در حال بارگذاری ...
  • ضرورت اتخاذ رویکردهای نوین در اجرای ساختمان

    به منظور کاهش هزینه ساخت مسکن با حفظ کیفیت مطلوب ، لازم است وزارت راه و شهرسازی رویکرد نوینی در نحوه اجرای ساختمان اتخاذ کند و این امر با الزام بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و نیروی کار متخصص و آموزش‌دیده که منجر به افزایش سرعت ساخت‌وساز و کاهش هزینه تمام شده می‌شود امکان‌پذیر است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سومین روز از ماه اردیبهشت ، مصادف است با زادروز معمار و دانشمند نامدار ایرانی ، بهاءالدین محمدبن حسین عاملی ، ملقب به شیخ بهایی . آثار فاخر و دستاوردهای این دانشمند بزرگ در زمینه‌های مهندسی ، هنر و معماری از افتخارات این سرزمین و جزو شگفتی‌ها و میراث جهانی به شمار می‌رود . آثار گرانبهایی از این معمار بزرگ به جای مانده که علاوه بر بعد مادی دارای ارزش‌های معنوی هستند .

    گرامیداشت این روز فرخنده به همه معماران و میراث‌داران این هنر ، بهانه‌ای است تا نگاهی ژرف‌تر به معماری هزاران ساله نیاکان خود بیندازیم و با بهره‌گیری از روح نهفته در آن‌ها جهت شکوفایی هرچه بیشتر خلاقیت ، به معنای عمیق فضا دست یابیم . از آنجایی که معماری بازتاب گسترده فرهنگ جامعه و وضعیت معنوی انسان‌ها در زمان خود است ، بنابراین شایسته است تا به بهترین شکل ممکن و با هدف الگوسازی برای نسل‌های بعد از خود به آن پرداخته شود . مهم‌ترین نقش‌آفرینی معماری در جوامع امروزی در زمینه‌های پایداری و حفظ محیط‌زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ، بهبود کیفیت زندگی در شهرها و ایجاد محیط‌های کارآمد ، تعامل با فناوری‌های نوین و سیستم‌های هوشمند، حفظ و ارتقای کیفیت میراث تاریخی و فرهنگی و تقویت تعامل و ارتباطات اجتماعی تعریف می‌شود .

    آنچه مسلم است حفظ کرامت انسانی از اصول اولیه و اساسی حقوق بشر و از نخستین کراماتی است که خداوند در قرآن کریم برای هر انسانی قایل شده است. بدیهی است یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تحقق کرامت انسانی ، تهیه سرپناه مناسب است . ولی در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه و تورم افسار گسیخته ، تهیه مسکن مناسب و یا حتی اجاره آن بالاتر از توان بیش از ۵ دهک جامعه شده است . بنابراین به منظور کاهش هزینه ساخت مسکن با حفظ کیفیت مطلوب ، لازم است وزارت راه و شهرسازی رویکرد نوینی در نحوه اجرای ساختمان اتخاذ کند و این امر با الزام بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و نیروی کار متخصص و آموزش‌دیده که منجر به افزایش سرعت ساخت‌وساز و کاهش هزینه تمام شده می‌شود امکان‌پذیر است .

    همچنین در زمینه ساماندهی اجاره بهای مسکن و در راستای حذف دخالت در قیمت گذاری کاذب واسطه‌گران و بنگاه‌های املاک ، ضرورت دخالت و تصویب قوانین حمایتی همانند سایر کشورهای دنیا می‌تواند راهگشا باشد .

    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با پشتوانه نیروهای متخصص و اعضای هیئت علمی خود و با بهره‎گیری از سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی که بی‌شک نشأت گرفته از سیاست‌های کلان کشور و نیازهای جامعه است در خصوص ارائه راهکارهای اجرایی لازم ، می‌تواند نسبت به تدوین ضوابط اقدام کند .

    یکی دیگر از مسائل و چالش‌های مهم ، تاب‌آوری سکونتگاه‌ها در برابر مخاطرات طبیعی و نیز اثرات تغییر اقلیم است که علاوه بر ایران ، بیشتر کشورهای جهان را در سال‌های پیش‌رو با چالش مواجه خواهد کرد . بنابراین لزوم سیاست‌گذاری و تدوین ضوابط مرتبط با این موضوع را در طراحی محیط ضروری می‌سازد .

    عملیاتی کردن اهداف یاد شده ، با هدف گام‌برداری به سوی خودکفایی و کارآمدی کشور ، در اولویت انجام پژوهش‌های کاربردی و تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های طراحی و اجرایی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی قرار دارد .

     

    ندا رفیع زاده - رئیس بخش معماری و طراحی محیط مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی

     

     




    نظرات کاربران