در حال بارگذاری ...
  • جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفری در سواحل جنوبی کشور

    طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است . هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌ است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام آغاز ایجاد دو شهر جدید در سواحل مکران ، تصریح کرد : با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور ، اهداف سیاست‌های اقتصاد دریاپایه و ایجاد شهرهای جدید در مکران محقق می‌شود .

    سعید غفوری در نشست تبیین طرح بین نسلی شهرهای جدید ساحلی که با حضور نمایندگانی از ستاد وزارت راه و شهرسازی و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد ، گفت : اهمیت اقتصاد دریا پایه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و تأکید دولت سیزدهم و وزیر راه و شهرسازی منجر به مکان یابی ۲۷ منطقه ساحلی برای ایجاد شهرهای ساحلی با جمعیت‌پذیری و اسکان و اشتغال توامان در چهار استان جنوبی سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، خوزستان و بوشهر شد .

    سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه ۸ پهنه در سیستان و بلوچستان ، ۱۰ پهنه در هرمزگان ، ۵ پهنه در خوزستان و ۴ پهنه در بوشهر برای ایجاد شهرهای ساحلی شناسایی شده‌ است ، ادامه‌ داد : طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است . هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌ است .

    غفوری تصریح‌کرد : با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور ، اهداف سیاست‌های اقتصاد دریا پایه محقق می‌شود . طبق احکام برنامه هفتم توسعه کشور باید ۸ درصد جمعیت در سواحل جنوبی استقرار و اسکان یابند که هم‌ اکنون ۲ درصد جمعیت در این مناطق ساکن هستند . در تلاش هستیم تا در فاز نخست با جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفر و ۶۵۰ خانوار به این رقم دست یابیم .

    وی بر اسکان و اشتغال توامان در سواحل جنوبی کشور تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم به‌منظور دستیابی به جمعیت‌پذیری سواحل جنوبی و بهره‌مندی از توسعه در منطقه مکران با استقرار صنایع مختلف است .

    به گفته وی ، تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل مکران می‌تواند اهداف توسعه اقتصاد دریامحور را محقق کند . توسعه سواحل جنوبی با افزایش میزان سکونت و استقرار صنایع مختلف، علاوه بر رونق اقتصادی ، ارتقای امنیت ملی را به‌دنبال خواهد داشت .

    وی تصریح‌کرد : پیوند سیستم حاکمیتی و بخش خصوصی ، کارآمدی ایجاد می‌کند و هم‌پیوندی استان‌ها با استان‌های ساحلی در رونق اقتصاد کلان دریامحور تأثیر به سزایی خواهد داشت .

    غفوری با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت کشور در مناطق مرکزی ، شمالی و شمال‌غربی اسکان‌یافته‌اند و توسعه در این مناطق ملاک عمل بوده است ، گفت : با توجه به سابقه تاریخی ایجاد شهرهای دنیا در کنار آب‌ها و دریاها ، در تلاش هستیم تا این سیاست را در کشور پایه‌گذاری و اجرایی کنیم و در صدد کاهش برخی از مشکلات توسعه‌ای در شرایط کنونی کشور باشیم .

    وی همچنین از اعلام آمادگی شرکت عمران شهرهای جدید در شهر جدید تیس خبر داد .

    غفوری یادآور شد : سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در دنیا ۱۰ درصد است و این رقم در ایران ۲ درصد است که در تلاش هستیم با توسعه در سواحل جنوبی و استقرار صنایع و سکونت در این منطقه، تولید ناخالص داخلی را در کشور افزایش بدهیم .




    مطالب مرتبط

    شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت سیزدهم را در برنامه قرارداد و در این دولت ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد افتتاح و تحویل شد. در این بخش ۱۸ هزار واحد در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید باقیمانده است که در برنامه است تا پایان سال تکمیل و تحویل شود .

    |

    در حال حاضر با حضور ۱۰ پیمانکار و توسعه‌گر محلی فعال ، ۵۰ واحد تجهیزات و ماشین آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ، فعالیت نیروهای متخصص در حوزه های مختلف به صورت مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شاغلین غیر مستقیم و تبعی ، شهر جدید تیس به بزرگترین کارگاه عملیات عمرانی استان سیستان ...

    |

    طی یک سال گذشته ، با تأکیدهای ویژه وزیر راه و شهرسازی ، پیرامون اجرایی کردن ۲۷ سکونت گاه جدید ساحلی ، علاوه بر انجام مطالعات ضرورت سنجی و مکان یابی ، مطالعات ساختاری فضائی این شهرهای جدید تهیه شده و از آن میان ، طرح جامع ۶ شهر جدید و یک شهرک به عنوان پروژه‌های پرچم‌دار ، آماده ...

    |

    چنانچه منابع مورد نیاز تامین شود می‌توانیم طی دو ماه آینده واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را تکمیل کنیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه سالانه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ، اظهار کرد : تجربه نشان داده است که ...

    |

    نظرات کاربران