در حال بارگذاری ...
  • رئیس جمهور قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها را برای اجرا ابلاغ کرد

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ رئیس جمهور قانون «قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها» را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد .

    سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، «قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها» را که در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت  ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید ، برای اجرا به قوه قضائیه ، وزارت کشور ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خارجه ابلاغ کرد .

    ۱۶ اردیبهشت ماه اعلام شد که طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره‌بها که توسط مجلس و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تدوین و اصلاح شده بود ، توسط شورای نگهبان تایید شد که با ابلاغ این طرح بخشی از مشکلاتی که هم‌اکنون در بازار اجاره ، زمین و مسکن وجود دارد ، رفع خواهد شد .

    تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران ، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت ، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان برخی از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود .

    همچنین ، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی ، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها از دیگر مواردی است که در این طرح به آن توجه جدی شده است . بر اساس بندهایی از این طرح ، تمامی قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد .

    بر اساس این طرح، رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان انجام خواهد شد .

     




    مطالب مرتبط

    طرح ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره ، زمین و مسکن وجود دارد ، رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد .

    |

    نظرات کاربران