در حال بارگذاری ...
  • تامین بیش از ۴۵ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

    تمامی اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است با کارهای کارشناسی و همچنین مطالعات فرونشستی که در همکاری با مرکز تحقیقات انجام می‌شود به نتیجه رسیده است و در این کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز نهایت دقت و مراقبت را داشته است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تامین ۴۵ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت : ۶۰ نقطه برای شهرک سازی شناسایی شد و مطالعات مکان‌یابی این شهرک‌ها به اتمام رسید .

    ارسلان مالکی در نشست خبری با خبرنگاران که امروز ۲۳ اردیبهشت در محل سازمان برگزار شد به تشریح اقدامات آن سازمان پرداخت . در ابتدای دولت سیزدهم موجودی زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن صفر بود که موفق شدیم در همکاری با سایر بخش‌ها و  در یک کار جهادی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود بیش از ۴۵ هزار هکتار رابرای اجرای قانون جهش تولید مسکن تامین کنیم.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد : ۶۰ نقطه برای شهرک سازی شناسایی شد و مطالعات مکان‌یابی این شهرک‌ها به اتمام رسید و ساخت ۵ شهرک جدید در محدوده تهران در مراحل مختلف به تثبیت رسیده است که در صورت تصویب به مرحله اجرا می‌رسد .

    مالکی گفت : مراحل آماده‌سازی بیش از ۱۵۰۰ سایت‌ انجام شده است . طرح‌های جامع و تفصیلی تعدادی از شهرک‌ها انجام شده و شهرک‌سازی در کشور آغاز شده است .

    مالکی با تاکید بر اینکه میزان زمین تهیه شده، کیفی‌سازی ساخت و ساز و حجم کارهایی که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور انجام شده و در حال انجام است قابل مقایسه با سایر طرح‌ها نیست ، گفت : با اراده‌ای که در دولت وجود داشت بیشترین تعاملات را در سال‌های گذشته در بخش زمین شاهد بودیم . همچنین منابع برای آماده سازی پروژه‌ها از طریق مولدسازی و منابع داخلی تامین شد تا منابع اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : تنوع ساخت طرح نهضت ملی مسکن نشان از این دارد که این طرح به خوبی در حال اجراست. روش‌هایی از جمله انبوه سازی ، مشارکت مردم ، خودمالکی ، گروه‌های ساخت و تمامی روش‌ها به کار گرفته شده است تا طرح نهضت ملی مسکن به بهترین شکل اجرایی و عملیاتی شود .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تشکیل کارگروهی در آن سازمان برای به‌کارگیری مشارکت مردم در روش‌های ساخت برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد .

    تامین اراضی احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی کارگران توسط سازمان ملی

    مالکی پیگیری تامین مسکن کارگران تحت عنوان صنعت شهرها ، مسکن هنرمندان ، ورزشکاران ، فرهنگیان و سایر اقشار را که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است از مهم‌ترین راهکارهای دولت سیزدهم برای تامین مسکن اقشار مختلف عنوان کرد و افزود : اراضی احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران تامین شد .

    بیش از ۶۱ همت اراضی دولتی برای پیشبرد نهضت ملی مسکن مولدسازی شد

    مالکی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان مولدسازی از طریق اراضی تحت اختیار آن سازمان توضیح داد : تاکنون بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان اراضی دولتی و ملی برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن مولدسازی شده است . از این ۶۱ هزار میلیارد تومان ، ۳۴ هزار میلیارد تومان تأمین منابع شده است و ۲۷ هزار میلیارد تومان یا فروش رفته و یا برای فروش اقدام شده است. همچنین از این میزان ۴۸۲۵ هکتار ارزش افزایی و ۱۹۴۵ هکتار مولد سازی شده است و ۲۸۸۰ هکتار نیاز به کار کارشناسی دارد .

    ضوابط فرونشست را مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین می‌کند

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین ضوابط فرونشست با یادآوری اینکه این کار بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی است تاکید کرد : تمامی اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است با کارهای کارشناسی و همچنین مطالعات فرونشستی که در همکاری با مرکز تحقیقات انجام می‌شود به نتیجه رسیده است و در این کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز نهایت دقت و مراقبت را داشته است .

    ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری شناسایی شد

    وی همچنین در خصوص این موضوع که چه میزان واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن به شکل پروژه‌های حمایتی و چه میزان از واحدها به شکل سرمایه‌گذاری در حال احداث است ، توضیح داد : بر اساس قانون ، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شده است تا در ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که بخشی از آنها در روستاها و بخشی در شهرها اجرایی می‌شود در بخش شهری اراضی احداث یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کند .

    مالکی افزود : میزان واحدهایی که بر روی اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در حال اجراست بیش از ۹۰۰ هزار واحد توسط سازمان ملی تامین شده است . تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پروژه سرمایه‌گذاری در کشور شناسایی شده است که در قالب فراخوان عرضه می‌شود .

    واگذاری زمین و مسکن به بومیان متقاضی در جزیره بوموسی

    وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جزیره بوموسی ، تصریح‌ کرد : سند مالکیت اراضی دولتی این جزیره به نام سازمان ملی زمین و مسکن است که در مجموع یک‌هزار و ۲۵۸ هکتار است. همچنین این سازمان برای بومیان و افرادی که مشمول قانون هستند، زمین و مسکن آماده کرده و واگذار می‌کند .

    به گفته مالکی ، تاکنون ۲ پروژه در جزیره بوموسی تعریف شده که در یکی از آنها ۱۱۰ واحد توسط سازمان ملی زمین و مسکن ساخته شده و در پروژه دیگر ، تعدادی واحد توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است . در سایر جزایر کشور نیز همچون دیگر شهرها و مناطق ، تامین زمین و مسکن از سوی این سازمان انجام می‌شود .

    رفع ۳۹۵۶ مورد تعرض از اراضی ملی

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص رفع تعرض از اراضی دولتی و ملتی و عملکرد یگان حفاظت آن سازمان توضیح داد: در سال گذشته ۴۹۶۸ مورد وقوع تصرفات اراضی ملی از سوی یگان حفاظت این سازمان گزارش شد . بررسی‌ها نشان داد در ۴۰۰۱ مورد وقوع تعرض به اراضی ملی صحت داشته و ۳۹۵۶ مورد آنها رفع تعرض فوری شد. همچنین برای بقیه موارد نیز پرونده حقوقی تشکیل شده و در دست پیگیری است .

    چالش‌های تامین زمین

    وی، مهم‌ترین چالش این سازمان در تامین زمین را وجود اراضی کشاورزی در شهرهای فاقد زمین ملی برشمرد و افزود : این مشکلات از جمله در شهرهای شمالی به دلیل محاط بودن این شهرها در بین اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و جنگل‌ها که ممنوعیت تغییر کاربری داریم ، وجود دارد . با این حال کار متوقف نشده و از طریق اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام می‌شود .

    این مقام مسئول ادامه‌ داد : اکنون بیشترین کسری زمین نسبت به متقاضیان در استان‌های فارس ، زنجان ، آذربایجان غربی ، کردستان ، اصفهان ، لرستان و همدان است . همچنین ۵۰۰ هزار نفر متقاضی داریم که در انتظار مانده‌اند و تامین زمین آنان در دستور کار است .




    مطالب مرتبط

    برگزاری میزگردهای تخصصی در حوزه املاک ، امور حقوقی ، واگذاری زمین ، فنی و مهندسی و همچنین بانک زمین از اهداف این همایش است . هم‌فکری و هم افزایی و تبادل اطلاعات و تجربیات در بین استان‌ها از مهم‌ترین عوامل برگزاری همایش منطقه‌ای در اردبیل است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن بر پایش و انتقال تجربیات مثبت استان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد ...

    |

    گشت حفاظت اراضی این اداره کل به صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می‌کند .

    |

    امسال علاوه بر تامین زمین با حداکثر ظرفیت ، وظیفه آماده‌سازی و طراحی زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن را نیز با حداکثر توان به پیش می‌بریم .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    نظرات کاربران