در حال بارگذاری ...
  • اجرای مشوق های ۱۹ گانه در نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در استان خراسان رضوی

    این حمایت‌های کالبدی بر اساس قرارگیری ملک متقاضیان در چهار گروه قطعات غیرقابل تجمیع ، قطعات واقع در عمق بافت فرسوده ، قطعات واقع در بر محورهای اصلی محله و قطعات تجمیعی در برگیرنده کل بلوک ، متفاوت خواهد بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از ارائه تسهیلات و مشوق‌های ۱۹‌گانه در بافت‌های ناکارآمد شهری در خراسان رضوی خبر داد .

    وحید داعی با اعلام این مطلب اظهار کرد : طبق اعلام شرکت بازآفرینی شهری ایران تسهیلات و مشوق‌های ۱۹ گانه در نوسازی مسکن سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اجرایی شده و متقاضیان ساکن در این بافت‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند . تسهیل در ضوابط معماری ، تسهیل در ضوابط پارکینگ ، افزایش تراکم ساختمانی و همچنین ارائه کاربری مسکونی و غیر مسکونی جزء حمایت‌های شهرسازانه (کالبدی) شهرداری‌ها خواهد بود .

    مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه افزود : این حمایت‌های کالبدی بر اساس قرارگیری ملک متقاضیان در چهار گروه قطعات غیرقابل تجمیع ، قطعات واقع در عمق بافت فرسوده ، قطعات واقع در بر محورهای اصلی محله و قطعات تجمیعی در برگیرنده کل بلوک ، متفاوت خواهد بود .

    دبیر شورای مسکن استان تاکید کرد : املاک واقع در بافت‌های ناکارآمد در قالب مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین تایید کمیسیون ماده ۵ از مشوق‌های مختلف از جمله احداث یک طبقه مازاد ، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۷۵ درصد ، عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی ، امکان پیشروی طولی با رعایت مسائل همسایگی و کاهش حد نصاب تفکیک برخوردار می شود .

    داعی افزود : تسهیلات و وام های کم بهره بانکی یکی دیگر از مشوق های ۱۹ گانه ارائه شده در بافت های ناکارآمد شهری است که متقاضیان با ورود به سایت اینترنتی www.facility.udrc.ir و درج مشخصات فردی و ملک خود واقع در این بافت‌ها از مزایای این طرح بهره مند شوند .

    وی گفت : ساکنان بافت های ناکارآمد(سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت های فرسوده) بر اساس شرایط و ظوابط مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور می توانند واحد مسکونی خود را در قبال دریافت زمین یا واحد نوساز تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی تا میزان ۴۰درصد تخفیف در ارزش آن معاوضه نمایند و در این راستا کارشناسان اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان آماده پاسخگویی به سوالات ساکنین محترم در خصوص محدوده بافت ناکارآمد شهرها می باشند .

    داعی اظهار داشت : میزان وام ودیعه مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی برای کلانشهرها و مبلغ ۹۰ میلیون تومان برای سایر شهرها با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۳ ساله تدارک دیده شده است .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    |

    بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

    |

    نظرات کاربران