در حال بارگذاری ...
  • نقش کمیته ژئوتکنیک در ارتقا کیفیت ساخت و سازها

    در حالی که افزایش سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و واقعی شدن این خدمات قطعا نقش تعیین کننده‌ای در تعیین میزان سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواهد داشت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر لزوم الگوبرداری از نظام فنی اجرایی کشور برای تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی ، گفت : تشکیل کمیته ژئوتکنیک ، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان سبب ایجاد اجماع برای حل مشکلات صنف خدمات آزمایشگاهی و درجهت ارتقای کیفیت و استحکام ساخت و ساز شهری می‌شود .

    حمزه شکیب با اشاره به تشکیل کمیته ژئوتکنیک ، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش که متشکل از نمایندگان سراسر استانهاست در عین حال به تعرفه خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت : تشکیل کمیته ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، نقش موثری در ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهری دارد .

    وی با بیان این‌که در وزارت راه وشهرسازی در خصوص تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی حساسیت وجود دارد ، ادامه داد : در حالی که افزایش سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و واقعی شدن این خدمات قطعا نقش تعیین کننده‌ای در تعیین میزان سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواهد داشت .

    وی خواستار الگوبرداری تعرفه خدمات آزمایشگاهی از فهرست‌بها ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در نظام فنی ، اجرایی شد و گفت : در زمان حاضر تعرفه خدمات آزمایشگاهی در نظام فنی ، اجرایی مشخص است و با توجه به این امر در نظام مهندسی هم می توان برای تعیین خدمات آزمایشگاهی از نظام فنی اجرابی الگوبرداری کرد .

    وی با اشاره به نقش خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک در رفتار لرزه‌ای ساختمان‌ها و با اشاره به برخی از زلزله های روی داده در قریب به ۶۲ سال پیش از بعد مطالعات ژئوتکنیکی ، افزود : باتوجه  به این‌که ایران کشور لرزه خیزی است، ماموریت جامعه مهندسی در پیشگیری و کاهش حوادث جانی و مالی ناشی از زلزله بسیار مهم است . در جامعه دانشگاهی ماموریت ها شامل مواردی نظیر مشارکت در عبور از مرزهای دانش در علوم مهندسی،ارایه نظریه های بنیادی و کاربردی در علم مهندسی زلزله ، فرهنگ سازی پیشگیری در باور مدیران ، مهندسان ، سرمایه گذاران و بهره برداران است .

    وی گفت : در گذشته ، علی‌رغم زلزله خیز بودن کشور ما خیلی درباره خدمات آزمایشگاهی صحبت نمی کردیم و خیلی هم برای ما مهم نبود . ساختمان‌ها با یک گمانه زنی ساخته می‌شدند و نه بتن کنترل می‌شد ونه جوش مورد بازرسی قرار می‌گرفت . اما هم اکنون  نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور خدمات آزمایشگاهی انجام می شود و هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند .




    مطالب مرتبط

    حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

    |

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت‌های کاری اداره کل بوده و از تمامی ظرفیت و توان مهندسی استان در اجرای سریع و کیفی این طرح استفاده خواهد شد .

    |

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

    |

    نظرات کاربران