در حال بارگذاری ...
  • کاهش مداخله دولت در بخش مسکن با اجرای سیاست واگذاری زمین

    برای تامین مسکن مهر در مجموع ۸ هزار هکتار زمین تامین شد این در حالی است که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چندین برابر این میزان تامین شده است . هم اینک در اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان در بخش شهری حدود ۶۰ هزار هکتار و در بخش روستایی حدود ۴۰ هزار هکتار زمین تامین شده است که در مراحل آماده سازی و واگذاری به متقاضیان قرار دارد و بخشی از آنها نیز واگذار شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش مسکن امسال به رشد مثبت ۳.۸ رسید بر کاهش مداخله دولت با واگذاری زمین برای ساخت مسکن تاکید کرد .

    مهرداد بذرپاش گفت : در سال جاری کارهای مناسبی در بخش مسکن توسط بخش دولتی و بخش خصوصی انجام شد . سال ۹۸ و۹۹ را در حالی پشت سر گذاشتیم که تولید مسکن رشد منفی ۱۳ و منفی ۱۵ را تجربه کرد . به گواه آمار این عددها حاکی از عقب ماندگی در تولید مسکن کشور بود که اثرات آن را در صنایع مختلف بخش مسکن و نرخ بیکاری شاهد بودیم. هم اکنون و در ۸ ماهه امسال رشد بخش مسکن به مثبت ۳.۸ رسید .

    عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد : در بخش مسکن نیازمند ثبت رکورد های بیشتری هستیم تا به خانه دار شدن مردم و تعادل در قیمت بازار برسیم . ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور کرده است که نشان از تلاش و پشتکار دولت در بخش مسکن است .

    وی با اشاره به اینکه اتمام واحدهای مسکن مهر و تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی واحدهای احداث شده در اولویت وزارت راه و شهرسازی است ، گفت : سیاست دولت کاهش مداخله در ساخت مسکن از طریق واگذاری زمین به متقاضیان است . به همین دلیل در تلاش هستیم تا بخش خصوصی را در ساخت مسکن فعال تر از گذشته کنیم و مردمی سازی سرلوحه اجرای مسکن در سراسر کشور است . سیاست ما در نهضت ملی مسکن فاصله گرفتن از مداخله دولت و حداکثر سازی عملیات در عرصه ساخت است .

    بذرپاش گفت : کیفیت بالا ، کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان ساخت از سیاست‌های پیش روی ما در ساخت مسکن است و در این ساخت و سازها از الگوی ایرانی و اسلامی بهره می بریم ، همچنین فعال کردن بخش خصوصی از طریق واگذاری زمین به مردم ارائه تسهیلات و کمک به ساخت مسکن سیاست اجرایی دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی است .

    وی با بیان اینکه ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر در کل کشور از دولت‌های قبل به دولت سیزدهم ارث رسیده بود ، گفت : با همکاری تمامی دستگاه‌ها تا به امروز ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر توسط دولت سیزدهم به مردم تحویل شد .

    وزیر راه و شهرسازی گفت : برای تامین مسکن مهر در مجموع ۸ هزار هکتار زمین تامین شد این در حالی است که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چندین برابر این میزان تامین شده است . هم اینک در اجرای طرح واگذاری زمین به متقاضیان در بخش شهری حدود ۶۰ هزار هکتار و در بخش روستایی حدود ۴۰ هزار هکتار زمین تامین شده است که در مراحل آماده سازی و واگذاری به متقاضیان قرار دارد و بخشی از آنها نیز واگذار شده است .

    بذرپاش گفت : در تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن افزایش تسهیلات در بخش مسکن روستایی و مسکن شهری در سال جاری رخ داد که توانست قدرت خرید مردم در بخش مسکن افزایش دهد. همچنین نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت . ۵ هزار و ۲۳۰ واحد مسکن مهر پردیس که امروز افتتاح شد از طریق مولد سازی دارایی‌ها در وزارت راه و شهرسازی و با منابع صندوق ملی مسکن به میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و هزینه شد .

    وی تصمیم دولت در تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تصمیمی شجاعانه نامید و گفت : به گواه آماری که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است ، ۸۰ درصد تعاونی‌های مسکن با مشکلاتی مواجه هستند و این نشان می دهد که ساخت بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کاری بزرگ در بخش مسکن به شمار می رود . همچنان که‌ دولت در تلاش است تا تولید مسکن و تحویل واحدها به موقع انجام شود همه باید تلاش کنند تا واحدهای مسکونی تحویل شده در بازار مسکن عرضه شود زیرا عرضه این واحدها سبب تعادل در قیمت‌ها خواهد شد .

    وزیر راه و شهرسازی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را  قانونی مترقی و تجربه شده در کشورهای پیشرفته عنوان کرد و گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی سبب تعادل در بازار  مسکن و کاهش سوداگری می شود .

    وی از دیگر سیاست‌های دولت را تامین سرانه‌های شهری در واحدهای تحویل شده به مردم عنوان کرد.




    مطالب مرتبط

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد .

    |

    یکی از آورده‌های اصلی دولت در طرح نهضت ملی مسکن ، موضوع زمین است و در بسیاری از مناطق شهری ، به طور میانگین ۵۰ درصد قیمت واحد مسکونی را زمین به خود اختصاص می‌دهد . یکی از اصلی ترین تسهیلات در بخش مسکن تامین زمین است که بخش عمده ای از این اراضی به شکل رایگان و اجاره ۹۹ ساله در ...

    |

    با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع نصب دوربین روی پروژه‌های نهضت ملی مسکن از سایت های آماده سازی و همچنین سایت‌های اجرایی مسکن حتی مساکن مهر باقیمانده ، نصب دوربین با زاویه دید مناسب در اولویت قرار بگیرد .

    |

    دلیل اصلی عدم پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکن مهر آن بوده که دولت در گذشته در پروژه‌های مسکونی نقش پیمانکار را داشته و همین امر دلیل اصلی تاخیر در تحویل واحدهای مسکونی بوده است . در صورتی که اگر خود مردم کارفرما شوند و ما بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی‌سازی استفاده کنیم سرعت اجرای ...

    |

    نظرات کاربران