در حال بارگذاری ...
  • جهش نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده با اجرای طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران با ستاد مردمی‌"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" با اشاره به اینکه بالغ بر ۵ هزار محله در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارند ، گفت : در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده ( بافت میانی )، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    محمد آئینی در مراسم آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران با ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" با اشاره به اینکه بالغ بر ۵ هزار محله در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارند ، گفت : در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران با ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" با بیان اینکه یک هزار و ۱۷۰ محله در سکونتگاه غیررسمی در طرح ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" به عنوان محلات اولویت اول انتخاب شده‌اند ، گفت : با هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های دولتی مرتبط ، مسائل و مشکلات محلات حاشیه‌نشین ، شناسایی و اولویت‌بندی شده است .

    آیینی با طرح این سوال که شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در رابطه با ساماندهی و توانمندسازی محلات حاشیه‌نشین چه کمک و هم‌افزایی می‌تواند با "طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" داشته باشد ؟ گفت : خوشبختانه شرکت بازآفرینی شهری ایران دوره‌های آموزشی در قالب تفاهم‌نامه با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها با عناوین مهارت‌های مشاغل بومی و محلی (صنایع دستی و...)، ایجاد کسب وکار محلی و ... در مناطق حاشیه‌نشینی به منظور ایجاد شغل و ارتقای کیفیت سکونت ساکنان محلات هدف برگزار کرده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوعات کالبدی در سکونتگاه غیررسمی و محرومیت‌زدایی هدف اصلی بازآفرینی شهری است ، توضیح داد : یکی از بدترین چهره‌های محرومیت و مشکلات رایج در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری ، کیفیت پایین معابر و حتی فاقد آسفالت بودن بسیاری از کوچه‌ها در محلات هدف است .

    مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ۹۷۰ هزار تن قیر برای بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری سراسر کشور نیاز است ، گفت : تاکنون بالغ ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از محلات هدف بازآفرینی شهری آسفالت شده‌اند . در مجموع ۱۲ هزار پروژه زیربنایی و روبنایی اعم از فرهنگی ، آموزشی ، انتظامی ، بهداشت و درمان ، ورزشی در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده باید با مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی استان‌ها و شهرستان‌ها انجام شود تا این مناطق به حد متوسط نقاط توسعه یافته همان شهر برسند .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد تا کنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ پروژه توسط دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری استان‌ها و شهرستان‌ها در محلات هدف بافت‌های ناکارآمد شهری انجام شده است .

    آیینی افزود : ۱۵۰۰ پروژه در بافت‌های ناکارآمد شهری توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تعریف شده است که از این میزان ۱۰۰۰ هزار پروژه به اتمام رسیده است . امید است با همکاری و هم افزایی منابع در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران و ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله"،۴۱۹ پروژه باقیمانده در ۲۵۹ محله هدف بازآفرینی شهری در آینده نزدیک تعیین تکلیف شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه در دولت سیزدهم روند نوسازی همواره رو به رشد بوده و ارایه صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری از مرز ۲۷۲ هزار واحد عبور کرده است ، اظهار کرد : خوشبختانه تاکنون تدابیر شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیر خانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در اجرای سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و برنامه عملیاتی ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۲ منجر به ثبت رکورد صدور پروانه‌های نوسازی واحدهای مسکونی در تاریخ کشور شد و چنانچه در سال جاری امکان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت همانند مسکن روستایی برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در بافت‌های فرسوده فراهم شود می‌توان شاهد جهش بیشتر در سال جهش تولید با مشارکت مردم بود .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه بازآفرینی شهری موضوع نوسازی مسکن بوده است که این در زمینه بارها بر تشکیل حلقه‌های میانی به عنوان واسط بین مردم و بخش‌های دولتی ، تاکید شده است .

    |

    نظرات کاربران