در حال بارگذاری ...
  • سکونت ۱۱.۹۰۰ نفر در ۶۴ محله سکونت‌گاه غیررسمی استان اصفهان

    در دهه‌های اخیر به‌تدریج محلات نابسامان و سکونتگاه های غیررسمی ، به طور عمده در حاشیه شهرهای بزرگ کشور ، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفت و گسترش یافت ، این محلات خودرو یا حاشیه نشین ، به بیان درست تر اسکان غیررسمی نامیده شده اند و کارکرد اصلی آنها تامین زمین و الگوی ساخت متناسب با توان مالی گروههای کم درآمد اغلب مهاجر بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان اصفهان با مساحت یک‌هزار و ۵۲۹ هکتار سکونت دارند .

    علیرضا قاری قرآن در خصوص وضعیت سکونت‌گاه های غیررسمی استان اظهار کرد : به طور کلی بافت فرسوده شهری را می توان کل و یا بخشی از فضای شهری دانست که نظام زیستی آن ، هم از حیث ساخت و هم از حیث کارکرد اجزای حیاتی خود ، دچار اختلال و ناکارآمدی شده است . از ویژگی بافت‌های فرسوده شهری می توان به فرسودگی کالبد ، عدم دسترسی به درون بافت ، تاسیسات زیربنایی نامناسب ، مشکلات زیست‌محیطی و بالابودن حجم آلودگی ، کمبود امکانات گذران فراغت ، فقر ، محرومیت ، آسیب‌پذیری در برابر زلزله ، سرانه کم خدمات ، تراکم جمعیت بالا ، تراکم ساختمان‌های کم دوام و ناامنی و معضلات اجتماعی اشاره کرد .  

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد : طبق شاخص‌هایی که توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری صورت گرفته ، ویژگی های بافت فرسوده ، ناپایداری (معرف فقدان سیستم سازه‌ای مناسب و غیرمقاوم بودن ابنیه) ، نفوذناپذیری (معرف عدم دسترسی‌های مناسب و قابلیت معابر با عرض کافی برای حرکت سواره) و ریزدانگی (معرف فشردگی بافت و کثرت قطعات (پلاک های تفکیک زمین) کوچک با مساحت کم) را شامل می‌شود .  

    وی بیان کرد : در دهه‌های اخیر به‌تدریج محلات نابسامان و سکونتگاه های غیررسمی ، به طور عمده در حاشیه شهرهای بزرگ کشور ، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفت و گسترش یافت ، این محلات خودرو یا حاشیه نشین ، به بیان درست تر اسکان غیررسمی نامیده شده اند و کارکرد اصلی آنها تامین زمین و الگوی ساخت متناسب با توان مالی گروههای کم درآمد اغلب مهاجر بود .  

    قاری قرآن افزود : این گونه سکونتگاه ها که سیمای نازیبا دارند عمدتاً فاقد سند مالکیت هستند و از نظر ویژگی های کالبدی و برخورداری از خدمات و زیر ساختها ی شهری شدیداً دچار کمبود هستند ، که مداخله در این گونه بافت ها از نوع ساماندهی و توانمندسازی خواهد بود و اصل مشترک در همه انواع مداخله مشارکت مردمی است . جمعیت استان اصفهان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از پنج میلیون نفر بوده است که ۱۸ درصد آن شامل افزودن بر ۹۰۱ هزار و ۴۰۰ نفر در بافت های فرسوده استان ساکن هستند .  

    وی افزود : سکونتگاه های غیررسمی استان اصفهان شامل ۶۴ محله در ۱۴ شهرستان (اصفهان ، آران و بیدگل ، کاشان ، خمینی شهر ، سمیرم ، شهرضا ، خوانسار ، جرقویه ، گلپایگان ، نجف آباد ، فریدن ، فلاورجان ، تیران و کرون و لنجان) می باشند که با مساحت ۱ هزار و ۵۲۹ هکتار بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارند . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    روند نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری از ۲۸۸ هزار واحد عبور کرده است و این میزان از نوسازی می‌تواند در آینده با قوت بیشتری ادامه یابد. همچنین در کنار نوسازی واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی از واحدهایی که نوسازی آنها آغاز شده به بهره‌برداری رسیده ...

    |

    در کل استان زمین مورد نیاز برای بالغ بر ۱۴۵ هزار واحد تامین شد که برای حدود ۷۰ هزار واحد آن با پیگیری‌هایی که بعمل آمد مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای ۸۰۰ هکتار زمین اخذ شد .

    |

    در مجموع ۱۵ هزار و ۴۵۲ متقاضی طرح نوسازی مساکن در بافت‌های فرسوده شهری آذربایجان‌غربی وجود دارد و نوسازی این واحدها و صدور پروانه‌های ساختمانی در دست اقدام است . سهمیه آذربایجان‌غربی از نوسازی مسکن بافت فرسوده شهری احداث ۳۲ هزار و ۹۱۰ واحد نوسازی شده، در طول ۴ سال بوده است .

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    نظرات کاربران