کند ، چون ملک شخصی‌ام است ، رضایت به نوسازی مشارکتی ندارم در حالیکه عدم مشارکت این مالک به دیگران ممکن آسیب‌های جدی وارد کند . بنابراین با استفاده از ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻗﺮاردادﻫﺎ می توان مالکان این واحدها را ملزم به نوسازی مشارکتی کرد .

    سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران‌ ، با اشاره به اینکه بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است، بیان داشت: بر اساس ارزیابی بدست آمده در بخش‌های موفقیت‌های خوبی حاصل شده است و با نتایج بسیار خوبی مواجه شده‌‍ایم اما در بخش‌های هم اثرات قابل قبولی را کسب نکردیم که این بخش‌ها مورد آسیب‌شناسی کارشناسان سازمان نوسازی شهر تهران‌قرار گرفته است .

     مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران‌ با اشاره به اینکه از بسته تشویقی جدید و تکمیلی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تا پایان دی ماه رونمایی خواهد شد، گفت‌: با اجرای بسته تشویقی تکمیلی جدید، انتظار داریم جهش قابل توجهی در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران شاهد باشیم .




    مطالب مرتبط

    در دولت سیزدهم معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، تشکیل حلقه‌های میانی را متشکل از نیروهای جهادی برای ترویج نوسازی در بافت‌های فرسوده از عوامل موفقیت طرح های بازآفرینی شهری در محدوده های هدف بازآفرینی عنوان کرده است و بر تشکیل این حلقه‌ها و ...

    |

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده ، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد.

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    |

    نظرات کاربران