در حال بارگذاری ...
  • بررسی راهکارهای رفع مشکلات بازار مسکن با ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها

    وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم عزمی جدی برای کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره داشته است که مهمترین اقدام در سال ۱۴۰۰ ، تدوین طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها با همکاری مجلس شورای اسلامی بود . این طرح در روزهای اخیر بعد از رفت برگشت‌ها برای رفع اشکالات و ایرادها ، توسط شورای نگهبان تایید شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه شورای مسکن با بررسی تمامی موضوعات مرتبط با این بخش از جمله بررسی راهکارهای رفع مشکلات بازار مسکن و اجاره‌بها با ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره بها برگزار شد .

    جلسه شورای مسکن به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وی در بخش مسکن و ساختمان ، معماری و شهرسازی ، بازآفرینی شهری ایران ، شرکت عمران شهرهای جدید ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، سازمان ملی زمین و مسکن و سایر بخش‌های مرتبط در ساختمان دادمان برگزار شد .

    در این نشست ، موضوع فرایند اجرای نهضت ملی مسکن برای تامین مسکن متقاضیان ، تکمیل مسکن مهر ، سازوکارهای مشارکت بیشتر مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده، میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در احداث ۲۷ نقطه ساحلی و همچنین موضوع قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

    گفتنی است ، وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم عزمی جدی برای کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره داشته است که مهمترین اقدام در سال ۱۴۰۰ ، تدوین طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها با همکاری مجلس شورای اسلامی بود . این طرح در روزهای اخیر بعد از رفت برگشت‌ها برای رفع اشکالات و ایرادها ، توسط شورای نگهبان تایید شد .

    بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی با ابلاغ این طرح بخشی از مشکلاتی که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد ، رفع خواهد شد .

    طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره بها طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شد .

    بخشی از ویژگی های این طرح شامل تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران ، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت ، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان می‌شود .

    همچنین ، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی ، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها از مواردی است که در این طرح به آن توجه جدی شده است .

    بر اساس بندهایی از این طرح، تمامی قراردادها اعم از اجاره و خرید و فروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد . بر اساس این طرح، رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان انجام خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    در ۲۱ شهرستان استان زمین موردنیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن با توجه به متقاضیان موثر انجام شده است . در چهار شهر استان بیش از نیاز زمین تامین شده و در ۱۱ شهرستان با کمبود زمین برای جرای طرح نهضت مسکن مواجه هستیم .

    |

    در شهرستان سمنان هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و برای سایر متقاضیان شهرک ۲۰۵ هکتاری سمنان جانمایی شده است .

    |

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند در جلسه شورای مسکن استان گفت : لازم است تا دستگاه‌های خدمت رسان هماهنگی تنگاتنگی در حوزه ...

    |

    ۱۸۴۲ واحد را در برنامه افتتاح اردیبهشت ماه قرار داده‌ایم که شامل ۲۰۰ واحد مسکن ملی در شهرستان اسلامشهر ، ۳۰۸ واحد در رباط‌کریم ، ۵۰۴ واحد در شهریار، ۶۳۰ واحد در پاکدشت و ۲۰۰ واحد پروژه محک ۶ شهرستان دماوند است .

    |

    نظرات کاربران