در حال بارگذاری ...
  • اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵، لازمه اعطای حداکثر تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده اصفهان است

    موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی ، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه اعطای حداکثر تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده اصفهان صرفا پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان امکان پذیر است گفت : تلاش‌های لازم در این خصوص به عمل آمده و دو طرح پیشنهادی شهرداری در مرحله ابلاغ قرار دارد.

    محمد بناییان در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اظهار کرد : بر اساس بند ۳ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری ، می بایست مشوق های کالبدی بهسازی بافت های فرسوده خاص هر شهر (در صورت ضرورت) ، در چارچوب سیاست ها و ضوابط این مصوبه و با توجه به ساختار طرح جامع و شرایط ویژه شهر مربوطه تدوین و به همراه فهرست نقاط غیر مشمول به تصویب کمیسیون ماده ۵ آن شهر برسد .  

    وی افزود : در این راستا و با توجه به تاکیدات استاندار اصفهان و پیگیری‌های ویژه مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص تدوین بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده اصفهان ، با تلاش‌های معاونت معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان و همکاری معاونت مسکن و ساختمان این اداره‌کل ، نقاط مشمول مصوبه مورد اشاره به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان رسید .  

    معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد : بر این اساس ، شهرداری به منظور بهره‌مندی حداکثری از مشوق‌ها (۲ طبقه مازاد نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب) می بایست الزاما طرح یکپارچه در مقیاس بلوک های شهری یا بیشتر را تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان برساند . در این خصوص، اقدامات لازم بعمل آمده و در حال حاضر ۲ طرح تعیین تکلیف شده است که در روزهای آتی ابلاغ خواهد شد .

    بناییان تاکید کرد : موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی ، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است .  

    وی با بیان اینکه سیاستهای تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن بوده است گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان همواره در راستای افزایش کیفیت و فضای سکونت مردم عزیز ساکن در بافت‌های فرسوده استان ، مباحث مرتبط با موضوع مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را با سرعت و دقت مورد بررسی قرارداده و در کمترین زمان ممکن در کمیسیون ماده ۵ استان مطرح می‌کند .  

    معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد : کمیسیون ماده ۵ با حضور استاندار (یا معاون عمرانی او) به‌عنوان رئیس جلسه کمیسیون، مدیر کل راه و شهرسازی دبیر جلسه، شهردار ، مدیر کل میراث فرهنگی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی (بدون حق رأی) تشکیل می‌شود.  

    وی با بیان اینکه جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور رئیس ، دبیر و سه عضو از اعضا رسمیت پیدا می‌کند و برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مصوبه این کمیسیون زمانی اعتبار دارد که چهار عضو از اعضای کمیسیون رأی موافق داده باشند .




    مطالب مرتبط

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    در نگرش و روش نوین ، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها ، مشارکتی‌بودن فرایند تدوین برنامه است ، بنابراین سازمان‌های مردم‌نهاد در صورت مشارکت فعال در این زمینه ، می‌توانند نقش بی‌بدیلی در پیشرفت و توسعه اصفهان ایفا کنند .

    |

    در سال جاری بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده و به منظور تسریع در رفع مشکلات شهری ، جلسات کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده ۵ با فاصله زمانی نزدیکتری نسبت به قبل برگزار شده است لذا امسال تعداد ۴۰ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان برگزار شده که برآیند آن ۶۰۶ مصوبه بوده است .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن و شروع عملیات اجرائی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار واحد در قالب برنامه های مختلف در حال اجراست . اجرای این واحدها در قالب‌های واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی ، اجرای پروژه های انبوه سازی در زمین های دولتی برای ...

    |

    نظرات کاربران