در حال بارگذاری ...
  • بازنگری در مباحث مقررات ملی ساختمان با رویکرد مدیریت مصرف انرژی

    در بازنگری این مباحث موضوعاتی که این بار برای ما بسیار حائز اهمیت است توجه به محیط‌زیست و مدیریت انرژی در ساختمان است . این توجه به حدی است که در ویرایش‌های جدید سایر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان به‌ویژه مباحثی که در حوزه تأسیسات ساختمانی هستند ضرورت مدیریت مصرف انرژی مورد تأکید قرار خواهد گرفت است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام اینکه بازنگری مباحث ۱۲ ، ۱۵ ، ۱۷ و تدوین مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان با عنوان ارزیابی و بهسازی ساختمان انجام شده و آماده ابلاغ است ، از تغییر رویکرد در بازنگری مباحث مقررات ملی ساختمان با تمرکز بر مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها خبر داد .

    حامد مانی‌فر به تشریح برخی از اقدامات آن دفتر در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان پرداخت و گفت : بازنگری مباحث ۱۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت‌ عنوان ایمنی در حین اجرا ، مبحث ۲۴ تحت‌عنوان ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود به اتمام رسیده و آماده ابلاغ است . مبحث ۲۵ نیز تحت‌ عنوان انطباق شهری ساختمان‌ها تدوین شده و آماده بررسی و تصویب در شورای تدوین است و مبحث ۱۵ نیز تحت‌ عنوان آسانسور و پلکان برقی بازنگری نیز در نوبت بررسی در شورای تدوین است .

    آغاز بازنگری مباحث ۱۳، ۱۴ و ۱۶ مقررات ملی و کنترل ساختمان

    مانی‌فر از آغاز بازنگری مباحث ۱۳ (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان‌ها) ، ۱۴ (تأسیسات مکانیکی) و ۱۶ (تأسیسات بهداشتی ساختمان) نیز خبر داد .

    بازنگری و تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی

    این مقام مسئول تصریح‌ کرد : در بازنگری این مباحث موضوعاتی که این بار برای ما بسیار حائز اهمیت است توجه به محیط‌زیست و مدیریت انرژی در ساختمان است . این توجه به حدی است که در ویرایش‌های جدید سایر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان به‌ویژه مباحثی که در حوزه تأسیسات ساختمانی هستند ضرورت مدیریت مصرف انرژی مورد تأکید قرار خواهد گرفت است .

    مانی‌فر توضیح داد : در ویرایش جدید مبحث ۱۳ (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان) موضوع استفاده از انرژی خورشید و ضرورت استفاده از آن در ساختمان و در مبحث مرتبط با تأسیسات مکانیکی و بهداشتی موضوع بازچرخانی آب ، ضرورت استفاده از برخی تجهیزات و روش‌های مناسب برای صرفه‌جویی یا کاهش مصرف ، همچون ضرورت استفاده از پمپ‌ها و الکترو موتورهای دور متغیر به‌جای دور ثابت مورد تأکید است . همچنین ، ضرورت استفاده از انرژی متر در ساختمان‌ها ، ضرورت استفاده از سنسورهای حرارتی که تأسیسات ساختمان را به‌طور هوشمند مدیریت می‌کند نیز در تدوین و بازنگری مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

    وی رویکرد جدید تدوین و بازنگری مقررات ملی و کنترل ساختمان را در مجموع شامل اقداماتی دانست که ساختمان را به‌ویژه در بخش تأسیسات به‌ سمت ساختمان هوشمند هدایت می‌کنند و تلاش دارند تا مدیریت انرژی در ساختمان‌ها محقق شود .

    رویکرد تدوین و بازنگری مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان مدیریت انرژی در ساختمان‌هاست

    مانی‌فر تصریح‌کرد : در این رویکرد صرفاً به‌دنبال صرفه‌جویی نیستیم بلکه به‌دنبال مدیریت انرژی هستیم . در فرآیند مدیریت انرژی ، ساختمان فقط مصرف‌کننده نیست بلکه ساختمان هم تولیدکننده و هم مصرف‌ کننده است . تلاش می‌کنیم به‌نحوی اقدامات را انجام بدهیم که ساختمان به‌عنوان واحد تولیدی حوزه انرژی در نظر گرفته شود .

    وی از ارتقای جایگاه مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد و گفت : در بازنگری جدید این مبحث راهبردهای کلانی مطرح می‌شود و سایر مباحث تلاش می‌کنند تا آن راهبردها را عملیاتی و اجرایی کنند .  

    مانی‌فر ضمن اعلام این خبر که جلسات منظم و هفتگی برای تدوین و بازنگری مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان تشکیل‌می‌شود ، گفت : تشکیل جلسات مشترک برای مباحث تأسیسات الکتریکی ، تأسیسات برقی و بهداشتی با حوزه انرژی به‌منظور تبادل اطلاعات در اینوحوزه‌ها انجام شده‌است و هدف از برگزاری جلسات این است تا سرخط‌های مطرح شده در مباحث مقررات ملی، مورد توجه قرار بگیرد .

    مبحث ۱۷ با تمرکز بر تجهیزات گازسوز کم مصرف تدوین و بازنگری شد

    به گفته وی ، بازنگری مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان تحت‌عنوان *طراحی و اجرای سامانه گاز طبیعی در ساختمان‌ها* ، در ماه‌های گذشته از طریق برگزاری جلسات و بازدید از کارخانجات تولیدی که بخاری‌های گازسوز با راندمان بالا تولید می‌کنند انجام شده‌ است .

    مانی فر گفت : ساختار مبحث ۱۷ را تغییر دادیم و یک ساختار ساده‌تر و قابل استفاده تری را نسبت به گذشته تدوین کرده‌ایم . در آن مبحث ضوابطی را در ارتباط با تجهیزات گازسوز کم مصرف پیش‌بینی کردیم به‌طوری که هم صنابع حمایت شوند و هم کاهش مصرف انرژی داشته‌باشیم . این مبحث نیز آماده ابلاغ است .




    مطالب مرتبط

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به‌ دنبال استقبال جامعه مهندسی از برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی صرفه‌جویی در مصرف انرژی (مبحث نوزدهم مقررات ملی ...

    |

    دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

    |

    همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معماران تجربی گفت : فضای کار برای معماران تجربی در ...

    |

    نظرات کاربران