در حال بارگذاری ...
  • شناسایی پهنه‌ های سکونتگاهی جدید در سواحل خلیج‌ فارس و دریای‌ عمان

    بهره‌گیری از توان بخش خصوصی داخلی و خارجی ، جامعه تخصصی ، دانشگاهی و توانمندسازی جامعه محلی و بومی و برگشت عواید ناشی از توسعه به تمامی اقشار جامعه از رویکردهای اصلی حاکم بر این حرکت است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان شناسایی پهنه‌های سکونتگاهی جدید در سواحل خلیج‌فارس و دریای‌عمان ، گفت : در صدد هستیم تا در اجرای این پروژه بین استان‌های ساحلی جنوب ایران با سایر استان‌های کشور ، هم‌پیوندی‌های اقتصادی ، سرمایه‌گذاری ، مدیریتی و هم‌پیوندی‌های اجتماعی و فرهنگی برقرار شود .

    سعید غفوری در خصوص برنامه آن شرکت برای احداث شهرک‌ها و شهرهای جدید در منطقه مکران ، گفت : شهرهای ساحلی بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی و سکونتگاهی تاریخ ایران و منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود که در گام اول دو میلیون نفر جمعیت و حجم بسیاری از زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد .

    شناسایی پهنه‌های دارای قابلیت ساخت سکونتگاه جدید در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان

    سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه در اجرا سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ، ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) بخشی از اقدامات در حال پیگیری است ، توضیح داد : در اجرای سیاست های ابلاغی و با هدف مدیریت توزیع جمعیت و فعالیت در شرایط کاهش منابع آبی کشور ، مسائل زیست محیطی و تراکم بیش از حد برخی از مادر شهرها از یک سو و لزوم بهره‌گیری از اقتصاد دریامحور در بازار رقابت جهانی از سوی دیگر ، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ، اقدام به شناسایی پهنه های دارای قابلیت ساخت سکونتگاه جدید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان کرده است .

    به گفته غفوری ، این سکونتگاه‌ها مجموعه‌های کاملی متشکل از فضاهایی برای فعالیت‌های متنوع اقتصادی در مقیاس محلی ، ملی و بین المللی ؛ سکونت اقشار مختلف اقتصادی و اجتماعی ؛ فضاهای خدماتی پشتیبان بخش‌های تولید و گردشگری ساحلی و دریایی و کشاورزی و سایر فعالیت هایی است، که یک سکونت گاه کامل را شکل می‌دهد .

    وی توضیح داد : این حرکت در این مقیاس بزرگترین پروژه زیرساختی و سکونتگاهی تاریخ کشور و حتی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود که در گام اول بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت و حجم بسیاری از زیرساخت ها و خدمات روبنایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد . همچنین ، بهره‌گیری از توان بخش خصوصی داخلی و خارجی ، جامعه تخصصی ، دانشگاهی و توانمندسازی جامعه محلی و بومی و برگشت عواید ناشی از توسعه به تمامی اقشار جامعه از رویکردهای اصلی حاکم بر این حرکت است .

    غفوری تصریح کرد : تلاش بر این است در این پروژه بین استان‌های ساحلی جنوب ایران با سایر استان‌های کشور ، هم‌پیوندی‌های اقتصادی ، سرمایه‌گذاری ، مدیریتی و هم‌پیوندی‌های اجتماعی و فرهنگی برقرار شود. برای تحقق این هدف نیز ، هماهنگی‌ها و جلسات متعددی با استانداران و مدیران استان‌های غیرساحلی (سواحل جنوب کشور) نیز برگزار شده و ساختاری از همکاری در سطح ملی حول این محور در حال شکل‌گیری است .

    وی تاکید کرد : یکی از برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید برای معرفی دستاوردها و انتظارات این پروژه ، برگزاری همایشی در سطح ملی و با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سازوکارهای همکاری مشترک است که در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد . در گام اول ، ۲۷ پهنه مستعد استقرار این سکونتگاه‌ها در ۴ استان ساحلی جنوب شناسایی و مکان آنها به تصویب استان‌ها و شورای عالی شهرسازی و معماری رسید .

    به گفته وی ، در گام دوم ، مطالعات برنامه‌ریزی فضایی و طرح جامع این سکونتگاه در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته و با سرعت بسیار خوب ، عملیات اجرایی دو سکونتگاه از این تعداد شامل شهر جدید خلیج فارس در شرق شهر بندرعباس و شهر جدید مکران مرکزی در منتهی‌الیه شرقی استان هرمزگان در سفر استانی هیئت دولت و با حضور وزیر راه و شهرسازی هم‌زمان با آغاز دهه مبارک فجر آغاز شد . انتظار این است که عملیات اجرایی ۳ شهر جدید دیگر تا شهریور ماه ۱۴۰۳ آغاز شود ، ظرفیت جمعیت‌پذیری این ۵ سکونتگاه بیش از ۵۰۰ هزار نفر است .




    مطالب مرتبط

    شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت سیزدهم را در برنامه قرارداد و در این دولت ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد افتتاح و تحویل شد. در این بخش ۱۸ هزار واحد در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید باقیمانده است که در برنامه است تا پایان سال تکمیل و تحویل شود .

    |

    شهر جدید امیرکبیر آماده شروع جهشی برای ساخت ویلایی است و لازم است وزیر کشور مساعدت داشته باشند تا توسط دستگاه‌های خدمات رسان و شبکه‌های زیرساخت تامین آب پایدار این شهر شکل گیرد .

    |

    بخشی از عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید در دولت سیزدهم در تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن شامل مشارکت در تهیه ، بررسی و تصویب طرح‌های توسعه شهری ، اخذ مجوزهای لازم ، تکمیل مدارک حقوقی ، تامین زیرساخت‌ها ، تامین خدمات ...

    |

    در حال حاضر با حضور ۱۰ پیمانکار و توسعه‌گر محلی فعال ، ۵۰ واحد تجهیزات و ماشین آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ، فعالیت نیروهای متخصص در حوزه های مختلف به صورت مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شاغلین غیر مستقیم و تبعی ، شهر جدید تیس به بزرگترین کارگاه عملیات عمرانی استان سیستان ...

    |

    بخش زیادی از جمعیت سرریز استان تهران متقاضی نهضت ملی مسکن در شهر جدید ایوانکی است و باید نگاه ویژه به شهر جدید غرب استان مدنظر قرار گیرد .

    |

    نظرات کاربران