در حال بارگذاری ...

عملیات اجرایی احداث شهرهای جدید خلیج‌فارس و مکران نو آغاز شد

شهر جدید خلیج فارس در نقطه ای ژئو استراتژیک ، ژئو اکونومیک و ژئو پلتیک ، در دهانه ورودی دستیابی ایران به عمق آب‌های آزاد جهان قرار گرفته و محل تلاقی لجستیک ترین مد حمل و نقلی ایران با چهار مد دریایی ، هوایی ، زمینی و ریلی قرار دارد و با داشتن انواع فرصت های اقتصادی ‌ و طبیعی می تواند نقشی بی بدیل در توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، کالبدی ، سیاسی ‌و فرهنگی منطقه داشته باشد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ در سفر رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان ، عملیات اجرایی احداث شهرهای جدید خلیج‌فارس و مکران نو آغاز شد .

امروز ۱۲ بهمن همزمان با سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همراهی با رییس جمهوری به استان هرمزگان عملیات اجرایی شهرهای جدید خلیج فارس و مکران نو در استان آغاز شد .

این شهرها توسط شرکت عمران شهرهای جدید مورد شناسایی قرار گرفت و به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد تا در کمیته های فنی شورا مورد بررسی قرار گیرد و مکانیابی آنها تایید شود که تمامی مراحل آن انجام شده و هم اینک عملیات اجرایی احداث این شهرها در سفر وزیر راه و شهرسازی آغاز شده است .

شهر جدید خلیج فارس در نقطه ای ژئو استراتژیک ، ژئو اکونومیک و ژئو پلتیک ، در دهانه ورودی دستیابی ایران به عمق آب‌های آزاد جهان قرار گرفته و محل تلاقی لجستیک ترین مد حمل و نقلی ایران با چهار مد دریایی ، هوایی ، زمینی و ریلی قرار دارد و با داشتن انواع فرصت های اقتصادی ‌ و طبیعی می تواند نقشی بی بدیل در توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، کالبدی ، سیاسی ‌و فرهنگی منطقه داشته باشد .

گفتنی است ، توسعه دریا محور و اقتصاد دریا اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که تعریف اقتصاد دریا محور در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می‌شود و به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها ، دریاها ، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی ، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی است. مناطق ساحلی بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود ، به گونه‌ای که حدود دو سوم جمعیت جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه دریاها استقرار یافته‌اند و بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به عنوان قطب‌های تجاری شناخته می‌شوند ، در مناطق ساحلی قرار دارند .

در ایران بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل اصلی ، جزیره‌ای و رودخانه‌ای داریم اما سهم بسیار پایینی در GDP ایران از حوزه کسب‌وکارهای دریایی است ؛ به همین دلیل به تازگی به اهمیت اقتصاد دریا محور تاکید شده است .

سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا ، سواحل ، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شد . با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در موضوع توسعه شهرهای ساحلی که از سیاست‌های نظام است ، طرح‌های مطالعاتی که برای سکونتگاه‌های ساحلی ۲۷گانه تعریف شده در توسعه فرهنگ عمومی مناطق ساحل‌نشین و استان های هم پیوند آنها نیز اثرگذار خواهد بود .

سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و به‌ خصوص جنوب ایران ، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود . بنابراین با ادامه تأکیدات رهبری فرزانه انقلاب ، رئیس جمهوری کشورمان ششم آذرماه بخشنامه خط مشی‌ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن ، به رشد اقتصادی عدالت‌محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری با تأکید بر اقتصاد دریا محور اشاره شده ، چرا که موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت ، گردشگری و کشاورزی یا اقتصاد دریامحور که موتور محرکه و کانون رشد اقتصادی و افزایش تولید هستند . از سوی دیگر استفاده از سواحل دریا و امواج آن به عنوان منبع تولید برق یا ورزش‌های تفریحی ، فعالیت‌های گردشگری در ساحل یا اعماق دریا و آب درمانی از مهمترین منابع اشتغال‌زایی محسوب می‌شوند ، بطوری که به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریایی ، چهار شغل جانبی ایجاد می‌شود .

بنابراین باتکیه بر ضرورت های احصا شده فوق ؛ مطالعه ، احداث ، تدوین و تکوین تمدن های نوین اجتماعی و اقتصادی با عنوان سکونتگاه های ساحلی با تکیه بر ظرفیت های محلی وبا هدف توسعه جوامع محلی در همه ابعاد و نگاه تقویت هویت ملی در مقیاس بین المللی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی با تکیه بر تاکیدات رهبر انقلاب قرار گرفت .

سکونتگاه های جدید ساحلی در گسترده ای به پهنای سواحل جنوب کشور از اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی ، شورایعالی شهرسازی ‌معماری و ماموریت ویژه به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید قرار گرفته است و مراحل اخذ مجوزهای استانی و ملی خود را در مقیاس مکانیابی اخذ کرده و در مسیر اخذ تصویب نهایی طرح ها وبرنامه های ساختاری فضایی است .




مطالب مرتبط

با پیگیری‌های مستمر استاندار شهید آذربایجان شرقی آقای رحمتی و آقای مخبر معاون اول رئیس دولت سیزدهم مبنی بر تعیین تکلیف اراضی موسوم به فاز دوم شهرک خاوران تبریز ، الحاق این اراضی طی مراحل قانونی و پس از اخذ مدارک و مجوزهای قانونی استان و استعلام‌های مورد نیاز خارج از نوبت در ...

|

طی یک سال گذشته ، با تأکیدهای ویژه وزیر راه و شهرسازی ، پیرامون اجرایی کردن ۲۷ سکونت گاه جدید ساحلی ، علاوه بر انجام مطالعات ضرورت سنجی و مکان یابی ، مطالعات ساختاری فضائی این شهرهای جدید تهیه شده و از آن میان ، طرح جامع ۶ شهر جدید و یک شهرک به عنوان پروژه‌های پرچم‌دار ، آماده ...

|

این افتتاح‌ها در شهر جدید پرند ، فیروزکوه ، پاکدشت ، دماوند انجام شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، با حضور وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ۶ هزار و ۴۴۷ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید مهستان و پردیس افتتاح شد ...

|

امید داریم با حضور آقای محمودزاده پیشرفت قابل توجهی را در مأموریت شرکت در اتمام پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی و همچنین خدمات روبنایی و زیربنایی به نحو مطلوبی شاهد باشیم .

|

نظرات کاربران