در حال بارگذاری ...
  • تحقق ۸۹ درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این که مصوبه ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازی ، بستر مناسبی جهت توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده ، گفت : تحقق ۸۹ درصدی اجرای این مصوبه نشان می‌دهد که مصوبه تهیه شده با واقعیت‌های بافت‌های فرسوده همخوانی نسبی دارد .

    خسرو دانشجو در جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت که با حضور محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع «موانع و مشکلات و ارائه پیشنهادات جدید در رابطه با بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده» برگزار شد ، با اشاره به این که مصوبه ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازی ، بستر بسیار مناسبی جهت توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، گفت: تحقق ۸۹ درصدی اجرای مصوبه مذکور در شهرهای کشور نشان دهنده این است که مصوبه تهیه شده با واقعیت‌های این بافت‌ها همخوانی نسبی دارد . شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که تجربه سال گذشته حکایت از این دارد که تهیه بسته بومی تجربه بسیار خوب و اثرگذاری در شهرها بوده است ، تصریح کرد : با توجه به بستر مناسبی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ایجاد کرده می‌توان برای تمامی شهرها بسته بومی تهیه کرد .

    به گفته دانشجو نمی‌توان برای تمامی شهرهای کشور از یک نسخه واحد استفاده کرد و باید برای هر بافت و ناحیه نسخه مخصوص و راهکار درست در جهت نوسازی مسکن ارائه داد . بافت تاریخی پهنه وسیعی از کشور را فرا گرفته اما تا کنون ضوابط مشخصی برای ساخت و ساز در این بافت ارائه نشده است از این رو امکان نوسازی در این بافت‌ها وجود ندارد .

    وی عنوان کرد : با توجه به اهمیت موضوع پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید ، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد .

    دانشجو اظهار امیدواری کرد : طی جلساتی که میراث فرهنگی و وزارت کشور در شهرهای مختلف با مردم داشتند با درخواست مردم مبنی بر تقویت سکونت بافت تاریخی مواجه شدند امید است با تصویب پیش‌نویس تهیه شده ، گشایشی اتفاق بیفتد که نهایتا نگرانی‌ها برطرف شده و کام مردم ساکن در بافت تاریخی شیرین شود . بافت‌های فرهنگی - تاریخی  مستعد یک اتفاق خوب است و امیدوارم فرصت پیش آمده مغتنم شمرده شود .

    این مقام مسئول گفت : پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید ، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد .




    مطالب مرتبط

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

    |

    نظرات کاربران