در حال بارگذاری ...
  • دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح جامع کمالشهر را ابلاغ کرد

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار البرز ، مصوبه شورا را با موضوع تصویب طرح جامع کمالشهر ، ابلاغ کرد .

    خسرو دانشجو در مکاتبه با عبداللهی استاندار البرز ، مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع کمالشهر ابلاغ کرد .

    بر اساس این مصوبه ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ دی ۱۴۰۲ مصوبه جلسه مورخ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز موضوع " طرح جامع شهر کمالشهر " را با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح ، به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد .

    جمعیت و افق طرح

    ۱- جمعیت شهر مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان  برای افق سال ۱۴۱۵ معادل ۲۳۹۰۰۰ نفر مورد تأیید است .

    محدوده شهر و کاربری اراضی آن

    ۲ - محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حذف اراضی الحاقی حدفاصل مسیر راه آهن و محور پیشنهادی (موسوم به سعدی) به شرح نقشه پیوست با توجه به موارد زیر از محدوده شهر خارج شود .

    - وقوع بر روی اراضی زراعی و باغی درجه یک ( از جمله موسسه اصلاح بذر و نهال)

    - وقوع بر روی عرصه‌های در معرض فرونشست

    - وقوع بر روی حریم و حاشیه ۱۱۷ متر مسیر راه آهن

    - عدم نیاز شهر با توجه به عرصه‌های خالی واقع در محدوده فعلی

    ۳ - حتی‌الامکان عرصه‌های واقع درحریم گسل در صورت عدم وجود حقوق مکتسبه قانونی به کاربری‌های سبز و باز اختصاص یابد .

    ۴ - با توجه به مجاورت شهر با شهرک صنعتی بهارستان و سایر مجموعه‌های صنعتی و کارگاهی موجود پیشنهاد کاربری صنعتی مازاد بر وضع موجود مورد تأیید نبوده و لازم است عرصه‌های پیشنهادی تخصیص یافته به کاربری صنعتی به سایر کاربری‌های خدماتی با تأکید بر فضای سبز اختصاص یابد .

    ۵ - حریم و بستر آبراهه‌ها و مسیل‌های عبوری از محدوده شهر مجدداً ازشرکت آب منطقه ای استان استعلام و نقشه رقومی اعلام شده توسط آن مرجع در نقشه کاربری اراضی محدوده و پهنه بندی حریم منعکس شود .

    ۶ - حریم بزرگراه کرج - قزوین به طول کامل از محدوده حذف و حاشیه ۳۰متر نوار تأسیساتی بعد از حریم در بخش‌های فاقد مستحدثات صرفاً به کاربری فضای سبز حفاظتی اختصاص یابد .

    ۷- حریم احتمالی حفاظتی مرکز اصلاح بذرو نهال بر اساس استعلام اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از اداره کل پدافند غیرعامل استانداری استعلام و در اسناد منعکس شود .

    ۸-  محدوده بافت فرسوده بر اساس آخرین مصوبه کمیسیون ماده۵ در اسناد طرح منعکس شود .

    حریم

    ۹ - به جهت انطباق با تعاریف قانونی و تناسب حداقلی اندازه حریم شهر با محدوده اراضی واقع در شمال آزادراه در طرفین شهرک صنعتی با پهنه کشاورزی به حریم شهر افزوده شود .

    ۱۰ - در راستای مصوبه شورایعالی مربوط به تهیه سند پهنه بندی حریم :

    ۱۰-۱ - صرفا صنایعی که با بررسی و تائید اداره کل راه و شهرسازی استان بر اساس ساز وکار قانونی شکل گرفته اند در سند پهنه بندی حریم شهر لحاظ شوند .

    ۱۰-۲ - توسعه۵۰ هکتاری شهرک صنعتی بهارستان(موضوع مصوبه مورخ ۳/۲/۱۳۹۷ شورایعالی) با توجه به عدم اجرای شروط مصوبه شورایعالی برای جابجایی صنوف تولیدی مزاحم شهری ، لازم است مجدداً در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورد بازنگری قرار گرفته و مصوبه مرجع مذکور در اسناد لحاظ شود .

    ۱۰-۳ - سکونتگاه‌های روستایی موجود در حریم بر اساس طرح هادی مصوب در حریم شهر نمایش داده شوند . همچنین بر رعایت عرصه و حریم آثارتاریخی موجود در روستای هلجرد مطابق ضوابط میراث فرهنگی تاکید می شود .

    ۱۰-۴ - عوارض خطی شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه (حریم وحاشیه قانونی) از جمله حریم قانونی مسیرراه‌آهن (حریم ۱۱۷متری) ، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانه ها و انهارو مسیل ها وحرایم مربوطه در نقشه پهنه بندی حریم درج شود .

    ترافیک

    ۱۱ - اتصال پیشنهادی بلوار بهشت سکینه به آزادراه قزوین - کرج به تأیید اداره کل راهداری استان برسد .

    ۱۲ - سند شبکه حمل و نقل همگانی شهر شامل مسیرها ، ایستگاه های اصلی و ایستگاه های فرعی در انطباق با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) ارائه گردد .

    ضوابط ، مقررات و الزامات

    ۱۳- با توجه به تداخل بخش وسیعی از محدوده شهر در سمت جنوب با عرصه در معرض فرونشست تمهیدات و تدابیر مهندسی  لازم بر اساس اعلام نظر مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در ضوابط و مقررات احداث بنای طرح لحاظ شود .

    ۱۴- مطالعات پدافند غیرعامل شهر بر اساس دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوب ۱۱/۲/۱۳۹۶ شورایعالی در اسناد طرح منعکس شود .

    در پایان مصوبه تاکید شده است : در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح ها ، سناد طرح جامع شهر با لحاظ نظر شورای‌عالی جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ...

    |

    نظرات کاربران