در حال بارگذاری ...

اجرای مشوق های ۱۹ گانه در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در استان خراسان رضوی

این حمایت‌های کالبدی بر اساس قرارگیری ملک متقاضیان در چهار گروه قطعات غیرقابل تجمیع ، قطعات واقع در عمق بافت فرسوده ، قطعات واقع در بر محورهای اصلی محله و قطعات تجمیعی در برگیرنده کل بلوک ، متفاوت خواهد بود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از ارائه تسهیلات و مشوق‌های ۱۹‌گانه در بافت‌های ناکارآمد شهری در خراسان رضوی خبر داد .

وحید داعی با اعلام این مطلب اظهار کرد : طبق اعلام شرکت بازآفرینی شهری ایران تسهیلات و مشوق‌های ۱۹ گانه در نوسازی مسکن سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اجرایی شده و متقاضیان ساکن در این بافت‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند . تسهیل در ضوابط معماری ، تسهیل در ضوابط پارکینگ ، افزایش تراکم ساختمانی و همچنین ارائه کاربری مسکونی و غیر مسکونی جزء حمایت‌های شهرسازانه (کالبدی) شهرداری‌ها خواهد بود .

مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه افزود : این حمایت‌های کالبدی بر اساس قرارگیری ملک متقاضیان در چهار گروه قطعات غیرقابل تجمیع ، قطعات واقع در عمق بافت فرسوده ، قطعات واقع در بر محورهای اصلی محله و قطعات تجمیعی در برگیرنده کل بلوک ، متفاوت خواهد بود .

دبیر شورای مسکن استان تاکید کرد : املاک واقع در بافت‌های ناکارآمد در قالب مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین تایید کمیسیون ماده ۵ از مشوق‌های مختلف از جمله احداث یک طبقه مازاد ، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۷۵ درصد ، عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی ، امکان پیشروی طولی با رعایت مسائل همسایگی و کاهش حد نصاب تفکیک برخوردار می شود .

داعی افزود : تسهیلات و وام های کم بهره بانکی یکی دیگر از مشوق های ۱۹ گانه ارائه شده در بافت های ناکارآمد شهری است که متقاضیان با ورود به سایت اینترنتی www.facility.udrc.ir و درج مشخصات فردی و ملک خود واقع در این بافت‌ها از مزایای این طرح بهره مند شوند .

وی گفت : ساکنان بافت های ناکارآمد(سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت های فرسوده) بر اساس شرایط و ظوابط مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور می توانند واحد مسکونی خود را در قبال دریافت زمین یا واحد نوساز تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی تا میزان ۴۰درصد تخفیف در ارزش آن معاوضه نمایند و در این راستا کارشناسان اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان آماده پاسخگویی به سوالات ساکنین محترم در خصوص محدوده بافت ناکارآمد شهرها می باشند .

داعی اظهار داشت : میزان وام ودیعه مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی برای کلانشهرها و مبلغ ۹۰ میلیون تومان برای سایر شهرها با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۳ ساله تدارک دیده شده است .




مطالب مرتبط

راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

|

در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

|

با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

|

شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

|

بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

|

نظرات کاربران